نکوداشت رحماندوست و احترام برومند در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

آیین نکوداشت دو هنرمند صاحب‌نام عرصه ادب و هنر، مصطفی رحماندوست و احترام برومند روزهای ۲۶ و ۲۸ آذر در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد.

احترام‌سادات برومندیزدی معروف به احترام برومند متولد ۱۳۲۶، قصه‌گو، مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی است. او همسر داوود رشیدی، مادر لیلی رشیدی و خواهر مرضیه و راضیه برومند است.

برومند از سال ۱۳۴۶ با برنامه کودک در تلویزیون فعالیت هنری خود را آغاز کرد و به مدت ۱۱ سال به این فعالیت ادامه داد. پس از انقلاب نیز چند نوار قصه برای بچه‌ها منتشر کرد و همچنین در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳) ساخته رسول صدرعاملی نقش‌آفرینی کرد. او پس از سال‌ها دوری از صحنه در نهم اردیبهشت سال ۱۳۸۹ به عنوان مجری در جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان حضور یافت.

مصطفی رحماندوست، شاعر، قصه‌نویس و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، اول تیر سال ۱۳۲۹ در شهر همدان به دنیا آمد. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی خود در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتاب‌خانه مجلس مشغول به کار شد.

رحماندوست پس از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان مشغول به کار شد و از آن پس تا به امروز در سمت مدیر برنامه‌ کودک‌ سیما، سردبیر نشریه‌ پویه‌، مدیر مسئول نشریه‌های رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر سروش‌ کودکان و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان (اصفهان) فعالیت کرده است.

از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان، بنیان‌گذاری جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در کنار سال‌ها تلاش وی در عرصه آموزش و ترویج قصه‌گویی به آن اقدام کرده است.

از این شاعر حوزه کودک و نوجوان، بیش از ۱۱۶ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر همچون آسمان هم خندید، ترانه‌های نوازش، بازی شیرین است، درسی برای گنجشک، توپ در تاریکی، بچه‌ها را دوست دارم، مرغ قشنگ تپلی، صدای ساز می‌آید، خروس غصه خورد، زیباتر از بهار و... منتشر شده است. رحماندوست همچنین به مدت سه سال مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرس داستان‌نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها نیز بوده است.

گفتنی است؛ بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای ۲۶ تا ۲۹ آذر ۱۳۹۷ به دبیری سروش صحت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.