بازیگر معروف: اگر کار نکنم فراموش می‌شوم! +عکس
رضا کیانیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون روز گذشته، ۲۹ خرداد در کارگاه انتقال تجربه مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم و با حضور نوجوانان شمع تولد ۶۷ سالگی خود را فوت کرد. وی که از تصویر گریم نقش انیشتین خود بر روی کیک غافلگیر شده بود، برای نوجوانان صحبت کرد و گفت: اگر به بازیگری علاقه‌مند هستید باید مطالعه داشته باشید و کتاب را جایگزین موبایل کنید و کتاب‌های عرصه بازیگری را بخوانید.

کیانیان با بیان اینکه ۵ کتاب در عرصه بازیگری نگاشته است، گفت: در این آثار نظریاتم درباره بازیگری ارائه شده و دو کتاب هم مجموعه مقالاتی مربوط به نوع فعالیتم در تئاتر و سینما است. برای بدست آوردن چیزی که دوست داریم باید تلاش کنید به زمین و زمان بزنید و یاد بگیرید تا به هدف برسید.

وی اظهار داشت: افرادی که با پول و یا چهره وارد سینما می‌شوند اگر استعداد نداشته باشند، هیچ وقت ماندگار نمی‌شوند. بهرام رادان و مهناز افشار به واسطه چهره وارد سینما شدند، اما با کار کردن توانستند خود را بالا بکشند. باید کارمان را درست انجام دهیم و به آن فکر کنیم. به دیگران کار نداشته باشیم و برایشان قانون درست نکنیم.

کیانیان همچنین درباره نحوه ورود خود به عرصه بازیگری، توضیح داد: از سن ۱۵ سالگی در گروه تئاتر به سرپرستی برادرم در مشهد حضور داشتم و هر کاری انجام می‌دادم تا بمانم. به فکر نقش هم نبودم فقط می‌خواستم حضور داشته باشم. تا برادرم نمایشی را کارگردانی کرد که در دوران مبارزه مشروطیت در یک امام‌زاده می‌گذشت. همه کار کردم تا نقشی به من بدهد و این اتفاق افتاد. نقشم زائری بود که می‌آمد به امام‌زاده سلام می‌داد.

وی ادامه داد: آن زمان به کوچکی یا بزرگی نقش فکر نمی‌کردم فقط خوشحال بودم که پیروز شدم و نقش گرفتم. اما این نمایش توقیف شد. در ادامه این راه درس خواندم دیپلم گرفتم. در دانشکده هنر‌های زیبا پذیرفته شدم و تئاتر خواندم. درسم در دانشکده بسیار خوب بود. تلاش می‌کردم وارد گروه‌های نمایشی شوم و در پشت صحنه فعالیت داشتم کار‌های مختلف، چون طراحی لباس انجام می‌دادم. برای رسیدن به چیزی که می‌خواستم پی‌گیر بودم و زحمت می‌کشیدم. بسیار زیاد فیلم و تئاتر تماشا کردم.

بازیگر «مردی برای تمام فصول» با این توضیح که هیچ وقت در زندگی منتظر نبوده صدایش کنند، خطاب به هنرجویان گفت: اگر کار نکنم همه مرا فراموش می‌کنند باید کار کنم تا در یاد‌ها بمانم. اگر بهترین بازیگر جهان باشیم، ولی مخاطب ما را نشناسد هیچ فایده‌ای ندارد.
 

 
کیانیان، هنگام فوت کردن شمع تولد آرزو کرد، همه به آرزوهایشان برسند و روزی با هنرجویان نوجوان این مدرسه همبازی شود.

یکی از هدیه‌های جشن تولد این هنرمند، استندآپ کمدی بود که توسط هومن اردکانی‌زاده هنرجوی ۹ ساله اجرا شد و مورد استقبال جمع قرار گرفت. در این جشن تولد، هدیه‌هایی هم از طرف معاونت فرهنگی وازرت فرهنگ ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی به این هنرمند اهدا شد. 

هایده قراچه‌داغی همسر کیانیان، علی فرزندش و داوود موسایی مدیر نشر فرهنگ معاصر و اهالی رسانه نیز در جشن حضور داشتند.