نمایش فیلم «کوپال» در پاریس

انجمن سینمای ایران هر سال در ماه ژوئن جشنواره‌ای از فیلم‌های سینمای ایران در پاریس برگزار می‌کند و دوستداران سینمای این کشور هر سال بی‌صبرانه منتظر این رویداد هستند تا از ورای فیلم‌های ایرانی با فرهنگ و نگاه سینماگران ایرانی بیشتر آشنا شوند. ششمین جشنواره فیلم‌های ایرانی پاریس با همت نادر تکمیل همایون و نهال خاک نگار از ۱۶ تا ۲۲ خرداد در سینما نوول ادئون پاریس برگزار می شود و در طول جشنواره ۲۶ فیلم در پنج بخش و به صورت غیر رقابتی به نمایش در می آیند.

در بخش چشم انداز سینمای معاصر ایران، فیلم‌های «خانه» ساخته اصغر یوسفی نژاد، «خوک» ساخته مانی حقیقی، «کوپال» ساخته کاظم ملایی، «شماره ۱۷، سهیلا» ساخته محمود غفاری، «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری، «دلربا» ساخته میلاد اعلامی و محصول سوئد و دانمارک، «سد معبر» ساخته محسن قرایی و «خرگیوش» ساخته مانی باغبانی به عنوان فیلم اختتامیه به نمایش در می‌آیند.

در بخش «کودک و نوجوان در سینمای ایران» آثار «یک اتفاق ساده» از سهراب شهید ثالث، «دونده» از امیر نادری، «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی، «نیاز» از علیرضا داودنژاد، «من ترانه ۱۵ سال دارم» از رسول صدر عاملی، «گال» و «رقص در خاک» از ابوالفضل جلیلی روی پرده می‌روند.

اما بخش فیلم‌های کوتاه نیز میزبان نمایش ۵ فیلم کوتاه شامل «رتوش» از کاوه مظاهری، «دختری در میان اتاق» از کریم لک زاده، «آدامس» از هامان فولادوند و محصول ایران و فرانسه، «وقت ناهار» از علیرضا قاسمی و «حیوان» از بهمن و بهرام ارک‌ است. در بخش مستند، «علی آقا» از کامران حیدری، «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» ساخته بهتاش صناعی ها و مریم مقدم، «متهمین دایره بیستم» ساخته حسام اسلامی و «شاعران زندگی» ساخته شیرین برق نورد و در بخش انیمیشن، «رویاهای آشپزخانه» ساخته آروین مدقالچی و «تماشاچی» از شیدا کاشی نیز حضور دارند.

ششمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی پاریس از ۶ تا ۱۲ ژوئن، برابر با ۱۶ تا ۲۲ خرداد ۹۷ در شهر پاریس فرانسه برگزار می شود.