اولین تجربه بازیگری کارگرردان مشهور

مسعود آب پرور کارگردان مجموعه های تلویزیونی درخصوص ایفای نقش خود در سریال «ستارخان» گفت: در زمینه بازیگری بی سابقه نبودم و از سال 1364 در دوره های بازیگری شرکت کرده ام و حدود 30 سال از آن آموزش ها می گذرد. همچنین در سال 1366 در تئاتر دانشجویی کشور جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کردم. اما دوران کارگردانی من بیشتر از بازیگری بوده و به عنوان کارگردان توجه ویژه ای به روی انتخاب بازیگران و بازی ها دارم.

وی در ادامه بیان کرد: پیش از این اساتید محترم و همکاران عزیزی مانند مسعود کیمیایی و محمدرضا شریفی نیا من را به بازیگری تشویق کردند، تا اینکه اولین پیشنهاد بازیگری از سمت محمد رضا ورزی را قبول کردم و اولین جلسه ها را برگزار کردیم.

کارگردان سریال تلویزیونی «هوش سیاه» افزود: تصورم از نقشی که آقای ورزی برای من انتخاب کرده بود، نقشی شبیه یک شخصیت تاریخی بود، اما در همان اولین جلسه متوجه شدم، نقش «موسیولار»، شخصیتی فرانسوی است که در واقع در تاریخ مستند نیست؛ بلکه «موسیولار» شخصی فرانسوی است که هدایت و رهبری لُژ بیداری ایران را برعهده دارد.

آب پرور با اشاره به ورود ماسون های فرانسوی به ایران، ادامه داد: این موضوع که ماسون های فرانسوی و انگلیسی در پاگیری جریان فراماسون ها در ایران نقش داشتند، در تاریخ مستند است، اما شخصیت «موسیولار» که من بازی می کردم در واقع شخصیت واقعی و تاریخی ندارد.

وی تاکید کرد: من شغلم کارگردانی است. اگر بعد از این باز هم پیشنهاد بازیگری به من شود و بتوانم مفید باشم، پیشنهاد بازی را قبول می کنم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «افسر نمونه» خاطرنشان کرد: در بحث کارگردانی چون خودم از بازی های کلیشه گریز دارم و سعی می کنم قالب بازی ها را بشکنم، طبیعتا اگر روزی خودم هم با نقش های کلیشه مواجه شوم، سعی می کنم در دایره تکرار قرار نگیرم.

وی درخصوص عرصه بازیگری و ایفای نقش خود یادآور شد: به عنوان کسی که سالهاست بازیگری را تدریس می کنم و به اصول و قواعد علمی توجه دارم، سعی کردم تمام علم خود را جلوی دوربین به کار بگیرم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «زخم» با اشاره به همکاری خود با محمد رضا ورزی کارگردان سریال«ستارخان» اظهارکرد: با توجه به اینکه خودم هم کارگردانی را تجربه کردم، تعامل خوبی با گروه کارگردانی داشتم و چون می دانستم پشت دوربین چه اتفاقاتی رقم می خورد، همه اتفاقات برایم قابل درک بود و مشکلی وجود نداشت.

آب پرور در پایان درخصوص روایت داستانی «ستارخان» گفت: پیش از این فکر می کردم، «ایراندخت» یک سریال عاشقانه تاریخی است و جنبه‌های سیاسی آن را نمی دانستم. اما به نظر من ستارخان یکی از شخصیت های موثر در بیداری تاریخ معاصر ماست که همراه دوست و همکارش باقرخان به تزویر و ریا کشیده شده، و در واقع این دو نفر را غافلگیر کردند تا از شَر مبارزات ملی گرایانه آنها خلاص شوند.