تولد 53 سالگی بازیگر مشهور سینما

کیانو ریوز بازیگر ستاره سینمای هالیوود که در ایران بیشتر برای در فیلم‌های همچون ماتریکس و کنستانتین مشهور است امروز شمع تولد 53 سالگی خود را خاموش خواهد کرد.

"کیانو ریوز" 2 سپتامبر 1964 از پدری آمریکایی و مادری انگلیسی در بیروت به دنیا آمد. وی برای مدتی در استرالیا و نیویورک زندگی کرد و سپس در کانادا بزرگ شد و در 15 سالگی دبیرستان را ترک کرد تا درس بازیگری بخواند.

با بازی در سریال تلویزیونی کانادایی "واژگون" نخستین گام بازیگری‌اش را محقق ساخت و سپس از طریق بازی در آگهی کوکاکولا پول نسبتا خوبی بدست آورد.

او در ابتدای کارش و در اکثر نقش‌هایی که بازی کرده بیشتر در نقش جوانان سر به هوا و کودن یا زبل‌های خیابانگرد بوده است و مدتی در این کارها کلیشه شد.

در اکثر نقش‌های دوران ابتدای شروع بازیگری شخصیتی بود که در کلامش و حرکاتش پریشانی و بی نظمی موج میزد و جالب اینکه با روحیات او همخوانی عجیبی دارد.

کیانو با بازی در فیلم "خون جوان" نخستین گام بازیگری اش را در سینما بر داشت. ریوز در همان سال در یک فیلم کوتاه درام ان‌اف‌بی و در نقش‌های تئاترهای "برد فراسر" و "ولف بوی" در شهر تورنتو ایفای نقش کرد؛ و در سال 1984 به بهترین بازیگر نوجوان کانادایی از طرف مردم تبدیل شد.

ریوز بعد از موفقیت‌های فراوان در تئاتر و تلویزیون دعوت به بازی در فیلم سینمایی "بیل و تد شد" که ریوز نقش تید را بازی می‌کرد، کیانو این نقش را پذیرفت و در زمان نوجوانی به یک ستاره بین‌المللی تبدیل شد که این فیلم فروش بی نظیری را در کل دنیا در پی داشت و این دلیلی شد که دوباره کیانو در فصل جدید بیل و تید ۲ ایفای نقش کند.

در سال 1990 کیانو در فیلم‌هایی پرآوازه با ستارگانی بزرگ به ایفای نقش پرداخت، ریوز در فیلم نقطه فرار ایفای نقش کرد و برنده جایزه پسندیده‌ترین بازیگر مرد از طرف جوایز بین‌المللی جایزه سینمایی ام‌تی‌وی شد. در پی این موفقیت ریوز در فیلم‌هایی همچون سرعت بازی کرد و موفقیت‌های بیشتری را کسب نمود. وی در سال 1997 با فیلم موفق وکیل مدافع شیطان با آل پاچینو هم بازی شد.

ریوز با بازی در سه‌گانه فیلم سینمایی ماتریکس به یک شخصیت ماندگار در بین تمام مردم جهان شناخته شد که این فیلم یکی از پرفروش ترین‌های فیلم سینمایی در تاریخ هالیوود شناخته شده‌است، فیلم سینمایی ماتریکس آنچنان موفق بود که برادران واچوفسکی سری دوم و سوم آن را ساختند.

کیانو ریوز برای سه‌گانه ماتریکس 262 میلیون دلار دریافت کرد. او برای فیلم اول 10 میلیون دلار به علاوه 10٪ از درآمد ناخالص گرفت. فیلم اول ماتریکس در نهایت 460 میلیون دلار در کل دنیا فروش کرد که در کل 56 میلیون دلار آن به ریوز رسید. برای هر کدام از فیلم‌های دوم و سوم هم او 15 میلیون دلار دستمزد به علاوه 15٪ از کل فروش فیلم‌ها را گرفت. ماتریکس دو 742 میلیون دلار در کل دنیا فروخت و 126 میلیون دلار عاید ریوز کرد. فیلم سوم 430 میلیون دلار فروخت و 80 میلیون دلار آن به ریوز رسید. این یعنی برای سه‌گانه ماتریکس، ریوز 262 میلیون دلار گرفت. دستمزد 126 میلیون دلاری کیانو ریوز برای فیلم دوم ماتریکس بالاترین دستمزدی است که یک بازیگر برای تنها یک فیلم تابه‌حال گرفته است.

کیانو در سال 2006 در فیلم سینمایی کنستانتین ایفای نقش کرد، ریوز در فیلم زندگی شخصی پیپا لی ایفای نقش کرد که این نقش سبب آن شد که کیانو ریوز و برد پیت با هم در این فیلم همکار و دوستان خوبی شوند. وی در ادامه با همکاری ساندرا بولاک در فیلم خانه‌ای روی برکه به ایفای نقش پرداخت.

ریوز در سال 2010 در فیلم سینمایی اکشن و کمدی و درام با نام جرم هنری نقش آفرینی کرد. در آوریل 2011 ریوز در مصاحبه با شبکه ام‌تی‌وی اعلام کرد که فصل جدید بیل و تد در مرحله ساخت می‌باشد. وی در سال 2013 با 47 رونین به توفیقی نرسید. کیانو ریوز در سال 2014 با فیلم موفق جان ویک دوباره سر زبان‌ها افتاد.

در سال 1993 به دلیل مصرف مشروبات الکلی هنگام رانندگی بازداشت شد. نام او از خلاصه شده نام جدش که "کیاویهلو" به معنای وزش نسیم ملایم در کوهستان بود گرفته شده است. ناپدری سابقش کارگردان پُل آرون می باشد. مدتی به عنوان تیز کننده اسکیت یخی کار می کرد.  در دوران دبیرستان به او لقب دیوار داده بودند. مادرش طراح لباس بوده و لباسهای مختلفی برای خوانندگان موسیقی راک نظیر آلیس کوپر طراحی کرده است.

وی بازی در فیلم "مخمصه" را نپذیرفت. گفته که بهترین دوستش خواهرش است. یکی از طرفداران دو آتشه مسابقات فرمول 1 است. دوست صمیمی سندرا بولاک هم محسوب می شود و از جمله مهمانان مراسم عروسی او بوده است.

به راحتی فرانسوی صحبت می کند. برخی از فیلمهای مورد علاقه اش "راننده تاکسی" ، "اینک آخرالزمان" ، "پرواز بر فراز آشیانه فاخته" می باشد. در پیاده روی مشاهیر هالیوود صاحب ستاره است.