کارگردان هایی که راهی فجر سی‌وهفتم شدند/ تصاویر

با نزدیک شدن به فصل تولید آثار سینمایی برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اخبار، گمانه زنی‌ها و برخی اوقات شایعات در خصوص حضور و یا عدم حضور کارگردانان بنام سینمای ایران در بزرگترین رویداد سینمایی کشور آغاز می شود. 

همواره برای علاقمندان به سینما حضور کارگردانان صاحب سیمرغ و یا موفق در سالهای گذشته اتفاقی جذاب است. اتفاقی که علاوه بر تنوع آثار سینمایی در سال آینده، تنور جشنواره فیلم فجر را نیز داغ تر از هر وقت می کند. 

امسال نیز کارگردانان بسیاری در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت و به بدون شک می توان این دوره از جشنواره را رقابتی سنگین میان با تجربه ها و جوانان جویای نام دانست. 

حضور کارگردانانی همچون فریدون جیرانی، نرگس آبیار، منوچهر هادی، کمال تبریزی، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی و صفی یزدانیان، پرویز شهبازی، نشان دهنده حضور و تقابل دو نسل متفاوت از سینمای ایران در جشنواره فجر امسال خواهد بود. 

مسعود ده نمکی، مسعود کیمیایی، پوران درخشنده، فرزاد موتمن، رامبد جوان، مهران مدیری، هومن سیدی، بهرام توکلی، سیروس الوند، مصطفی کیایی و بهروز شعیبی، روح الله حجازی و علیرضا رئیسان از جمله غابیان این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.

به همین مناسبت به بررسی حضور کاگردانان و آثاری که خود را برای رقابت در جشنواره فیلم فجر سی و هفتم آماده می کنند پرداخته ایم که به شرح زیر است: 

آشفته‌گی فریدون جیرانی در جشنواره فیلم فجر/بهرام رادان با نقشی متفاوت به جشنواره فیلم فجر می‌آید/////////سه شنبه

فریدون جیرانی

فریدون جیرانی کارگردان نام آشنای سینمای ایران پس از تجربه متفاوت کارگردانی فیلم سینمایی "خفه‌گی" این بار به سراغ اثری با نامی هم خانواده یعنی "آشفتگی" رفته است.

بهرام رادان بازیگر مطرح سینمای ایران نقش اول این اثر سینمایی را ایفا می کند. این فیلم اولین همکاری بهرام رادان با جیرانی است و این بازیگر سینما در "آشفتگی" در نقشی بسیار متفاوت جلوی دوربین رفته است.

پیش از این قرار بود فیلم جیرانی به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برسد اما وی اعلام کرد به دلیل ایجاد مشکل در امر تهیه و تولید پروژه موقتاً تعطیل شده است. "حامد بهداد" و "نوید محمدزاده" اولین گزینه های بازی در "آشفتگی" بودند که حضورشان نسبتاً قطعی شده بود اما بعد از توقف پروژه حضور آنها نیز منتفی شد.

آشفتگی رئالیستى و اجتماعى نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت. این تعریفی است که فریدون جیرانی طی یادداشتی درباره تازه‌ترین ساخته خود گفته است. فیلمی که با توجه نوع طراحی صحنه باز هم حال و هوایی کلاسیک را تداعی می کند.

فیلم دوم فیلم روستایی با بازیگران تکراری/آیا موفقیت ابد و یک روز تکرار می‌شود/////////////////دوشنبه

سعید روستایی

"سعید روستایی" نام کارگردانی است که شاید تا سه سال پیش هیچکس نمی‌دانست این نام قرار است اثر اولش به پر جایزه‌ترین فیلم جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مبدل شود.

روستایی پیش از ساخت فیلم سینمایی "ابد و یک روز" در کارنامه خود کارگردانی سه فیلم کوتاه با نام‌های "شنبه"، "مراسم" و "از طرف آنها" را می‌دید، اما ابد و یک روز نقطعه عطفی در زندگی وی محسوب می‌شود. وی پس از آن نگارش فیلمنامه "سد معبر" به کارگردانی "محسن قرایی" را انجام داد.

اخبار از همان ابتدا بسیار طوفانی آغاز شد. همکاری پیمان معادی، شهاب حسینی و سعید روستایی خبری بود که به سرعت در محافل هنری دست به دست شد تا همه در انتظار ساخته دوم روستایی در مقام کارگردان با نام "متری شیش و نیم" باشند.

 
شش ماه پیش به یکباره، اما تمامی هیاهو‌ها درباره فیلم دوم روستایی با اعلام انصراف شهاب حسینی برای بازی در این فیلم خاموش شد. زوج معادی و حسینی که پیشتر نیز سابقه همکاری را داشته اند برای بسیاری زوج بسیار دیدنی بود، اما این اتفاق مقدور نشد.
 
"نوید محمدزاده" و "پریناز ایزدیار" پس از جدایی حسینی به پروژه جدید سعید روستایی پیوستند تا وی فیلم دومش را با همان بازیگران ابد و یک روز بسازد. اتفاقی که بدون شک برای این کارگردان ریسک بسیار بزرگی محسوب می‌شود و باید دید تا چه حد می‌تواند از تکرار موقعیت و کاراکتر‌ها جلوگیری کند.
 
ناگهان درخت شانس بزرگ سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر/فیلمی متفاوت از صفی یزدانیان//////////////////////شنبه
 
صفی یزدانیان
 
فیلم سینمایی "ناگهان درخت" به کارگردانی "صفی یزدانیان" یکی از شانس‌های مسلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است. کارگردانی که برای دومین بار کارگردانی را تجربه می‌کند اما بنا به موفقیت اولین فیلمش هم اکنون نامی مطرح محسوب می‌شود.

فیلم سینمایی "ناگهان درخت" در سه دوره تاریخی روایت می شود و معادی در آن با بازیگرانی همچون مهراب قاسم خانی، شقایق دهقان، سیامک صفری، زهره عباسی و پانته آ پناهی ها همبازی شده است. تدوین ناگهان درخت را هایده صفی‌یاری انجام می‌دهد و ایرج شهزادی هم به عنوان صداگذار فیلم انتخاب شد.

صفی یزدانیان پیش از فیلم "در دنیای تو ساعت چند است" را کارگردانی کرده بود که مورد استقبال شدید اهالی سینما قرار گرفت. 

در سال ۹۴ فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ را ساخت که با استقبال مخاطبان روبرو شد و توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از نهمین جشن انجمن منتقدان دریافت کند.

فیلمنامه «ناگهان درخت» همچون اثر قبلی صفی یزدانیان (در دنیای تو ساعت چند است؟) توسط خود او نوشته شده است. در این فیلم معادی علاوه بر بازی تهیه‌کنندگی فیلم را نیز بر عهده داشته است.

اولین همکاری کارگردان شیار 143 همراه با الناز شاکردوست/شبی که ماه کامل شد به جشنواره فیلم فجر می‌رود//////////////////یکشنبه

نرگس آبیار

"نرگس آبیار" کارگردان برجسته سینمای کشور امروز فرم ثبت نام در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرد تا این جشنواره بار دیگر شاهد حضور کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ در این رویداد هنری و سینمایی باشد.

نرگس آبیار پس از ساخت فیلم سینمایی "نفس"،‌ فیلم سینمایی "شبی که ماه کامل شد" را تولید کرده است. این فیلم در حال حاضر مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد و نسخه نهایی آن احتمالاً اواخر دی‌ماه آماده می‌شود.

وی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را با فیلم "شبی که ماه کامل شد" پشت سر خواهد گذاشت. آبیار در این فیلم برای نخستین بار همکاری با "الناز شاکردوست" را به عنوان بازیگر نقش اول فیلم خود تجربه می کند.

"شبی که ماه کامل شد" روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود، اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

شاکردوست که پس از مصدومیت شدید در پروژه "دو طبقه روی پیلوت" کمی با دنیای بازیگری فاصله گرفته بود در این فیلم به دنبال کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر است. سیمرغی که با فیلم "خفه گی" تا مرز دریافت آن پیش رفت اما موفق نشد.

این فیلم چهارمین فیلم سینمایی نرگس آبیار پس از آثار "اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند"، "شیار 143" و "نفس" است که نیمه اول سال 97 به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی جلوی دوربین رفت.

کارگردان ماجرای نیمروز به دنبال تکرار موفقیت در بزرگترین رویداد سینمایی/رد خون شانس بزرگ جشنواره فیلم فجر/////////////////////یکشنبه

محمدحسین مهدویان

محمدحسین مهدویان بعد از ساخت فیلم "ماجرای نیمروز" که در جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آورد، حال به سراغ ساخت قسمت دوم این فیلم رفته است.

مهدویان بدون شک یکی از استعدادهای درخشان سینمای ایران در سالیان اخیر محسوب می شود که فارغ از نقدهای تخصصی و غیر تخصصی به هیچ وجه نمی‌توان تاثیر وی را در چهار سال گذشته سینما کتمان کرد. کارگردانی که به خوبی با سینمای مستند آشنایی داشته و حال سبکی تلفیقی از مستند و سینما از خود به جا گذاشته است.

محمدحسین مهدویان پس از موفقیت‌های بسیاری که برای ساخت ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز کسب کرد به سراغ فیلمنامه لاتاری رفت. فیلمی که هر چند در جشنواره فیلم فجر نتوانست به موفقیت برسد، اما در بخش فروش یکی از پرفروشترین آثار سال ۱۳۹۷ لقب گرفت.

وی بعد از شکست نسبی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حال بار دیگر به سراغ سبک اصلی خود یعنی آثار مستند سینمایی رفته و می خواهد موفقیت های ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار را تکرار کند.با توجه به تیم بازیگران ماجرای نیمروز دو و حفظ بازیگران اصلی نسخه اول تمامی علاقمندان مهدویان به امید دریافت دوباره سیمرغ بلورین توسط این کارگردان جوان هستند.

فیلمبرداری این بخش، طاقت‌فرساترین پلان‌های ماجرای نیمروز ۲ را شامل شده است. در این بخش‌ها، علاوه بر استفاده روزانه چند صد هنرور بومی، بیش از ١٠٠ دستگاه ادوات جنگی سبک و سنگین، چندین فروند هلی‌کوپتر و ... که صحنه‌های ویژه‌ای خلق و فیلمبرداری شد، استفاده شده است.

اکنون گروه تولید ماجرای نیمروز در تلاش است تا با تدوین همزمان و کار بر روی جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم همزمان با فیلمبرداری، آن را در آخرین روز‌های مهلت ارسال فیلم به جشنواره فجر آماده کند.

هادی حجازی‌فر، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هستی مهدوی‌، حسین مهری، مهدی زمین‌پرداز، امیر احمد قزوینی و با حضور جواد عزتی بازیگران اصلی قسمت دوم ماجرای نیمروز هستند.

ماجرای نیمروز: رد خون جدیدترین اثر موسسه سیمای مهر است که به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی جلوی دوربین است.

بازگشت کارگردان نفس عمیق به جشنواره فیلم فجر/هومن سیدی با طلا راهی فجر می‌شود//////////////////////سه شنبه

پرویز شهبازی

"پرویز شهبازی" کارگردان مطرح و صاحب سبک سینمای ایران امسال در همکاری مشترک با "رامبد جوان" فیلم "طلا" را راهی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خواهد کرد. 

پرویز شهبازی که همه بیشتر او را به خاطر فیلم‌های ماندگاری همچون نفس عمیق و دربند می شناسیم امسال بار دیگر برای حضور در جشنواره فیلم فجر و دریافت سیمرغ بلورین این جشنواره وارد رقابت شده است.

البته شهبازی امسال کار سختی را پیش رو دارد زیرا با آثار همچون ماجرای نیمروز 2 و همچنین آخرین ساخته سعید روستایی به نام متری شیش و نیم در رقابت است. البته فیلم جدید صفی یزدانیان نیز در این رقابت شانس بالایی دارد.

جوان که امسال خودش فیلم "قانون مورفی" را برای اکران عموم آماده کرده در جشنواره فجر به عنوان کارگردان غایب خواهد بود اما این غیبت را با تهیه کنندگی فیلم طلا جبران خواهد کرد.در کنار جوان، محمد شایسته نیز به عنوان تهیه کننده این پروژه حضور خواهد داشت.

البته امسال رامبد جوان سه فیلم را تهیه کنندگی کرده است. قانون مورفی به کارگردانی خودش، طلا به کارگردانی پرویز شهبازی و حالا اولین اثر سینمایی "مجید صالحی" با نام زیرنظر تمام آثاری هستند که جوان در آنها نقش تهیه کننده را ایفا کرده است. 

فیلم سینمایی طلا از اواسط مرداد امسال فیلمبرداری خود را با حضور "هومن سیدی" آغاز کرد. بعد از اضافه شدن سیدی به پروژه طلا "نگار جواهریان" دومین بازیگری بود که در این فیلم به عنوان بازیگر انتخاب شد. 

حضور دوباره کارگردان دلدادگان در جشنواره فیلم فجر/همکاری مهران مدیری و محمدرضا گلزار در رحمان ۱۴۰۰ ////////شنبه

منوچهر هادی

آخرین ساخته "منوچهر هادی" با نام عجیب "رحمان 1400" فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد تا بار دیگر هادی شانس خود در بزرگترین رویداد سینمایی کشور را بیازماید.

در ابتدا تصور بر این بود که منوچهر هادی بعد از عدم موفقیت در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر با فیلم "کارگر ساده نیازمندیم" بار دیگر تمام تمرکز خود را روی گیشه و اکران بگذارد اما هادی بار دیگر با حضور بازیگران برجسته‌تر به سراغ اثری دیگر رفته است.

فیلم سینمایی "رحمان ۱۴۰۰" به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندکی علی سرتیپی که تابستان امسال در تهران، شهریار و کرج مقابل دوربین رفت فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر را پر کرد تا اولین نمایش آن در این جشنواره ملی باشد.

انتظار می‌رفت این فیلم با توجه به فهرست بازیگران تکراری خود به احتمال فراوان بیش از جشنواره برای گیشه و فروش ساخته شده باشد. آقاخانی در این فیلم با ساره بیات، بهرام افشاری، محمدرضا گلزار، یکتا ناصر و مهران مدیری همبازی شده بود اما همین ترکیب می‌خواهد برای موفقیت در فجر سینما تلاش کند.

از جمله اتفاقات جالب این فیلم حضور مهران مدیری است که امسال بسیار پرکار در سینما ظاهر شده است. مدیری این بار در فیلم سینمایی رحمان 1400 با کارگردانی به نام منوچهر هادی به جشنواره باز خواهد گشت. وی علاوه بر این فیلم در "ماه همه با هم هستیم" کمال تبریزی نیز حضور دارد.

سعید آقاخانی بازیگر محبوب سینما و تلویزیون که هم اکنون سابقه کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به خاطر بازی در فیلم سینمایی "خداحافظی طولانی" در کارنامه می بیند امسال دست پر راهی سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر خواهد شد.