با سریال‌های پر مخاطب تلویزیون در سال ۹۷ آشنا شوید

برگزاری پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم بهانه‌ای شد تا نگاهی به مجموعه‌های تلویزیونی پخش شده در سال ٩٦ و ۹۷ داشته باشیم و در بخش اول این گزارش که روز گذشته ۲۹ دی منتشر شد به سریال‌هایی چون «پایتخت ۵»، «آرماندو»، «تعطیلات رویایی»، «بچه مهندس»، «دیوار به دیوار ۲»، «آنام» و «هیئت مدیره» اشاره کردیم. در بخش دوم این مجموعه به معرفی «سر دلبران»، «نجوا»، «پدر»، «سایه بان»، «نوار زرد»، «رهایم نکن»، «دلدادگان» و «سارق روح» می‌پردازیم.

این گزارش براساس اقبال مخاطبان به سریال‌ها نوشته شده که از شهریور پارسال تا دی ماه امسال روی آنتن رفته و قرار است در نهایت منجر به معرفی پرمخاطب‌ترین سریال‌های پخش شده و رونمایی از کاندیدا‌های بخش نمایشی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم شود.

شبکه یک

«سرّ دلبران»

«سِرِّ دلبران» سریال تلویزیونی ایرانی است که به مناسبت ماه رمضان از شبکه یک تلویزیون پخش شد. کارگردان این مجموعه محمدحسین لطیفی است و بازیگرانی همچون برزو ارجمند، محمد کاسبی و فرهاد قائمیان در آن بازی کرده‌اند. این سریال قرار بود در ماه رمضان سال ۱۳۹۶ روی آنتن برود، اما سرانجام در رمضان ۱۳۹۷ پخش شد. داستان این سریال درباره روحانی مسجدی است با بازی برزو ارجمند که سعی در حل مشکلات مردم دارد و توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند.

«نجوا»

مجموعه تلویزیونی «نجوا» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، ژانری اجتماعی داشت و در خلاصه داستان آن آمده است: جلال شایان بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در کتاب فروشی استادش هرمزی کار می‌کند. تنها فرزند هرمزی دختری است به نام فروغ که مترجم آثار ادبی ا‌ست. دیدار‌هایی که به واسطه‌ی کار جلال در کتاب فروشی میان او و فروغ اتفاق می‌افتد، منجر به علاقه و تصمیم آن‌ها به ازدواج می‌شود. فروغ به یک زندگی ساده و توأم با عشق راضی است، اما جلال سرِ پُر سودایی دارد و...

رزق حلال، یتیم نوازی، نقش محوری مادر، امید به نسل نو، آسیب‌های اجتماعی و طلاق و تشویق به تولید از محور‌های محتوایی مجموعه تلویزیونی نجوا است.

سجاد افشاریان، پوریا رحیمی سام، نغمه ارجمند، الهام نامی، مسعود کرامتی، محمد علی نجفی، احمد حامد، ایوب آقاخانی، مسعود دلخواه، وحید نفر، سوگل خلیق، مجید نوروزی، محسن بهرامی، محمد مختاری، پریسا صبوری نژاد، محمد ساربان، مهدی بجستانی، محمود نظرعلیان، کتانه افشاری نژاد، علی میلانی، پوریا رستمی، محسن سلیمانی، شهین نجف زاده و مهدی احمدی از بازیگران این سریال بودند.

شبکه دو

«پدر»

سریالی که تابستان امسال پخش و نقش اول آن دو چهره اولی بودند. این سریال درباره حامد پسر جوانی است که طی یک اتفاق درگیر ماجرایی عاطفی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است ناچار سر یک دو راهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند.

بازیگران اصلی «پدر» را مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رییسی، مجید مشیری، کاوه خداشناس، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطانزاده، سید حسام میثاق، بیژن امکانیان و ریحانه پارسا در نقش لیلا تشکیل دادند.

گفتنی است که بهرنگ توفیقی این سریال را براساس فیلمنامه حامد عنقا نوشته است. سریال «پدر» با مضمونی که ارائه کرد توانست موفقیت چشمگیری را بین مخاطبان به دست آورد و تبدیل به یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های چند سال اخیر تلویزیون شد.

«سایه بان»

سریال «سایه بان» ساخته برادران محمودی، سریالی اجتماعی شبکه دو سیما بود که آذرماه ۹۶ روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

سریال «سایه بان» قصه‌ای با تکیه بر زندگی قشر کارگر، روابط، بیم‌ها و امید‌های آن‌ها در این سریال طراحی شده است.

امین تارخ، هستی مهدوی، محمدرضا غفاری، مجتبی پیرزاده، محمد، ولی زادگان، رویا جاویدنیا، کاوه خداشناس، افسانه کمالی، حسام محمودی، خاطره حاتمی، سینا مهراد، افشین اخلاقی، زهرا بهروز منش، پریوش نظریه، رویا تیموریان، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند و کامران تفتی بازیگران این سریال بودند.

«سایه بان» قصه زندگی امروز ما و شماست. دو رفیق که در منطقه‌ای کارگر نشین بزرگ شده اند، تا پای جان تلاش می‌کنند تا با امید چراغ خانه‌های شان را روشن نگه دارند. ایستاده اند در برابر سرنوشت سرکش. عشق و ایمان، خون می‌شود در رگ هایشان تا از پا نیفتند و دل خوش بمانند به رحمت خدا و فردا‌های بهتر. اما زخمی در راه است. زخمی که سنگ محکی ست برای رفاقت دیرینه شان.

«نوار زرد»

سریال «نوار زرد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی به مناسبت هفته نیروی انتظامی روی آنتن شبکه دو سیما رفت. ژانر سریال «نوار زرد» جنایی ـ پلیسی بود و کریم لک زاده آن را در ۲۰ قسمت به نگارش در آورد.

در خلاصه داستان سریال «نوار زرد» آمده است: سرگرد کیهان گره پرونده‌های جنایی را باز می‌کند در این میان به پرونده‌ای برمی خورد که کشف واقعیت پای زندگی شخصی اش را به میان می‌کشد ...

امیر آقایی در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش یک سرگرد پلیس را بر عهده داشت. همچنین بهاره کیان افشار، سیروس گرجستانی، قاسم زارع، کمند امیر سلیمانی، محسن بهرامی، سمیرا حسینی، نادر مشایخی، امید روحانی، شهین تسلیمی، امیر غفارمنش و ... از بازیگران سریال «نوار زرد» بودند.

شبکه سه

«رهایم نکن»

«رهایم نکن» سریالی اجتماعی است که ماه رمضان امسال از شبکه سه سیما پخش شد. محمد مهدی عسگری پور فیلمنامه این سریال را نوشته است که در خلاصه آن آمده: رسول تولایی به عنوان بزرگتر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است. وضع مالی او خیلی خوب است. او صاحب یک گاراژ بزرگ است که ارثیه پدری است و به واسطه آن صاحب یک شرکت حمل و نقل هم شده‌است. حاج رسول دست به خیر است و در طول این سال‌ها همیشه دست اعضای خانواده را گرفته و مثل سایه‌ای روی سر خانواده بوده‌است. با ورود یک زن به نام شهره، به داستان، همه چیز به هم می‌خورد. این زن که گویا از رازی بزرگ خبر دارد می‌خواهد به عنوان حق‌السکوت، اجازه شراکت در یک سرمایه‌گذاری بزرگ را از حاج رسول بگیرد. این سرمایه‌گذاری مربوط به کوبیدن گاراژ قدیمی و بازسازی مدرن آن است. از طرفی گاراژ محل کار و درآمد عده زیادی استادکار و کارگر است. حاج رسول با تعقیب شهره متوجه می‌شود که او با اسم و اطلاعات نادرست از وضعیت خانوادگیش قصد کلاهبرداری از او دارد. کشمکش‌های بعدی حول تلاش حاج رسول برای پنهان نگهداشتن این راز است که او را بیشتر و بیشتر وارد منجلاب می‌کند. تا اینکه آذر، عشق قدیمی او پیدا می‌شود و زندگی او را وارد مرحله جدیدی می‌کند. این اعتماد به واسطه بازخوانی گذشته خدشه دار می‌شود. خانواده‌هایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند. این سریال در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد و توانست نمره خوبی را از جانب مخاطبان دریافت کند.

«دلدادگان»

شبکه سه سیما نیمه دوم تابستان را با سریالی پربازیگر آغاز کرد. سریال «دلدادگان» که منوچهر هادی آن را کارگردانی کرده است.

سریال «دلدادگان» در سه فصل، دو فصل گذشته و یک فصل زمان حال، ماجرا‌های دو خانواده را از زمان قبل از انقلاب تا عصر حاضر به تصویر می‌کشد.

حمید گودرزی، لیندا کیانی، آرش مجیدی، مهدی صبایی، افسانه ناصری، سمیرا حسن پور، سیروس همتی در فاز‌های مربوط به زمان گذشته سریال بازی کرده اند و پانته آ. بهرام، مسعود رایگان، مهرانه مهین ترابی، شاهرخ استخری، سیامک صفاریان، ملیکا شریفی نیا و مسعود دلخواه بازیگران زمان حال سریال بودند.

«دلدادگان» با حضور بازیگران خبره و قصه پر کشش خود باب سلیقه مخاطبان بود و در مجموع میزان رضایت از این سریال نیز قابل اعتناست.

شبکه پنج

«سارقان روح»

این سریال کاری از گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است که در باکس ویژه هفتگی شبکه پنج از بهمن ماه سال گذشته برای مخاطبان روی آنتن رفت.

سریال «سارق روح» به قلم هومان فاضل در ژانر مهیج و معمایی برگرفته از یک ایده پژوهش محور است که به موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی می‌پرداخت.

دانیال حکیمی، محمود پاک‌نیت، نگین معتضدی، علیرام نورایی، کمند امیرسلیمانی و ... از جمله بازیگران این سریال هستند که به ایفای نقش پرداخته‌اند.