تاملی بر سخنان لیلای سریال پدر/ چادر نقش دکور صحنه را ندارد

گروه فرهنگی- با پایان رسیدن سریال پدر دور از تمام نقاط قوت و ضعف و آموزه های مثبت و منفی اش ، حواشی مختلفی به وجود آمد که مهمترین آن اقدام خانم ریحانه پارسا در نقش لیلای سریال بود که با حذف عکسهای مربوط به سریال در واکنشی به پخش عکسهای مدلینگ خود گفته: " اگر این روز‌ها عکسی دیده شده که فرق زیادی با تصویر این ماه‌های اخیر داره، بی‌هیچ جبهه‌گیری خاصی و موضع داشتن بوده و هست... این عکس‌ها صرفا توجیهی است که ریحانه هیچ شباهتی (ظاهری) به لیلای دیده شده نداره."

به گزارش افکارنیوز، پیج رسمی سریال پدر هم پاسخ داده که "ما عاشق نقشها میشویم نه نقش پردازان "!!

البته که قشر مذهبی جامعه جدای از چادری بودن یا نبودن ، میدانند که نه تنها بازیگران را نباید با نقشهایشان قضاوت کنند و بشناسند ، که هیچ دین و رسمی و خصوصا اسلام را نباید به مسلمان ها شناخت و قضاوت کرد ...

ما عادت کرده ایم که همه بازیگران را در نقش چادری و مذهبی صرفا در حد همان فیلم و سریال ببینیم و نه در فضای واقعی .

کم نبوده اند بازیگران زنی مثل مهناز افشار، نیکی کریمی، فاطمه معتمد آریا، لیلا حاتمی ،باران کوثری ، طناز طباطبایی، الناز شاکر دوست ، مریلا زارعی ، مهراوه شریفی نیا ، نرگس محمدی و خیلیهای دیگر ... که در فیلمهای سفارشی ماه رمضان و جشنواره فیلم فجر و .. که توسط فلان سازمان و موسسه و هزینه های بسیار چنین فیلمهایی بازی کرده اند و حتی جایزه هم گرفته اند و پشت بندش همان کارگردان و بازیگر نقش و فیلمی را کاملا متفاوت تر به دیده مخاطب نشانده اند ..

پس تصور اینکه افراد پس از گفتن دیالوگهای مذهبی که صدها بار وسط آن کات شده و تکرار شده اند و چیزی جز نقش بازی کردن نیست ، روح و روانشان متحول بشود ، شاید کمی خنده دار به نظر برسد.

بنابراین خیالتان راحت باشد که ما حتی عاشق نقشها هم نمیشویم چه رسد به نقش پردازان آنها!

اما نکاتی در مورد استفاده از چادر وجود دارد؛

چادر به عنوان یک عنصر فرهنگی در حوزه پوشش زنان از آن دسته اموری است که در سینما و تلویزیون بازنمایی شده است، شاید اکثرا نویسندگان و کارگردانان و بازیگران دور از این فضا هستند که نمیتوانند به درستی تعاملات ارتباطی و اجتماعی زنان چادری و خانواده های مذهبی را به تصویر بکشند ،

چادر نقش دکور صحنه را ندارد ! اینکه امروز بر سر این بازیگر است و فردا نیست نباید تلقی بشود که چادر هم یک نوع لباس جایگزین است که ارزش ویژه ای به صاحب آن نمیدهد !

چادر فقط یک "لباس" نیست؛ بلکه فرهنگی جامع و نوعی بینش و تفکر است. در واقع واژه "چادر" فقط پوششی پارچه‌ای و مشکی را در ذهن افراد متبادر نمی‌کند، بلکه رفتارها، روحیات و معانی را نیز ضمیمه خود دارد و در مجموع یک سبک زندگی کامل و متمایز فردی- اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

دامنه این سبک زندگی از مهارت‌های ظاهری استفاده درست از پارچه مشکی(چادر) آغاز شده و اموری مانند نحوه آرایش و پوشش‌های جانبی را در برمی گیرد و تا مسائل مربوط به چگونگی تنظیم ارتباطات با نامحرمان گسترش یافته و حتی به حوزه رفتارهای روزمره و معمول زنان چادری در ارتباط با دیگران و در نهایت کیفیت مواجهاتش با خداوند کشیده می‌شود.

اجازه ندهیم که چادرنماها ی تلویزیونی به واسطه اجبارهای سلیقه ای رسانه ای ، وجوه رفتاری و اجتماعی و معنوی فرهنگ چادر را خدشه دار کنند و منجر به تمسخر و تضعیف آن بشوند !

صفورا ترقی