فیلم چه ببینیم؟ منوی پیشنهادی برای جشنواره فجر

در سال های اخیر انیمشین ها در کشورمان رشد چشمگیری داشته اند. «فیلشاه» نماینده این انیمیشن های سینمایی در جشنواره امسال است و بر اساس تیزری که منتشر شده با یک فیلم با کیفیت روبرو هستیم.این انیمیشن سینمایی، محصول جدید گروه هنر پویا پس از انیمیشن پرطرفدار «شاهزاده روم» است.

به وقت شام / ابراهیم حاتمی کیا

هر آن چه ابراهیم حاتمی کیا می سازد، برای مخاطب خاص و عام کنجکاوی برانگیز است. او جزو کارگردان های مطرح و شناسنامه دار محسوب می شود و ساخته های همواره توام با بحث و نظرهای گسترده است. حالا حساب کنید سوژه فیلم جدید او داعش باشد؛ طبیعی است که شاخک ها برای تماشای فیلم حساس تر از پیش است. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی فیلم هستند.

بمب، یک داستان عاشقانه

پیمان معادی برخلاف فیلم قبلی اش یعنی «برف روی کاج ها» که در آن بازی نداشت، نقش اول فیلم «بمب ، یک داستان عاشقانه» را خودش بازی کرده است. نقش مقابل او را  هم لیلا حاتمی بازی می کند.داستان «بمب» در دهه 60 اتفاق می گذرد و آن طور که همشهری جوان چندی پیش نوشت قصه از این قرار است که همسر لیلا حاتمی که برادر پیمان معادی است ، در جبهه به شهادت می رسد و بعد از گذشت یکسال از شهادت او معادی با برادر همسرش ازدواج می کند. قصه از جایی شروع می شود که چند سالی از زندگی مشترک آنها گذشته، اما این دو حالشان با هم خوب نیست ...

 تنگه ابوقریب/ بهرام توکلی

 بهرام توکلی در نهمین فیلمش سراغ سوژه ای رفته که هم در کارنامه اش نو است و هم تا حالا فرصت پرداخت سینمایی بدست نیاورده بوده است.داستان «تنگه ابوقریب» بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده. در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است، تنگه ای که نام آن در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده. همه نگاه ها به سمت جواد عزتی و امیر جدیدی است. این دو از بازیگران خوش نقش سال های اخیر سینمای ما هستند

چهار راه استانبول/مصطفی کیایی

مصطفی کیایی از کارگردان های خوش استعداد سینمای ما است که ساخته هایش عمدتا با استقبال مخاطبان مواجه می شود.  کیایی در فیلمش جدیدش به تلخ ترین حادث سال 95 پرداخته است. اومدتی بعد از فاجعه ساختمان پلاسکو طرحی آماده کرد و پس از تکمیل فیلمنامه، آن را اواخر تابستان جلوی دوربین برد. کیایی این بار هم فیلمش را با حضور چهره های سرشناس ساخت. او  نقش اصلی را به بهرام رادان و برادرش محسن کیایی داد. آنها نقش دو دوست را بازی می کنند که خیلی اتفاقی در روزی که پلاسکو فرو می ریزد گذرشان به چهارراه استانبول می افتد. نقش فرمانده آتشنشان ها را هم مهدی پاکدل بازی می کند. سحر دولتشاهی، مسعود کرامتی، ماهور الوند و... هم دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 شعله ور/حمید نعمت الله

حمید نعمت الله از اولین ساخته خود «بوتیک» تا «رگ خواب» کارگردان محبوب طیف زیادی از منتقدان و پی گیران حرفه ای سینما بوده است. دنیای و شخصیت هایی که او می سازد باعث شده به سبک منحصر به فردی در فیلمسازی برسد و به دل عده زیادی بنشینید. او که معمولا دیر به دیر فیلم می سازد ، سال پیش به محض تمام شدن «رگ خواب» سراغ پروژه بعدی  به نام «شعله ور» رفت. فیلمی که در نهایت به جشنواره سال گذشته نرسید و نعمت اله آن را برای جشنواره امسال نگه داشت. نعمت الله در هر فیلمیش یک سوپرایز دارد و باید دید غالفگیری او در «شعله ور» چیست؟ اوضاع و احوال بازیگرها: بیشترین توجه به سمت امین حیایی است که با گریمی متفاوت در فیلم نعمت الله بازی کرده. اصولا برای بازیگران آثار این کارگردان اتفاق های خوبی می افتد و بنظر می رسد اولین همکاری حیایی – نعمت الله «ویژه» شده است. اتفاق جالب در ترکیب بازیگران حضور پسر امین حیایی در کنار اوست. دارا حیایی در کنار همسر علی حاتمی یعنی زهرا خوشکام  دیگر بازیگران اصلی شعله ور هستند. 

 لاتاری/محمد حسین مهدویان

جوان با استعداد سینمای ایران، هم به سرعت فیلم می سازد و هم ساخته هایش مورد توجه خاص و عام قرار می گیرد. بر خلاف دو فیلم قبلی، سومین فیلم محمد حسین مهدویان کلی حاشیه داشت و البته هنوز هم دارد. گفته می شود او در «لاتاری» به یکی از پدیده های شوم امروز جامعه یعنی قاچاق دختران می پردازد. در عین حال به مشکلات شهرهای جنوبی هم نقبی زده و به عبارتی نخستین فیلم اجتماعی اش را ساخته است. او نقش اصلی «لاتاری» را به یک چهره تازه وارد به نام زیبا کرمعلی سپرده است و ساعد سهیلی مقابل او بازی می کند. سهیلی بازیگر خوش نقش سال های اخیر سینما است ما است و بر اساس تیزرهای «لاتاری» با وجه تازه ای از توانمندی او روبروییم. حمید فرخ نژاد، هادی حجازی فر و جواد عزتی دیگر بازیگران«لاتاری»هستند.

عرق سرد/سهیل بیرقی

از جوان هایی است که نشان داده موفقیت فیلم اولش از روی شانس نبوده. سهیل بیرقی که دو سال پیش به خاطر «من» تحسین شد، این بار دست روی یک سوژه داغ و حساس گذاشته است. او در «عرق سرد» سراغ یکی از داغ ترین حاشیه های ورزش بانوان رفته و موضوع ممنوع الخروجی کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان را دستمایه قصه فیلم جدیدش قرار داده. باران کوثری ،امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی در فیلم بازی می کنند.

کامیون/ کامبوزیا پرتوی

13 سال بعد از «کافه ترانزیت» ، کامبوزیا سراغ کارگردانی نهمین فیلم خود رفته که نتیجه اش در جشنواره امسال مشخص می شود. درباره داستان فیلم چیزی به بیرون درز نکرده اما شنیده ها حکایت از آن دارد که «کامیون» به ماجرای داعش هم تنه می زند. سعید آقاخانی و  نیکی کریمی بازیگران اصلی فیلم هستند.

مغزهای کوچک زنگ زده/هومن سیدی

گفته می شود «مغزهای‌کوچک زنگ زده»، فضای تلخی دارد، یک درام اجتماعی که کارکتر اصلی اش یک معتاد شیشه ای است. نوید محمدزاده نقش این معتاد را بازی می کند. هر چند او در فیلم « ابد و یک روز» هم چنین نقشی را تجربه کرده بود، اما در اینجا بازی بسیار متفاوتی ارائه داده و با « نوید» ی روبه رو می شوید که هیچ ارتباطی به آنچه که قبلا از او دیده اید، ندارد. فرهاد اصلانی، فرید سجادی حسینی، نازنین بیاتی و علی علایی دیگر بازیگران فیلم هستند.

سرو زیر آب/محمد علی باشه آهنگر

محمد علی باشه آهنگر هر آن چه فیلم ساخته در ژانر دفاع مقدس بوده و غالبا هم با استقبال مواجه شده اند. قصه «سرو زیر آب» در مورد شهداء گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهداء و نبرد لوله اهواز افتاده است. محور اصلی قصه ما دو برادر هستند که با مسئول معراج شهداء اهواز مشکل دارند و می‌خواهند او را از ریاست آنجا برکنار کنند در قالب این قصه اتفاقاتی که در معراج شهداء می افتد و همین طور نوع خبر رسانی این ستاد به خانواده شهداء نیز به تصویر کشیده می شود. بابک حمدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، مهتاب نصیر پور، هومن برق نورد و ... بازیگران فیلم هستند.

دارکوب/ بهروز شعیبی

شعیبی کارگردان خوش سابقه ای است که برای «دارکوب» از مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر، ، نگار عابدی و امین حیایی استفاده کرد. داستان «دارکوب» درباره یک دختر معتاد و حاشیه هایی است که به خاطر اعتیادش با آن درگیر است. نقش این دختر معتاد را سارا بهرامی بازی می کند. او در این فیلم گریم سنگینی دارد.کارکتری که نقش آن را بازی می کند به خاطر اعتیاد، اکثر دندان هایش را از دست داده به همین خاطر صورتش تو رفته و تکیده است.

اتاق تاریک/روح الله حجازی

روح الله حجازی که تجربه ساخت فیلم با کاراکترهای معدود را دارد، در «اتاق تاریک» هم از دو بازیگر اصلی استفاده کرده است. ساعد سهیلی و ساره بیات نقش زن و شوهر فیلم هاله و فرهاد را بازی می کنند. هر دو، از بازیگران موفق سینمای ما هستند حجازی کارگردانی است که می تواند مخاطب را سرگرم کند ؛ در این میان شکست «مرگ ماهی» را فراموش کنید!

 پیشنهادهای دیگر

فیلم «امپراتور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی سال پیش و در جشنواره سی و پنجم رد شد و این بار در بخش مسابقه حضور دارد. «امپراتور جهنم» به پدیده داعش می پردازد. علی نصیریان ، فرخ نعمتی،علیرام نورایی،صبا کمالی،سعید راد و کوروش زارعی بازیگران اصلی این فیلم هستند.  

علاقمندان مستند می توانند به تماشای دو فیلم مستند در بخش سودای سیمرغ بنشینند.«بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی به زندگی و زمانه خدیجه ثقفی معروف به قدس ایران در شصت سال زندگی مشترک با امام خمینی (ره) می پردازد. «زنانی با گوشواره‌های باروتی» دیگر مستند بخش مسابقه است که آن را رضا فرهمند کارگردانی کرده است. فیلم روایتی تکان دهنده از زنان قربانی داعش به تصویر می کشد.

در سال های اخیر انیمشین ها در کشورمان رشد چشمگیری داشته اند. «فیلشاه» نماینده این انیمیشن های سینمایی در جشنواره امسال است و بر اساس تیزری که منتشر شده با یک فیلم با کیفیت روبرو هستیم.این انیمیشن سینمایی، محصول جدید گروه هنر پویا پس از انیمیشن پرطرفدار «شاهزاده روم» است.