سریال «رنج پنهان» درامی عاشقانه است؟

«حسین تراب نژاد» نویسنده سریال در حال پخش «رنج پنهان» به کارگردانی بیژن میرباقری ‌گفت: طرح اولیه این سریال را حدود 10 سال پیش حمیدرضا سبحانی نژاد به تلویزیون ارائه داده بود و دچار یکسری ممیزی شده بود که با پیگیری‌های رضا جودی تهیه کننده در بازنویسی برطرف شد.

وی در همین زمینه بیان داشت: خط اصلی داستان از طرح آقای سبحانی نژاد است، اما مواردی هم به آن اضافه شده است و من و آقای میرباقری متن را تغییر دادیم. ابتدا با 11 قسمت سریال کلید خورد و در همان تعداد قسمت‌ کارگردان در کنار ما بود و بعد هم در زمان تصویربرداری هر روز با هم تلفنی در ارتباط بودیم و همه موارد را با هم هماهنگ می‌کردیم.

این نویسنده درباره طرح اصلی این سریال نیز گفت: خط اصلی و اتمسفر اولیه،‌ بسیار خوب بود و الان هم همان اتمسفر در کار جریان دارد و فقط خطوط فرعی تغییر‌های بسیاری کرده است.

وی با اشاره به تفاوت این سریال با سایر سریال‌هایی که درباره فعالیت گروهک‌های مبارز آن زمان می‌پرداخت، گفت: اگر منظورتان سریال‌های جلیل سامان است که او در اغلب سریال‌هایش فعالیت افرادی که در سازمان مجاهدین اسلام فعالیت می‌کردند را نشان می‌داد.

تراب نژاد ادامه داد: چریک‌ها اعتقادی به اسلام نداشتند و خواستگاهشان تفکرهای کمونیستی بود، اما خواستگاه مجاهدین، اسلام بود و ظاهری که ما از آنها می‌بینیم مبارزه‌های مسلحانه است.

وی در ادامه بیان داشت: اما آنچه در سریال‌های آقای سامان دیدم این بود که محور هر سه سریال‌شان درامی عاشقانه بود که در بستر اتفاق‌های آن زمان می‌افتاد و ما در «رنج پنهان» کمتر به سمت درام عاشقانه رفتیم و کمی تحلیلی‌تر به ماجرای چریک‌ها و مبارزه‌های مسلحانه پرداختیم.

نویسنده سریال «شوق پرواز» با اشاره به مراحل تحقیق و نگارش برای چنین اثری بیان داشت: میرباقری در این مدت مطالعه‌هایی در این باره داشت، مرتضی جودی مشاور تولید نیز اطلاعات خوبی را از آن زمان در اختیارمان قرار داد.

وی درباره اینکه نگارش «رنج پنهان» اولین تجربه‌ در کارنامه کاریش نبوده است، گفت: من بازنویسی فیلم‌نامه فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی را نیز به عهده داشتم و به همین واسطه با این فضا غریبه نبودم.

این نویسنده درباره علاقه‌اش به نگارش سریال در ژانر معاصر گفت: این ژانر را دوست دارم و معتقدم تا به حال قصه‌های زیادی در این فضاها نداشتیم و الان هم در فکر طرح جدیدی برای نگارش در همین حال و هوا هستم.

تراب نژاد با اشاره به اینکه اواخر تولید این سریال با دو کارگردان تولید می‌شد و اینکه آیا به کار لطمه خورد، بیان داشت: روزهای پایانی تولید این اتفاق افتاد که بتوانیم به زمانی که شبکه برای پخش سریال در نظر گرفته بود، برسیم. کار دو دسته نشد چراکه سید جمال سید حاتمی کارگردان خوبی است و با میرباقری هماهنگ است و به همین خاطر هم انتخاب شد. میرباقری از نتیجه کار راضی بود و الان که کار را می‌بینم متوجه نمی‌شوم که کدام سکانس را کدام یک از کارگردان‌ها مقابل دوربین برده است.

وی درباره انتخاب بازیگران این سریال نیز گفت: من در بخش انتخاب بازیگران ورود پیدا نکردم چراکه تا همین دو هفته گذشته به شدت درگیر نگارش بودیم. اما آنچه که در نتیجه کار می‌بینیم با توجه به چهره‌های کمی که در سریال داریم، بازی‌های قابل قبولی ارائه دادند.

نویسنده این سریال ضمن بیان دلیل استفاده از بازیگران غیر چهره در «رنج پنهان» گفت: متاسفانه دوستان بودجه کمی را به این سریال اختصاص دادند. از آنجایی که هزینه کارهای تاریخی معاصر بالا است و بودجه تلویزیون بسیار محدود بود، تصمیم بر آن شد تا هزینه‌ها صرف دکور و صحنه شود و از بازیگرانی استفاده شود که زیاد چهره نباشند.

سریال «رنج پنهان» به کارگردانی بیژن میرباقری و سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی رضا جودی هر شب از شبکه یک سیما پخش می‌شود.