جولان نمایش‌های لاکچری‌ در تالار وحدت

در ادامه اجرای سلسله نمایش‌های پرهزینه با بلیت‌های گران حال شاهد این هستیم که نمایش دیگری با عنوان «جنایات و مکافات» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا ثروتی پا به تالار وحدت گذاشته است و همچون روال دیگر نمایش‌های لاکچری چون «بینوایان» و «الیور توییست»، «عروس مردگان» و «می‌سی‌سی پی‌ نشسته می‌میرد» از حضور سلبریتی‌ها بهره برده و بلیت‌های گزافی را برای خود تعیین کرده است.

بلیت فروشی این نمایش به تازگی آغاز شده اما در دو روز ابتدایی بلیت‌ها فروخته شده است. کف قیمت گذاری طبقه همکف تالار وحدت ۱۰۰ هزار تومان و سقف آن مشخص نیست چرا که صندلی‌ها رزرو شده و تنها تا ۱۶۰ هزار تومان را نشان می‌دهد. احتمال آن می‌رود که تا ۲۰۰ هزار تومان نیز بلیت‌های این نمایش در طبقه همکف قیمت‌گذاری شده باشد. قیمت بلیت‌های این نمایش برای سایر طبقات نیز هشتاد تا نود هزار تومان در نظر گرفته شده در حالیکه از طبقات سوم و چهارم دید کافی برای تماشای کارها وجود ندارد.

بازیگران این نمایش بابک حمیدیان، آتیلا پسیانی، طناز طباطبایی، مهدی سلطانی، مینا ساداتی، پیام دهکردی، پانته آ پناهی‌ها، اصغر پیران، بهناز جعفری هستند. اگر بخواهیم علت عرضه گران بلیت‌های این نمایش را به دلیل بازیگران سلبریتی که در آن حضور پیدا کرده‌اند بدانیم، این رویکرد را در ذهن تداعی می‌کند که تهیه کننده نمایش برای تأمین هزینه‌های کار و هزینه بازیگران مجبور به عرضه بلیت‌ نمایش با این مبلغ را داشته و خود توجیه کننده نیست و به ترویج تئاتر لاکچری دامن می‌زند.

نکته دیگر نیز این است که تالار وحدت در سال‌های اخیر برای بسیاری از نمایش‌ها اجازه چنین بلیت فروشی را داده است و هیچ نظارتی نیز از سوی مرکز هنرهای نمایشی در این زمینه وجود ندارد. چندی پیش بود که شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره این معضل عنوان کرد که تلاش دارند در آیین نامه صنفی که قرار است به تصویب برسد، بحث قیمت گذاری بلیت‌ نمایش‌ها را نیز مطرح کنند که البته هنوز این آیین نامه تصویب نشده است.

از سوی دیگر نیز بسیاری از گروه‌های نمایشی سنگین برای اجرای کارهای خود نیاز به امکانات تالار وحدت دارند و تالار نیز شرایط ویژه خود را تحمیل می‌کند درحالیکه خیلی از مردم علاقه‌مند برای تماشای چنین دست نمایش‌هایی امکان پرداخت چنین بلیت‌های گزافی را برای تماشای نمایش‌های مورد علاقه خود پیدا نمی‌کنند.

در سال‌های اخیر بلیت‌های نمایش‌هایی چون «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسائی و «می سی سی پی نشسته می‌میرد» از همایون غنی زاده تحت همین شرایط با اعتراضات زیاد رسانه‌ای،‌ مردم و کارشناسان تئاتر مواجه شد و در نتیجه بخشی از این بلیت‌های گزاف پایین‌تر آمد اما در نهایت شاهدیم این روند در حال ادامه پیدا کردن است.

سالنی چون تالار وحدت می‌بایست عموم مردم را برای تماشای تئاتر بیشتر درگیر خود کند تا اینکه انتظار داشته باشیم سالن رویال هال اسپیناس پالاس به فکر جیب مخاطب عمومی باشد که در سال تمایل دارند با خانواده‌هایشان یک بار هم که شده به تماشای نمایش مورد علاقه‌شان بنشینند.

داستان جنایات و مکافات داستایوفسکی از این قرا راست که راسکلنیکف دانشجویی است که ناخواسته مرتکب قتل شده، از آن پس دچار اختلالات روانی گشته در نهایت خود را تسلیم پلیس می‌کند. حال اینکه جای بحث دارد که آیا دانشجویان امکان پرداخت بلیت این نمایش را برای تماشا پیدا می‌کنند یا خیر، چرا که هیچ گونه تخفیفی نیز برای آنها تاکنون در نظر گرفته نشده است!

در نهایت مرکز هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه زمانی قرار است به وضعیت بلیت فروشی تئاتر سروسامانی بدهد تا هم مردم از پس تأمین هزینه‌ نمایش‌های مورد علاقه خود بر بیایند و هم گروه‌ها به توزیع عادلانه تئاتر برای مردم اعتقاد پیدا کنند.