اسرار دریاچه‌ای که گنج حضرت سلیمان در آن مدفون است

مستند بلند «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان متقاضی حضور در بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شد.

این فیلم مستند در مدت زمان ۷۲ دقیقه به بیان اسرار دریاچه تخت سلیمان واقع در استان آذربایجان غربی می‌پردازد.

«تخت سلیمان» از مناطق باستانی با اهمیت در تاریخ کشور ایران است. ویژگی اصلی این منطقه، دریاچه‌ اسرارآمیزی است که در میان این ارگ عظیم قرار گرفته و طبق روایت‌ها و افسانه‌ها مدفن گنج‌های حضرت سلیمان و گنجینه‌های حکومت‌های هخامنشی و ساسانی است. به دلیل عمق زیاد و آغشته بودن به سم آرسنیک، این دریاچه دست‌یافتنی نیست و تاکنون بشر به ژرفای آن نرسیده است.

مستند «اسرار دریاچه» به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و مراحل اکتشاف دریاچه و رسیدن به اعماق و رویارویی با شگفتی‌های دفن شده در ژرفای آن می‌پردازد.

عوامل تولید این مستند عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: آرمین ایثاریان، تصویربردار و تدوین‌گر: پویان آقابابایی، صدابردار: سهراب کاظمی، صداگذار: محمدمهدی جواهری‌زاده، آهنگساز: صدرالدین طاهری، مدیرتولید: غلامرضا احمدی، دستیار کارگردان: کامیار لطفی، عکاسی: عباس کوثری، حسام موفق، آرش محرمی، تهیه شده در موسسه فرهنگی هنری ققنوس هنر شرق.

آرمین ایثاریان ساخت مستندهایی چون «اصفهان نصف جهان»، «ایران سرزمین رازها- شیراز»، «تهران امروز»، «بزرگ‌ترین فرش زمین»، «گرم‌خانه»، «آرزوها در اعماق» و «وقت شام» را در کارنامه فیلمسازی خود دارد.