هجرت پیامبر(ص) جهانی شدن اسلام را رقم زد

حجتالاسلام احمد سواری امروز در گفتوگو با فارس، با عرض تسلیت بهمناسبت سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در فروتنی نظیر ندارد.
وی افزود: با وجود برخورداری از مقام شکوهمند رسالت و سرپرستی و رهبری جامعه اسلامی، در برخورد با همه اقشار و در معاشرت‏ها بسیار انسان متواضعی بود.
وی با اشاره به نقلی در باب شخصیت نبی اکرم(ص) تصریح کرد: اگر در میان جمع می‏نشست کوچک‏ترین امتیازی برای خود قائل نمی‏شد و وقتی فرد ناشناسی به مجلس او وارد می‏شد او را از سایر افراد باز نمی‏شناخت.

امام جمعه شادگان اضافه کرد: هر گاه به مجلسی وارد می‏شد در نخستین جای خالی می‏نشست و مقید نبود که در بالای مجلس بنشیند و با این‏که به همه افراد احترام می‏گذاشت اما به کسی اجازه نمی‏داد که پیش پایش بایستد.

به گفته وی در معاشرت با دیگران همواره می‏گفت: «دوست ندارم که امتیازی بین من و شما باشد؛ زیرا خداوند دوست ندارد که بنده‏اش را از دیگران جدا و ممتاز ببیند».
سواری با اشاره به اینکه در وضعیتی که همه نوع امکانات در اختیار رسول خدا(ص) بود، حتی یک روز هم از نان گندم سیر نخورد و در عوض روزی نبود که فقیر یا یتیمی را سیر نکرده باشد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آنکه رسول اکرم(ص) در امور شخصی بسیار بخشنده و با گذشت بودند، اما وقتی پای احکام الهی به میان می‏آمد حاضر نمی‏شد که از اجرای حکم الهی ذره‏ای عدول شود.

وی عنوان کرد: با این همه آزاری که پیامبر(ص) از مردم می‌دید مانند کوه در برابر آنها ایستاده بود و همه جا و همه وقت و در هر مکانی که چند تن را دور یکدیگر نشسته می‌دید، درباره خدا و احکام اسلام و قرآن سخن می‌گفت و با آیات الهی دل‌ها را نرم و به سوی اسلام متمایل می‌ساخت.
امام جمعه شادگان اظهار کرد: مشرکان وقتی به حلاوت و جذابیت کلام خدا پی بردند و در برابر آن عاجز شدند، چاره کار خود را در این دیدند که به آن کلام آسمانی تهمت " سحر و جادو بزنند، و برای اینکه به پیامبری محمد(ص) ایمان نیاورند بنای بهانه‌گیری گذاشتند.
وی بیان کرد: ورود پیامبر و مسلمانان به مدینه، فصل تازه‌ای در زندگی پیغمبر اکرم(ص) و اسلام را باز کرد.
سواری با اشاره به اینکه هجرت او به‌معنای رفتن از ناپاکی به سوی پاکی هجرت بود، افزود: هجرت پیامبر(ص) و مسلمانان از مکه که محیط اختناق و آلودگی و کینه بود به سوی مدینه، شهر صفا و نصرت و برادری و پی‌ریزی زندگی اجتماعی اسلامی؛ نخستین گام بلند در پیروزی و گسترش اسلام و جهانی شدن آن بود.
به گفته وی نظر به اهمیت این هجرت بود که بعدها در زمان خلیفه دوم به پیشنهاد امام علی(ع)، این سال مبدأ تاریخ اسلام یعنی همان هجری شد.
امام جمعه شادگان در پایان با تسلیت بهمناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: در شهرستان به مناسبت این ایام سوگواری مراسم نوحه و روضهخوانی و قرائت مدح و رثای اهل بیت(ع) برگزار میشود و از جوانان و پیروان سیره و منش پیامبر(ص) و آل او میخواهیم با حضورشان در اینگونه محفلها، نور رحمت الهی را در خود بیدار و روشن کنند.