جشنواره فجر را با سوپرمارکت اشتباه گرفته اند

برنامه تلویزیونی «سینما دو» با اجرا و سردبیری «حامد عنقا» این هفته به فیلمهایی پرداخت که به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرده اند و این قسمت از برنامه به مسعود کیمیایی تقدیم شد. در بخشی از برنامه حامد عنقا خطاب به رامتین لوافی پور که روی خط آمده بود گفت: تصور عموم این بود که به دلیل موضوع، فیلم سینمایی «هت تریک» را در جشنواره قبول نکردند و کنار گذاشتند و ربطی به توان کارگردانی و مسائل دیگر نداشته است.

جشنواره دیگر ارزش 10 سال پیش خود را ندارد

کارگردان فیلم «هتریک» که در جشنواره فجر حضور ندارد، در ادامه اظهار کرد: صحبت های شما را از بعضی دوستان و رسانه ای ها شنیدم و چندان نمی خواهم به این مسائل استناد کنم. مشکل جشنواره فجر نبودن فیلم من یا دیگران نیست، بلکه پایین آمدن ارزش آن است. صادقانه بگویم این جشنواره برای خود ما ارزش 10 یا 15 سال پیش را ندارد و به جای اینکه جشنواره روند صعودی طی کند روند نزولی طی می کند.

حامد عنقا با طرح سوالی گفت: اگر این طور است چرا فیلم خود را به جشنواره می دهید و فرم برای آن پر می کنید و چرا وقتی مورد پذیرش قرار نمی گیرد، معترضید یا احساس ناراحتی دارید؟

لوافی پور با بیان اینکه من یک کلمه معترضانه نداشتم، بیان کرد: وقتی اولین فیلم سینمایی خود را ساختم، جوایز بسیاری در جشنواره های خارجی را به دست آورد، اما در جشنواره فجر پذیرفته نشد و حتی یک کلمه اعتراض نداشتم. جشنواره فجر مهمترین ویترین سینمای ایران است. فیلم هایی هستند که با هر هیأت انتخابی و حتی بدون هیأت انتخاب هم انتخاب می شوند.

لوافی در پاسخ به سوال عنقا که آیا شما هم چنین فکری دارید، بیان کرد: کدام جشنواره شبیه جشنواره فجر است؟ چرا در هیچکدام مثل ساختار جشنواره فجر مدام شاهد تغییر نیستیم؟ چرا در هیچکدام از این جشنواره ها یک بخش حذف نمی شود و یک بخش اضافه شود و یا دو بخش در هم ادغام شود؟ چرا جشنواره ها سعی می کنند ارزش و اعتبار خود را حفظ کنند و چرا در جشنواره ما هرکس می آید می خواهد کاری انجام دهد؟

مگر جشنواره سوپرمارکت است؟

وی تصریح کرد: در هیچ جشنواره ای این طور نیست که تعدادی آدم انتخاب شوند، 10 روز مسئول باشند و بعد فراموش کنند. در جشنواره های مهم بین المللی تعدادی انتخاب کننده وجود دارند که کاری با کسی ندارند و مسئول و پاسخگو هستند و ارزش و اعتبار جشنواره برای آنها اهمیت دارد و بخشی از آن جشنواره هستند. چرا در جشنواره ما این اتفاق نمی افتد و به عنوان مثال، گفته می شود که امسال برای هر سلیقه ای فیلم داریم. مگر جشنواره سوپر مارکت است که بگوییم هم مایع ظرفشویی و هم اسکاچ داریم و جنسمان جور است؟!

کارگردان «هت تریک» با اشاره به صحبت خود که گفته بود، تعدادی فیلم هستند که بدون هیأت انتخاب انتخاب می شوند، تاکید کرد: انگار با هم رودربایستی داریم. زمانی که همه چیز قطعی به نظر می رسد، می گوییم قطعی نیست، اما همه می دانیم. اگر قرار است این جشنواره وضعیت بهتری پیدا کند، وقتی اهالی رسانه و سینما نمونه ای از بی قانونی را پیدا می کنند باید جشنواره را به چالش بکشند. اگر این اتفاق بیافتد، شاید جشنواره ذره ای تغییر کند. اما حالا به این دلیل که کسی پاسخگو نیست، فکر نمی کنم چندان تأثیرگذار باشد.

وی در پایان تصریح کرد: من برای فیلم خودم ناراحت نیستم، اما برای حذف شدن فیلم های اول ناراحتم. تعداد فیلم ها از تعداد کاندیداها کمتر است. کاندیداهای مرسوم پنج فیلم هستند و ما تنها سه فیلم داریم، چطور می خواهیم جایزه دهیم؟ جشنواره «کن» سالهاست که چهار انتخاب کننده دارد. همین الان از بخشی از جشنواره صحبت کردیم که سال گذشته بود، اما امسال نیست. چرا این بخش ها می آید و می رود و تا این اندازه جشنواره تغییر ساختار می دهد؟ مگر جشنواره فجر  اساسنامه ندارد که به راحتی در آن دست ببریم؟