«سال دوم دانشکده من» ماجرای خیانت نیست!

نشست خبری فیلم سال دوم دانشکده من با اجرای فرزاد حسنی و با حضور رسول صدرعاملی کارگردان و مسعود ردایی تهیه‌کننده‌ پس از اکران فیلم با حضور عوامل آغاز شد.

در ابتدای نشست رسول صدرعاملی گفت: نزدیک ۹سال کار نکردن هیجان زیادی برایم دارد. خیلی برایم مهم بود که کار بیانگر آن چیزی باشد که می‌خواستم بگویم. هدف‌گذاری این نسل برایم مهم بود بنابراین تجربیات گذشته را بکار گرفتم. البته کار قطعاً ضعف‌ها و اشکالاتی کار دارد اما با این حال تلاش کردم به تجربه فضای ذهنی‌ام نزدیک باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: من با کمک بچه‌ها فضایی را شناختم که نمی‌شناختم. نقش‌ها شاید برای عده‌ای هیجان نداشته باشد اما در نهایت تلاش کردم خوب از آب دربیاید.

صدرعاملی درباره تک خطی بودن نمایشنامه گفت: درباره اینکه چطور از سینمای انسانی به اجتماعی برسیم تجربیات قبلی‌ام کمکم کرد. شخصیت‌پردازی فرمول مشخصی ندارد، مهم این است کاراکتر مخاطب را درگیر کند. قصه در ذهن کاراکترها هست که هر روز آنها را در سایت‌ها و فضاهای اجتماعی می‌بینیم.

صدرعاملی با بیان اینکه فکر می‌کنم باید از فضای خیانتکار به رفاقت برسیم، گفت: کاراکترها در معرض غریزه هستند و اینکه به وفاداری به رفاقت برسند، کار سختی نبود.

وی درباره علت استفاده از بازیگران جوان و تازه کار در اصل و بازیگران چهره در حاشیه گفت: من نمی‌توانستم همه انرژی را روی یک عده بازیگر بگذارم. همه از بین نهصد بازیگر انتخهاب شدند و نهایت از سی نفر به این کسرت رسیدیم.

وی اظهار داشت: من لفظ در معرض خیانت را بهتر از خیانت می‌دانم، به نظرم غریزه را انتخاب کنیم. این فیلم صحبت خیانت دهه هفتادی‌ها نیست.

در ادامه سها نیاستی بازیگر نقش مهتاب گفت: نقش من رونویسی خانم جواهریان نبوده البته از زمانی وارد سالن شدم بهم می‌گفتند شبیه او هستم، ولی اولین بار بود که می‌شنوم و من هم با فراخوان وارد کار شدم تست دادم علاقه داشتم اما معماری می‌خواندم و اتفاقی تست دادم بااینکه هیچ کلاسی نرفته بودم.

صدرعاملی نیز درباره شباهت نگار جواهریان و سها نیاستی گفت: ازنظر من بازیگری خوب به میمیک چهره نیست من وارد این بحث درانتخاب بازیگر نمی‌شوم، برایم قوه در کار بازیگری در موقعیت‌ها مهم است. بازیگران من در این فیلم هرروز وارد جهان جدیدی می‌شدند.

وی با بیان اینکه کار تحقیقاتی درباره شناخت زنان انجام نداده و تجربیات قبلی به او کمکم کرده گفت: از کتایون ریاحی تا نسرین مقانلو که با آنها کار کردم و مهمتر ذات فیلمنامه پرویز شهبازی بود که درک خوبی از زنان داشت او چهار قصه برایم گفت و سه بار فیلمنامه را از سال۹۴بازنویسی کرد تا لحن نمایشنامه برای من شود.

فرشته ارسطویی بازیگر جوان نقش آوا درباره انتخابش گفت: تست دادیم و غربال زیرنظر خانم پانته آ پناهی‌ها انجام شد تا در نتیجه تست نهایی صورت گرفت و من انتخاب شدم.

صدرعاملی بابیان اینکه بحثش صرفاً نسل جوان نبوده گفت: همه درگیری‌ها درباره غریزه بود.انسان‌ها در این جهان متناقض ذهنی در دوران‌های مختلف درگیر غریزه می‌شوند.

وی درباره نقد پایان بندی نمایش گفت: فیلم من جذاب ترین پایان را دارد به نظرم یکبار دیگر کار را دنبال کنید.

علی مصفا درباره حضورش دراین کار گفت: فیلم برای من تمام جذابیت‌هایی که میبایست را داشت. بازیگران همه خوب بودند و فیلمنامه متفاوت و نو بود و به شکلی با روابط انسانی برخورد کرده بود که نو بود.

پیمان شفیعی بازیگر نقش علی نیز گفت: من هم کار برایم خیلی جذاب بود تمام تلاشم را برای نقشم کردم.

صدرعاملی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره هدف از پرداختن به روابط آزاد دختر و پسر و نرمالیزه کردن هنجارشکنی ارتباط با جنس مخالف گفت: چنین چیزی را تصمیم نداشتم نشان دهم بحث من اتفاقا وفاداری بود. فیلم فضای دو دوست را نشان می‌دهد و صمیمیت بین آنها را بنابراین کاری با هانواده هایشان نداشتم خانواده‌ها در این کار در حاشیه هستند.

کریستف رضایی درباره موسیقی فیلم گفت: یکی از اتفاقات کار بحث خیانت مطرح شد که من اینطور کار را ندیدم به نظرم رابطه دو دوست مطرح است. این پرسوناژ می‌خواهد شوکی به دوستش وارد کند تا او دوباره بهوش شود اتفاقا او در بخش آخر این را ثابت کرد. رابطه حسی دو دوست برایم خیلی جالب بود.

در ادامه خوش خلق گفت: تجربه کار کنار اقای صدرعاملی خوب و البته سخت بود.

ترانه علیدوستی ما داریم سینمای ایران به بازیگران نو و اخلاق مدار نیاز دارد کار سختی نبود از چهره‌های قدیمی استفاده کنیم.