رسوایی جنسی به «جایزه نوبل» هم رحم نکرد!

آکادمی سوئد که به خاطر رسوایی جنسی همسر یکی از اعضایش تصمیم گرفته بود جایزه نوبل ادبیات را برگزار نکند، حالا در قالب گروهی از شخصیت‌های فرهنگی این کشور طرحی جایگزین برای تقدیر از چهره‌های ادبی جهان ارائه کرده‌ است. این گروه اعتراض نمادین به رسوایی جنسی آکادمی را علت این تصمیم عنوان می‌کنند.

این در حالی ست که بنیاد نوبل اعلام کرده بود جایزه نوبل ادبیات 2018 که چندی پیش به دلیل رسوایی جنسی به 2019 موکول شد، باز هم به تعویق خواهد افتاد.

اتهام و رسوایی جنسی ژان کلود آرنو، همسر کاتارینا فروستنسون کارمند و عضو آکادمی سوئدی موجب لغو جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 و کناره‌گیری و استعفای بعضی از اعضای آکادمی شد. ژان کلود آرنو خود روابط نزدیک و نفوذ بسیاری در آکادمی نوبل داشته و از حامیان مالی تاسیس باشگاه فرهنگی در استکهلم بود. وی به آزار جنسی 18 زن در سال‌های 1996 تا 2017 متهم شده است.

بیش از 100 نویسنده، هنرپیشه، خبرنگار و چهره‌های فرهنگی کشور سوئد امسال برای اینکه جایزه نوبل ادبیات جایگزینی داشته باشد، آکادمی جدیدی برای تقدیر از چهره‌های ادبی جهان تشکیل داده‌اند که قرار است پاییز امسال برنده خود را اعلام کند.

این گروه در اولین بیانیه رسمی خود گفتند: «ما این آکادمی را بنیان نهادیم تا نشان دهیم ادبیات و فرهنگ بخش عمده دموکراسی و احترام به انسان‌ها را تشکیل می‌‌دهد. در زمانی که ارزش‌های انسانی زیرسوال رفته ، بهتر است با ادبیات با ظلم و ستم مبارزه کنیم. ما در این آکادمی جدید روی این مسئله مهم تاکید داریم که مهمترین جایزه ادبی دنیا در سال 2018 نیز نباید تعطیل شود.»

آکادمی جدید سوئد از تمام چهره‌های فرهنگ سوئد و به خصوص ناشران و کتابداران برای معرفی نویسندگان دعوت کرده است. این گروه از شخصیت‌های فرهنگی سوئد می‌گویند امسال به احتمال زیاد جایزه خود را به کتاب و نویسنده‌ای اعطاء خواهند کرد که درباره انسانیت و جایگاه انسان در جهان کتاب نوشته باشند. آن‌ها بر خلاف آکادمی نوبل که بیشتر از داستان‌های آرمان‌گرایانه تقدیر می‌کرد، معتقدند باید از داستان‌هایی تقدیر شود که به واقعیت زندگی انسان در کره خاکی اشاره دارد.

هیئت داوران آکادمی جدید سوئد با رهبری «آن پالسون» و همکاری «الیزبث لارسون» استاد دانشگاه گوتنبرگ و یک کتابدار به نام «گونیلا ساندین» قرار است ماه اکتبر امسال نامزدهای جایزه موازی خود را اعلام کند و برنده نهایی 11 سپتامبر همین امسال معرفی خواهد شد.

آکادمی سوئد اظهار امیدواری کرده است که جایزه نوبل ادبیات در سال 2019 کار خود را از سر بگیرد.