ماجرای حضور «استیو جابز» در تهران

مهران رنج‌بر که این روزها نمایش «استیو جابز» را در مقام بازیگر و کارگردان روی صحنه دارد درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش از ۲۶ مهرماه در تماشاخانه نوفل لوشاتو اجرای خود را آغاز کرده است. این نمایش بیوگرافی استیو جابز نیست بلکه بهانه‌ای است که من از طریق آن، ایده و فلسفه و مانیفست مدنظرم را بیان کنم.

وی ادامه داد: استیو جابز فرد نابغه‌ای بوده که لحظات تاریک و لایه‌های منفی نیز در زندگی‌اش داشته است و نمایش ما نیز درباره همین لحظات است. وی قبل از مرگش یک سری سوالات درباره رابطه انسان‌ها با مدرنیته و تکنولوژی را مطرح می‌کند و به این مساله اشاره می‌کند که مدرنیته‌ای که قرار بود با آن دنیا را نجات دهیم چه شد. البته در این نمایش تکنولوژی نفی نشده اما به این مساله اشاره می‌شود که کرامت والای انسانی بسیار مهم است و همیشه علم نیست که انسان‌ها را نجات می‌دهد.  

این بازیگر یادآور شد: من نقش استیو جابز و فرزین محدث نقش ۱۰ کاراکتر روانشناسانه را در نمایش ایفا می‌کنیم. نمایش دکور ندارد و با نورپردازی، فضاسازی‌های مدنظر و حجم‌سازی‌ها انجام شده است. «استیو جابز» کاری از گروه تئاتر «وندرس» است که در این گروه معمولا ما به صورت کارگاهی و بعد از اتود زدن‌های فراوان کارها را برای اجرا آماده می‌کنیم.

بازیگر «آوای باران» درباره دراماتورژ نمایش توضیح داد: در این کار اصغر نوری کارگردان و مترجم کشورمان به عنوان دراماتورژ، چشم سوم و دانای کل در کنار ما حضور دارد. این هنرمند لحظه به لحظه در کنار من بود و کار را تراش داد. متاسفانه در ایران مفهوم دراماتورژ به درستی جا نیفتاده است در حالی که دراماتورژ مغز متفکر یک اثر نمایشی است و باید در همه زمینه ها چون کارگردانی، متن، بازیگری، نورپردازی و ... مطلع باشد و نظر بدهد.

وی در پایان درباره وضعیت مخاطبان تئاتر متذکر شد: متاسفانه مخاطب امروزی ما مخاطب سردرگمی است چون تئاتر ما درگیر سرمایه‌داری و کمدی‌های سخیف شده است و این روزها در تئاترهای کمدی شاهد این هستیم که از هیچ جمله‌ای برای خنداندن مخاطب نمی‌گذرند و زمانی که هنرمندان به دنبال اجرای تئاتر اندیشمند می‌روند کارشان فروش نمی‌کند. سلیقه مخاطبان به دیدن کمدی‌های سخیف عادت کرده است در حالی که برای خنداندن مخاطبان به هر شکل، تئاتر آزاد وجود دارد که کارش را هم به خوبی انجام می‌دهد اما جایش در تئاتر حرفه‌ای ما نیست و به این روشی که در پیش گرفته شده است مخاطبان ما تنبل بار می‌آیند و عادت می‌کنند که نمایش‌های اندیشمند را نبینند.

نمایش «استیو جابز» تا ۳۰ آبان ماه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.