حجم ویدیو: 2.01M | مدت زمان ویدیو: 00:01:03

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه شب ۲۸ بهمن در حاشیه کنسرت گروه «نجوای کتول» استان گلستان که در چارچوب بخش موسیقی نواحی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برای من باعث خوشحالی است که طی اولین حضورم در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به تماشای یک کنسرت از هنرمندان موسیقی نواحی ایران نشستم. به راستی که موسیقی اقوام ایران، بخشی از هویت ملی ما است که در رنگین کمان فرهنگ و هنر کشورمان تعریف شده و بیانگر بخش اعظمی از هویت ایرانی است. موسیقی نواحی، رنگین کمانی از شادی‌ها، خیزش‌ها و مرثیه‌هایی است که در طول تاریخ توسط مردم عزیز ایران روایت شده و ظرفیت‌های قابل توجه فرهنگی دارد که می‌توانیم از آن در دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بدون تردید موسیقی نواحی می‌تواند پلی میان فرهنگ و هنر ایران با سایر نقاط دنیا به‌ویژه اقوامی که رابطه تاریخی مستحکم‌تری با کشورمان دارند برقرار کند. به همین جهت و با همین رویکرد است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو سال گذشته به طور جدی بحث حمایت از موسیقی اقوام ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همین حضور بنده در چارچوب برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نشان دهنده توجهی است که در طلیعه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به این حوزه داشته‌ایم و امیدواریم در دوره جدید فعالیت‌ها، حمایت از موسیقی نواحی جدی‌تر از گذشته باشد.

صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر علت عدم حضور بزرگان موسیقی ایران در جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: ما باید مسیری را طی کنیم که درست‌ترین مسیر باشد. در این راه نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز باید به گونه‌ای باشد که نام‌آوران عرصه موسیقی نیز پا به پای این رویداد مهم در اجرا‌ها حضور داشته و کار‌های ارزشمند خود را ارائه دهند.

وی افزود: این در حالی است که جشنواره باید بتواند میان نسل‌های مختلف هنرمندان موسیقی نیز ارتباط ایجاد کند. جشنواره فجر باید فرصتی باشد که هم نام‌آوران در آن حضور داشته باشند و هم فرصتی برای معرفی هنرمندان مستعد و جوان باشد و نسل میانی موسیقی در آن به ارائه کار‌های خود بپردازند. به طور حتم اگر چنین فرایندی به طور کامل وجود نداشته باشند و بخش دیگر ناقص باشد، ما قطعا با معایبی روبرو هستیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: اینکه ما بتوانیم نامداران را در فضای جشنواره وارد کنیم می‌تواند نگاه درستی باشد که تلاش بر این بوده که در سال جاری این اتفاق بیافتد کما اینکه حضور استاد شاهین فرهت به عنوان دبیر جشنواره با همین نگاه رو به جلو بوده است. من بر این باورم ما نباید از نسل میانی هنرمندان موسیقی غافل باشیم، کما اینکه آئین‌نامه تنظیم شده جشنواره موسیقی فجر در این دوره بر همین مبنا است و امیدوارم این شروع در مسیری که با آئین‌نامه اتفاق افتاده کامل‌تر باشد.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود به نقاط ضعف موسیقی نواحی ایران و نحوه حمایت‌های دولتی در این عرصه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما نتوانستیم در حوزه پژوهش موسیقی نواحی به نقطه کامل و روشنی دست پیدا کنیم. از سوی دیگر مباحث اقتصادی نیز نکته مهمی است که در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. به هر حال امیدوارم از این پس هم شرایط اقتصادی در کنار توجه به پژوهش موسیقی نواحی بتواند فضا را جدی‌تر از گذشته کرده و موجب ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد در این عرصه شود. البته ما در این زمینه گفتگو‌هایی را با چند نهاد انجام داده‌ایم که امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم در این حوزه به توفیقاتی دست پیدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود در جواب این سئوال که آیا وقت بازنگری در برگزاری جشنواره موسیقی فجر فرانرسیده است، توضیح داد: بخشی از بازنگری که شما به آن اشاره کردید در آئین‌نامه این دوره اتفاق افتاده که تجربه‌های سال‌های گذشته نیز در این زمینه به ما کمک کرده است. من بر این باورم پوست‌اندازی لازم نیست بلکه باید قدم به قدم گام برداریم تا این فضا مقدمه‌ای برای اتفاقات خوب در عرصه موسیقی باشد.