سانسور صحنه‌های جنگی سریال مینو در تلویزیون

مهدی همایونفر تهیه‌کننده سریال «مینو» درباره قسمت‌هایی از این سریال که به تازگی با سانسور از سوی صداوسیما مواجه شده است، گفت: عمدتا چیزی که در حال حاضر دغدغه صداوسیما برای پخش نشدن از تلویزیون مطرح می‌شود، خشونت جنگی است. یعنی اکنون رسانه ملی روی قسمت‌هایی که ما کشتن، کشته شدن و یا شهادت آدم‌های قصه را داریم، تمرکز کرده و مهمترین چیزی است که با آن مسئله دارد.

او افزود: تقریبا می‌توان گفت که اکنون بخش اعظمی از صحنه‌های کشتن توسط صداوسیما حذف شده است. به عنوان مثال در همین یکی دو شب گذشته، شهادت رعنا و همسرش را داشتیم که با مقاومت بالای ما زمان کوتاهی از آن پخش شد، ولی بخش بزرگی از آن سکانس دو دقیقه‌ای را حذف کرده و تنها سکانس کوتاهی را پخش کردند. البته شاید هم حق با آن‌ها باشد و در صورتی که مردم این صحنه‌ها را ببینند، ناراحت شوند، ولی لازم است بدانید که ایراداتی که در حال حاضر به کار گرفته می‌شود، در اصلاحیات نهایی نبوده و معلوم نیست که چرا از قبل در این باره به ما چیزی نگفتند.

این تهیه‌کننده در ادامه بیان کرد: سه‌شنبه شب شهادت مهدی یکی از شخصیت‌های مهم سریال که به نوعی پاسدار جنگ است را داشتیم، ولی این سکانس بیرون کشیده شد. در این سکانس به آتش زدن پاسدار‌ها اشاره می‌شد که در زمان جنگ اتفاق افتاده بود. ما اصرار داشتیم تا مقداری از اتفاقاتی که به طور معمول در خرمشهر افتاده را به گوش مردم برسانیم، ولی اصرار پخش بر این اساس بود که این سکانس حتما بیرون کشیده شود.

همایونفر همچنین گفت: البته از پخش صداوسیما به ما گفته بودند که صحنه‌های خشونت‌آمیز خود را کم کنید، ولی در جمع‌بندی نهایی به صحنه‌هایی که حالا سانسور می‌شوند اشاره‌ای نشده بود. هرچه به سمت آخر داستان می‌رویم صحنه‌های جنگ جدی‌تر می‌شود و همانطور که می‌دانید در جنگ نقل و نبات خیر نمی‌کنند. اینطور که پیداست دوستان زمانی که تصویر را می‌بینند بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بر همین اساس برای قسمت مربوط به سه‌شنبه شب، لحظه‌ای که عراقی‌ها می‌رسند و مهدی را زنده زنده آتش می‌زنند، حذف شده است.

او درباره اینکه این اتفاق ممکن است چه لطمه‌ای را به مخاطبان این سریال تلویزیونی وارد کند، اظهار کرد: اینکه این موضوع چه لطمه‌ای به تاثیرپذیری مخاطبان از سریال می‌زند را نمی‌دانم. ولی باید بگویم که صحنه‌هایی همچون سوزاندن مهدی که حذف شد، به نوعی خبر آن به گوش مردم می‌رسد، ولی اینکه چقدر می‌تواند تاثیر گذار باشد را نمی‌دانم. همچنین نمی‌توانم حدس بزنم که اگر صحنه سوزاندن بود تاثیر آن روی مخاطبان مثبت بود یا منفی.

این تهیه‌کننده همچنین درباره اینکه آیا قرار است باز هم در قسمت‌های آتی شاهد سانسور‌های دیگری باشیم، گفت: در دو سه قسمت آینده صحنه‌های خشونت کمی داریم و قطعا خیلی با سانسور مواجه نمی‌شویم. آقای پور وزیری نیز در روز‌های گذشته برای سانسور‌های ایجاد شده، هم با مدیر پخش و هم با مدیر فیلم و سریال صداوسیما صحبت کردند که این اتفاق نیفتد، ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.

همایونفر در پایان بیان کرد: امیدواریم سریال «مینو» خیلی خوب دیده شود. به علاوه اینکه بتوانیم فاز دو این مجموعه که فاز مهمی هم به شمار می‌آید را شروع کنیم. در واقع سریال «مینو» براساس فاز دو نوشته شده است و به آن سمت میل می‌کند. اما هنوز به درخواست ما مبنی بر ساخت فصل دو این مجموعه جوابی نداده‌اند و ما همچنان منتظر پاسخ هستیم.