آقای بازیگر : سینمای ایران بی در و پیکر شده است

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص آخرین فعالیت های کاری خود گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال نقاب‌ها به کارگردانی سیروس حسن‌پور هستم که قرار است این مجموعه از شبکه دو سیما به روی آنتن برود.

وی ادامه داد: تا این لحظه 60  تا 70 درصد ساخت مجموعه نقاب ها تمام شده و تنها 30 درصد از کار باقی مانده که مشغول ساخت آن هستیم تا انشاالله به پایان برسد.

دهقان در خصوص ژانر اصلی مجموعه نقاب ها افزود: سریال تلویزیونی "نقاب‌ها" در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم ترکمن است و به اعتقاد من به دلیل موضوعیتی که دارد با استقبال خوب مخاطب روبرو خواهد شد چراکه داستان زندگی قومی ترکمن را روایت می کند که در یک کشور مشغول زندگی هستند اما در کنارشان مسائلی به وجود می آید که روند داستان را تشکیل می‌دهد.

بازیگر سریال "یوسف پیامبر(ع)" در خصوص دیگر پیشنهادات خود تصریح کرد: فعلا کاری به من پیشنهاد نشده است و البته تا کارم در مجموعه "نقاب ها" تمام نشود سر کار دیگری نخواهم رفت.

وی در خصوص گزیده کاری خود در بازیگری بیان کرد: متاسفانه فیلم‌هایی که به من پیشنهاد می شود مورد علاقه من نیست، چراکه شرایط بسیار خیلی بد شده است، فکرش را بکنید وقتی اکثر کارگردانان می‌خواهند یک ماهه یک فیلم سینمایی را تمام کنند چه وضعیتی پیش می‌آید. یک سری افراد نشسته اند یک مانیتور گذاشته اند مقابلشان و همه چیز را از زاویه همان دوربین چک می کنند، این یعنی اصلا خلاقیتی در کارها وجود ندارد.

دهقان ادامه داد: ما در سینما کمی شتاب‌زده عمل کردیم و در خصوص مسائل تکنیکی با آمدن دستگاه های دیجیتال فکر کردیم اگر از آنها استفاده نکنیم از سینمای جهان عقب می مانیم اما نمی دانستیم ما کار با ابزار دیجیتال را هنوز به خوبی بلد نیستیم.

بازیگر تلویزیون در خصوص اینکه آیا کم کاری از نظر مالی برایش مشکلی را بوجود آورده یا نه اظهار کرد: خدا را شکر من احتیاجی به درآمد سینما ندارم، کار شخصی نمی‌کنم اما از زمانی که وارد کار شدم حواسم را جمع کردم تا دستم جلوی یکسری تهیه کنندگان آنچنانی دراز نشود.

دهقان ادامه داد: من خیلی راحت با دقت فیلم های پیشنهادی ام را انتخاب می‌‌کنم، سال گذشته با حضور در فیلم سینمایی فاخر یتیمخانه ایران توانستم یک کار خوب دیگر را به کارنامه کاری ام اضافه کنم و به آن افتخار کنم، کارگردان فیلم سینمایی یتیمخانه ایران بسیار کارگردان خوبی بود، وی طی هفت الی هشت ماه توانست با دقت و فکری که پشت کارش داشت فیلمی بسیار خوب را بسازد و من همیشه سعی می کنم در چنین کارهایی ظاهر شوم نه اینکه در کارهایی بازی کنم که با حضور در آنها از خودم خجالت بکشم.

این بازیگر سینما در خصوص جایگاه سینمای ایران در سطح بین المللی اینگونه توصیف کرد: ما در خصوص حضور بین المللی بسیار عقب هستیم. آیا به نظر شما فیلم‌های اصغر فرهادی ما را به سینمای جهان نزدیک می‌کند؟ نه اینطور نیست چراکه اصغر فرهادی تنها یک فیلمساز اینچنینی است، ما چند تن از این گونه فیلمسازان در کشور داریم؟،و اینکه دقت کنید دوستانی که در جوامع بین المللی فیلم هایشان مورد توجه قرار می گیرد چه فیلم ها و با چه موضوعاتی می سازند که مورد توجه واقع می شود؟. مسئله این است که ما اصلا فیلمساز و یا کارگردان خوب در سینمای ایران نداریم یا اگر داریم به تعداد انگشتان دست نمی رسند. و این ناشی از بی نظمی امروز حاکم در سینمای ایران است.

وی در باره اینکه آیا از گذشته کاری خود راضیاست یا نه عنوان کرد: خیلی موقع‌ها به گذشته خودم می اندیشم و افسوس سینما را میخورم، سینمایی که در دهه 60 و 70 با چه عشق و  انگیزه‌ای وارد این حرفه شدم و کار و همه با عشق و علاقه کار می کردیم نه مثل امروز که سینمای ایران بی در و پیکر شده است.