«کوپال» ؛ متفاوت ترین فیلم سینمای ایران!

عماد خدابخش تدوینگر فیلم سینمایی «کوپال» گفت: از همان ابتدا که فیلمنامه را خواندم به دلیل پرداختن به جزئیات و مسائل فنی کوچکی که در فیلمنامه وجود داشت حیرت زده شدم.

وی با بیان اینکه نقشه راه ما که همان فیلمنامه بود بسیار با دقت و وسواس نگارش شده بود، ادامه داد: مطمئن هستم که کاظم ملایی دقیقا می داند که چه کار کند و برایش برنامه ریزی کرده است.

 تدوینگر فیلم سینمایی «کوپال» در خصوص نحوه حضورش در این پروژه گفت: آقای ملایی را چند سالی بود که از طریق فیلم های کوتاهش می شناختم و علاقه داشتم با خود او، نوع نگاه و جهان بینی اش آشنا شوم. شیوه کار کرد او بسیار جذاب بود.

وی بابیان اینکه بعد از آشنایی ما و حدودا دو سال قبل از شروع فیلم «کوپال» کمی رفت و آمدمان بیشتر شد، ادامه داد: از طریق  فیلم کوتاه  یکدیگر را می شناختیم تا اینکه آقای ملایی خواست اولین فیلم بلند سینمایی خود را کلید بزند و به پیشنهاد مدیر تولید و تمایل خود آقای ملایی و همچنین حجم سنگین کاری که قرار بود در مرحله تدوین اتفاق بیفتد، به پروژه اضافه شدم.

وی افزود: از همان ابتدا می دانستم که فیلم قرار است با سختی، به صورت مستقل و بدون بودجه ساخته شود و در جریان مراحل اولیه پیش تولید و تیمی که قرار بود به صورت دوستانه و با تمام توان در اختیار پروژه باشند قرار گرفتم.

خدابخش گفت:همان ابتدا که فیلمنامه را خواندم بابت پرداختن به جزئیات و مسائل فنی کوچکی که در فیلمنامه وجود داشت حیرت زده شدم، نقشه راه ما که همان فیلمنامه بود بسیار با دقت و وسواس نگارش شده بود.

تدوینگر فیلم سینمایی «کوپال» بابیان اینکه مطمئن هستم که کاظم ملایی دقیقا می داند که چه کار کند و برایش برنامه ریزی کرده است، ادامه داد: نکته دیگر اینکه کاظم به عنوان تهیه کننده هم در فیلم حضور داشت و از آنجا که نظم و وسواسش را می شناختم و در طول کار هم این مسئله برایم بیشتر روشن شده بود، می دانستم که قطعا چالش های زیادی پیش روی ما خواهد بود.

این تدوینگر با اشاره به اینکه کاظم ملایی به عنوان یک کارگردان فیلم اولی کارش را خوب بلد بود، ادامه داد: او بسیار مسلط بود. ایده های مختلف را سر صحنه می شنید و باز در نهایت انتخاب خودش را داشت. نکته دیگر اینکه تدوین ما در مرحله اولیه به صورت همزمان انجام شد. من همراه گروه در محلی که برای اسکان در شهر سبزوار در نظر گرفته شده بود همراهشان رفتم و در آنجا مستقر شدیم که همزمان با فیلمبرداری، مرحله اول تدوین انجام شد و از نزدیک شاهد سختی ها و مراحل تولید فیلم بودم.

خدابخش در مورد ویژگی های فیلم «کوپال» بیان کرد: همان طور که از تبلیغات فیلم مشخص است، به نظرم «کوپال» باید به عنوان یکی از متفاوت ترین فیلم های سینمای ایران قلمداد شود، در فیلم شاهد شکلی از جزئیات و تاثیرشان در کاراکتر اصلی و سرنوشتش هستیم،

وی با بیان اینکه کاراکتر مرکزی در موقعیتی از فیلم قرار می گیرد که این موقعیت و شکل پرداخت آن در سینمای ایران ویژه است، ادامه داد: سگ داستان نقش دراماتیک و مهمی در سرنوشت کاراکتر مرکزی فیلم دارد که قابل توجه است. استفاده از حیوانات به این شکل و اینکه شخصیت مقابل کاراکتر، همان هایکو (سگ دست آموز فیلم) است در سینمای ایران وجود نداشته است.

خدابخش ادامه داد: در شکل کارگردانی و نحوه اجرای صحنه های فیلم شما قطعا با یک اثر متفاوت روبرو خواهید شد.

وی با تاکید بر اینکه از مرحله فیلمنامه پرداختن به جزئیات وجود داشته و در اجرا هم با وسواس زیادی روی جزئیات تمرکز شد، ادامه داد: از آنجا که تدوین فیلم از زمان شروع فیلمبرداری آغاز شد، توجه به جزئیات و کنار هم قرار گرفتن پلان های فیلم بسیار حائز اهمیت بود. از آن جهت که بخشی از روایت فیلم و نکات کلیدی بر اساس دوربین های مدار بسته  شکل می گیرد که در لوکیشن اصلی وجود دارد.

تدوینگر فیلم «کوپال» گفت: دوربین های مدار بسته یکی از چالش های اجرایی فیلم است که در مرحله تدوین هم هر کدام از این دوربین ها به شکل جداگانه با جزئیات و وسواس زیاد فیلمبرداری شدند و همزمان با پروسه فیلمبرداری کنار هم قرار گرفتند. ضمنا اگر به نحوه دکوپاژ و کارگردانی دقت کنید متوجه می شوید که فیلم پر از پلان هایی است که چگونگی کنار هم قرارگیری شان می تواند در روند قصه اصلی تاثیرگذار باشد و فیلم بسیار پر پلان است.

خدابخش در مورد همکاری با کاظم ملایی به عنوان تدوینگر مشترک فیلم «کوپال» گفت: ملایی تدوینگر بسیار خوبی است، وقتی همزمان کار می کردیم از همکاری با او چیزهای زیادی یاد گرفتم و برای من این شکل از فیلم همانند کلاس درس بود. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتوانم باز هم با ایشان همکاری کنم ضمن اینکه این اولین فیلم کاظم بود که به صورت مشترک تدوین کردیم و سایر فیلم های کوتاهش را خودش به تنهایی تدوین می کرد.

وی با بیان اینکه لوون هفتوان بهترین گزینه ای بود که می توانست نقش کوپال را جان ببخشد، ادامه داد: از همان ابتدا که لوون انتخاب شد، به کاظم تبریک گفتم و بسیار خوشحال بودم چرا که انتخاب بسیار درستی بود.

خدابخش گفت: همگی نگران این بودیم که در شرایط سخت و زمان طولانی فیلمبرداری و تولید، کار کردن با یک حیوان- که عملا نمی توانید آن را تحت کنترل داشته باشید- لوون را از پا نیندازد ولی او با کمال خوش اخلاقی و صبر و حوصله این مراحل را طی کرد و بسیار حیف است که اکنون حضور ندارد.

وی با بیان اینکه برای همه ما لوون هفتوان جاودانه است و هنوز به نظرم کنار ما حضور دارد، گفت:به خاطر دارم بعد از فیلمبرداری صحنه های مختلف زمانی که گروه تعطیل  می شد و عوامل به محل اسکان برمی گشتند لوون با روی خوش پذیرای همه گروه بود. با همه دوست شده بود و ما همه بعد از فیلمبرداری برایش دلتنگ بودیم.

خدابخش گفت:امیدوارم زحمتی که لوون برای فیلم کشید با همه صبوری هایی که کاظم در مراحل ساخت فیلم داشت، دیده شود و برای مخاطب جذاب باشد و آن حس کاراکتر اصلی در مسیر فیلم بوجود آمده باشد.

این تدوینگر اضافه کرد: با توجه به وضعیت فیزیکی لوون، تعدد و طول پلان ها که بسیار کوتاه بودند، حفظ رکورد و حس و حال بازیگر بسیار مهم بود. همچنین نقش دیالوگ در فیلم زیاد نیست و اکثر اوقات کاراکتر باید با فیزیکش حس و حال را منتقل می کرد که بسیار سخت و پیچیده بود. ولی به نظرم لوون با هدایت خوب کاظم ملایی و صبوری و همراهی مجید گرجیان (مدیر فیلمبرداری) از پس این نقش برآمد.

وی ادامه داد:کوپال شخصیتی است که چند وجه دارد و در طول فیلم با وجوه مختلف این کاراکتر آشنا می شویم که به نظرم لوون بهترین گزینه برای نقش کوپال بود.

این تدوینگر در ادامه با بیان اینکه ما چالش های زیادی داشتیم، گفت: کارگردان روی بعضی نقاط حساس بود که با تعاملی که از همان ابتدا وجود داشت به نتیجه مشترک می رسیدیم. نکته جالب برای من این بود که وقتی او پشت میز تدوین قرار می گرفت برخلاف برخی کارگردان ها کاملا آن نگاه کارگردانی را کنار می گذاشت و این قابلیت را داشت که به عنوان تدوینگر به پلان ها نگاه کند. خیلی موارد بود که او معتقد بود باید در تدوین حذف شود، همچنان که به تصاویر وابسته بود می توانست به عنوان یک تدوینگر هم از آنها بگذرد.

خدابخش با بیان اینکه  تدوین فیلم به صورت همزمان شروع شد و ما گام به گام با فیلمبرداری پیش می رفتیم ادامه داد: پیشنهادات و نکاتی بود که باید با مدیر فیلمبرداری و کارگردان مطرح می کردیم که  این همزمانی، تاثیر مهمی در روند اجرا داشت. مثلا فیلمبرداری صحنه های دوربین مدار بسته در قالب درستش جای می گرفت و فیلمبرداری آن صحنه ها در اختیار گروه قرار می گرفت.

وی بابیان اینکه امکان  تدوین به آن شکل مرسوم بعد از شروع فیلم وجود نداشت، گفت:موقعیت منحصر به فردی بود، تعدد پلان های فیلم نشان دهنده تمرکز و وجود جزئیات و فضایی است که قرار است از طریق آن پلان ها تاثیر حسی بر مخاطب داشته باشد.

خدابخش با اشاره به برخی از حذفیات فیلم برای اکران عمومی تاکید کرد: با توجه به نوع قصه و کاراکتر مرکزی فیلم و اتفاقی که برایش می افتد این چالش وجود داشت که لحظاتی از فیلم خسته کننده شود و فیلم از ریتم بیفتد ولی در نهایت با هوشمندی کارگردان، نسخه ای که برای اکران عمومی آماده شد با حذف و تغییراتی همراه شد که به نظرم برای تماشاگر جذاب خواهد بود و مخاطب از ابتدا تا انتهای فیلم همراه با کاراکتر اصلی پیش می رود.

وی در خصوص چالش هایی که فیلم «کوپال» با آن روبرو بود، گفت: با توجه به اینکه این تجربه در سینمای ما کمتر وجود دارد که حیوانات در فیلم حضور موثر یا نقش دراماتیک داشته باشند، سختی کار با یک حیوان (هر چقدر هم که آموزش دیده باشد آن تمرکز و اختیار عمل را ندارد و قطعا باید برداشت های مختلف و متعدد با صبر و حوصله انجام بگیرد)وجود داشت.

تدوینگر کوپال گفت:در زمان تدوین تمام برداشت ها با وسواسی که آقای ملایی داشت جزء به جزء دیده شده و لحظات درست را استفاده می کردند که آن حس مورد نظر القا شود.

خدابخش با بیان اینکه برداشت های مختلفی هم در پلان هایی که سگ حضور داشت، صورت می گرفت،ادامه داد: در مرحله تدوین با جزئیات و وسواس زیاد پلان ها مورد بازبینی قرار می گرفتند و با توجه به شکل دکوپاژ فیلم آن بخش هایی مورد استفاده قرار می گرفت که بتوانند آن تداوم حس و حضور این سگ را به عنوان یک موجود باهوش فعال همراه خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه «کوپال» به صورت کلی تجربه ویژه ای بود، ادامه داد: بعد از مرحله تدوین اولیه که همزمان با فیلمبرداری انجام شد، گروه به تهران آمد و تدوین اصلی فیلم شروع شد و حدود سه ماه فیلم دوباره تدوین شد که بسیار زمان بر بود.

خدابخش گفت :تمامی برداشت ها جزء به جزء برای همه پلان ها دیده شدند و به خصوص بخش هایی که حیوانات در فیلم حضور داشتند بسیار با جزئیات و وسواس دیده و تست شد به دلیل اینکه روند حسی و تداوم حس و عملکرد خود سگ که از کاراکترهای اصلی فیلم است حفظ شود و این بدون حضور کارگردان و دقت نظری که داشت امکان پذیر نبود.

وی در مورد تجربه همکاری با لوون هفتوان در فیلم «کوپال» گفت: از آنجایی که من به عنوان تدوینگر همراه گروه در محل فیلمبرداری حاضر بودم، پروسه تبدیل شدن و استحاله لوون هفتوان در نقش کوپال را از نزدیک مشاهده کردم، تجربه ویژه و عجیبی بود.

تدوینگر فیلم کوپال گفت:می توانم بگویم این روزها که لوون دیگر پیش ما نیست هر روز یاد لحظاتی از حضور او مقابل و پشت دوربین می افتم. او بسیار بسیار صبور بود و در طول مدت فیلمبرداری کم کم به خود کاراکتر کوپال تبدیل شده بود. هر چقدر از همراهی و انعطاف پذیری لوون صحبت شود به نظرم کم است.

خدابخش گفت:شرایط سختی بود چرا که تمرکز اصلی فیلم روی کاراکتر مرکزی است و با توجه به ساختار فیلمنامه و نوع فیلم و اینکه این فیلم کم دیالوگ بود حتی کوچک ترین حرکات صورت بازیگر می توانست روی حس و حال و نتیجه فیلم تاثیرگذار باشد.