معرفی نامزدهای نهایی «چهره سال هنر انقلاب»

نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی و یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب،  با حضور مجدالدین معلمی معاون هنری و دبیر هفته هنر انقلاب و محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل سپهر سوره هنر صبح امروز (دوشنبه ۱۹ فروردین) در حوزه هنری برگزار شد.

مجدالدین معلمی در خصوص نحوه برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: سالروز شهادت شهید آوینی را گرامی می‌داریم که هفته هنر انقلاب به نام و یاد او نامگذاری شد. اوایل انقلاب زمانی که می‌خواستند از هنرمندان انقلابی نام ببرند، تعداد هنرمندان بسیار اندک بود. البته جز در رشته‌های شعر که قبل از انقلاب نیز جوشش وجود داشت، سایر رشته‌ها با فقر هنرمند انقلابی مواجه بود. اما خوشبختانه امروز می توان گفت جریان هنر انقلاب جریانی عمومی شده و رویش‌های آن قابل لمس است و ما امروز شاهد رویش‌های متعدد در عرصه هنر انقلاب هستیم.

بزرگترین نقص در عرصه هنر انقلاب، شکاف میان نسل‌هاست

وی افزود: طبیعتاً نقص‌هایی در برخی از رشته‌ها وجود دارد که باید با آموزش این نواقص را برطرف و کادر جدیدی به هنر اتقلاب اضافه کرد. به نظر می‌رسد، بزرگترین نقص در این عرصه را می توان شکاف میان نسل‌ها دانست. طبیعتاً هنر در دهه ۶۰ و ۷۰ سخت‌تر بوده، اما امروز سهولت بیشتر و پیشرفت تکنولوژی سبب شده تا کمی ارتباط نسل جدید با نسل گذشته هنر انقلاب منقطع شود.

معلمی در خصوص برنامه‌های حوزه هنری برای هفته هنر انقلاب گفت: کادرسازی و ارتباط کادر و هنرمندان جدید با متخصصین و پیشکسوتان اساس کار ماست. ۵ سالی است که حوزه هنری به معرفی چهره سال انقلاب می‌پردازد. دبیرخانه انتخاب چهره سال دبیرخانه ای دائمی است که فعالیت‌های هنرمندان را رصد می‌کند. در نهایت اسفندماه هر سال به لیستی با فعالیت‌های شاخص هنرمندان می‌رسیم. برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب،  باید تولیدات شاخص هنرمندان در آن سال اتفاق بیفتد و صرفاً پیشکسوت بودن شاخصه و معیار انتخاب ما نیست.

وی درباره انتخاب نهایی چهره سال هنر انقلاب توسط هیئت داوران افزود: از میان ١٤ چهره، رضا امیرخانی (نویسنده)، هدایت الله بهبودی (نویسنده)، ابراهیم حاتمی کیا (کارگردان)، مسعود نجابتی (هنرمند عرصه تجسمی) و مهدی نقویان (مستندساز) به عنوان نامزد‌های چهره سال هنر انقلاب ۹۷ انتخاب شدند. قرار است برگزیده نهایی، در مراسم اختتامیه چهره سال هنر انقلاب (۲۶ فروردین) معرفی شود. همچنین هیئت هنر و خانه طراحان انقلاب اسلامی و مجموعه کلاس های شهاب مرادی، به عنوان نامزد رویدادهای هنر انقلاب معرفی شدند.

معلمی در خصوص انتخاب چهره سال استانی گفت: امسال برای اولین بار از مراکز استان‌ها نیز معرفی چهره سال انقلاب را خواهیم داشت.

محمد زرویی نصرآباد درخصوص دیگر برنامه‌های جشنواره هنر انقلاب گفت: غبارروبی از مزار شهدا و دیدار با خانواده آنها و دیدار هنرمندان با نمایندگان ولی فقیه را در استان‌ها خواهیم داشت. برگزاری نمایشگاه‌ها، اجرای نمایش‌ها، جلسات نقد و بررسی، رونمایی از آثار فرهنگی، نشست‌های تخصصی و ویژه برنامه‌های استانی، شب خاطره و کارگاه‌های شعر و داستان از دیگر برنامه های ماست. در هفته هنر انقلاب، از ۲۶ خالق تولیدات انقلابی حوزه هنری نیز تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: دو رویداد بزرگ در این دوره داریم؛ یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب که برای اولین بار به صورت بین المللی برگزار می شود. و دیگری شب شعر دیدار ماه که با حضور ۴۴ نفر از شاعران برتر انقلاب برگزار خواهد شد. ۱۲۰ عنوان کتاب ترجمه شده سوره مهر هم در نمایشگاه کتاب به نمایش در می آید. ما برای هفته هنر ۱۰۰ آیتم هم داریم که از همه شبکه‌ها پخش خواهد شد.

در ادامه، معلمی معاون هنری هفته هنر انقلاب در خصوص حراج آثار بخش تجسمی برای کمک به سیل زدگان بیان کرد: هنرمندان ما نسبت به این اتفاق بی‌اعتنا نبوده و استقبال خوبی نسبت به فراخوان اعلام شده داشتند. بیش از ۳ برابر کسانی که ما را در زلزله کرمانشاه یاری کردند، در کمک به سیل زدگان یاریگر خواهند بود. قرار است در۳ گالری حوزه هنری آثار فاخر هنرمندان به فروش گذاشته شود و هزینه آن به سیل زدگان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: به همین منظور کنسرتی هم به خوانندگی اشکان کمانگری برگزار خواهد شد که عواید آن به سیل زدگان اختصاص خواهد یافت.

محمد مهدی سیار در خصوص بخش شعر جشنواره هنر انقلاب هم گفت: شعر از میان همه هنر‌های انقلاب در همراهی انقلاب پیشتاز بوده و آیینه فرهنگ ایرانی است که نگاه آن به نیاز‌های امروز و فردای ما بیشتر است. از مجموعه آثار ارسالی به دبیرخانه ۹۷۶ اثر از ۳۴۶ شرکت کننده در بخش‌های مختلف داوری شدند. در بخش تک اثر جشنواره، ۱۹۶ اثر در بخش شعر نو و ۳۰۵ اثر در بخش شعر کلاسیک داوری می شود. در بخش مجموعه شعر ۳۴ اثر و ۵۷ اثر در بخش کلاسیک داوری شدند. ۲۴ اثر در بخش شعر کودک و ۳۰ اثر هم در بخش شعر نوجوان داوری شدند.

وی افزود: در اختتامیه جشنواره هنر انقلاب از شاعر انقلابی و پیشکسوت استاد علی معلم دامغانی تقدیر خواهد شد.