نظر نوید محمدزاده درباره بازی در «متری شش و نیم»

جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم درباره مشخصات تولید فیلم گفت: این فیلم کار سختی بود و ۱۴ ماه طول کشید. تمام لوکیشن‌ها ساخته شد. محصول هم همین بود که دیدید. بازار رقابت تنگاتنگ است و در نهایت منتظر نظر داوران هستیم.

سعید روستایی در مورد مخالفت خود با اعدام قاچاقچیان گفت: من اصلا همچین نظری ندارم که نباید قاچاقچیان را اعدام کرد.

ساداتیان در مورد حذف پلان یا اعمال فشار نیروی انتظامی برای حذف برخی پلان‌ها گفت: مشکل ما این است که سازمان‌های کشور دوست دارند بر اساس بخشنامه‌های آنان فیلم‌ها ساخته شود و این درست نیست. زبان سینما با این بخشنامه‌ها متفاوت است. نباید به سازمان‌ها بر بخورد و ممکن است سوتفاهماتی شکل بگیرد که با گفتگو حل می‌شود.

وی افزود: رفتار پلیس باید با واقعیت همخوانی داشته باشد و ممکن است پلیس گاهی مجبور شود رفتار خشنی با متهمان داشته باشد.

روستایی در مورد تدوین مجدد فیلم توضیح داد: روز‌های آخر قبل از جشنواره مشغول برخی کار‌ها شدیم که من نتوانستم نسخه نهایی خود را آماده کنم و در ۲ روز گذشته روی این موارد کار کردم، ولی متاسفانه، چون ۲۰ درصد از کپی کار مانده بود همان نسخه قبلی به نمایش درآمد.

کارگردان متری شش و نیم در مورد ساماندهی بازیگران گفت: کار با معتادان آسان نبود، ولی معتقدم هر فیلمی سختی‌های خودش را دارد، لوکیشن ما جایی بود که دسترسی به معتادان سخت نبود نمی‌شد زمان زیادی با آن‌ها کار کرد و هر زمان می‌خواستند بروند باید می‌رفتند. در سکانس انگشت نگاری خواستیم ۴۵ دقیقه تحمل کنند، اما بعد از دو پلان در‌ها را شکستند و رفتند.

وی افزود: هیچکدام از معتادان گریم نشده بودند. بعد از ایده‌ای که به ذهنم رسید به بازداشتگاه‌های واقعی رفتم و آن‌ها را دیدم.

نوید محمدزاده در مورد نقشش در فیلم گفت: من دوست دارم آنچه که هستم را مخاطب ببیند و، چون کارم این است برای نقش یک کار‌هایی می‌کنم. قاچاقچی می‌تواند یک انسان عادی باشد و فلسفه زندگی را هم می‌تواند بفهمد.

وی افزود: چرا در نشست‌های خبری درمورد اصل سینما صحبت نمی‌شود و بیشتر به حواشی فیلم پرداخت می‌شود.

روستایی درباره فیلمنامه تصریح کرد: فیلمنامه بعد از رد شدن‌های پیاپی بازنویسی می‌شد. اما بعد از ساخت فیلم ابد و یک روز کار برایم سختتر شد. گلایه من این است که ۷ ماه طول می‌کشد پروانه ساخت یک فیلم صادر شود. البته بازنویسی فیلم چیزی نیست که برای من تمام شود.

محمدزاده در مورد سن نقش خود تصریح کرد: سن من حتی از سن نقش بیشتر بود و نباید فکر کنیم که قاچاقچی باید سن بالایی داشته باشد.

روستایی در مورد نقش قاچاقچی توضیح داد: به گریمور گفتم نباید یک خلافکار تیپ بسازیم و می‌تواند یک چهره عادی داشته باشد. یک قاچاقچی در جنوب کشور گرفته بودند و گردش مالی بالایی هم داشته و ۲۴ سالش بوده است.

روستایی در سکانس بازی ژیمناستیک فیلم گفت: برای من مهم بود آدم‌ها را به صرف شغلشان نشناسیم و خاکزاد را اول با تعاریفی که از او می‌شنویم می‌شناسیم و بعد این شناخت از نزدیکتر اتفاق می‌افتد. چیزی که برایم مهم بود این بود که نوید آنچه را از این بچه می‌خواهد به نتیجه برسد.

روستایی گفت: بیشتر از ۵۰ جلسه در کنار قضات نشسته‌ام و مشابه اتفاقات فیلم را دیده‌ام تا به واقعیت کار نزدیک شوم.

پیمان معادی هم در مورد نقش خود در فیلم گفت: مابه ازای نقش آن تیپ شخصیت‌ها پیدا کردن مشابه آنهاست و بیش از یکسال راجع به نقش صحبت کردیم و زمان زیادی برای تمرین داشتیم. من حتی سریعتر از یک نیروی نظامی کهنه کار کلت را باز و بسته می‌کردم. من ادای کسی را در نیاوردم و سعی کردم خودم باشم.

تهیه‌کننده کار در مورد سرمایه‌گذاری فیلم تصریح کرد: بعد از جنگ دولت با حمایت صنعت را راه انداخت، در سینمای ما در هر پروسه‌ای آیا بانکی کار سینمایی را به رسمیت می‌شناسد یا نه ما هیچوقت نتوانستیم از یک بنگاه اقتصادی وام بگیریم. این فیلم بالای ۱۰ هزار هنرور داشت و دو و نیم برابر یک فیلم معمولی هزینه داشت و کسی را برای سرمایه‌گذاری دعوت کردیم.

وی افزود: حرف‌هایی در مطبوعات می‌اید که حسی است و ما مسئول تحقیق در مورد منابع مالی افراد نیستیم و حق نداریم کالبدشکافی کنیم. رنجکشان در این پروژه در کنار ما بودند.