پخش سریال ۳۰ قسمتی طنز از آبان ماه

سومین جشنواره نمایش‌های رادیویی با حضور حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش امروز برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر _ افتخاری درباره رویکرد جدید رادیو نمایش گفت:موسیقی و خبر رادیو نمایش، یکی از بخش های پرطرفدار رادیویی است البته برنامه‌های جدید از اول مهر  خواهیم داشت و رویکرد برنامه سازی در رادیو نمایش متفاوت خواهد شد که با ساز و کار جدیدی به حوزه تولید نمایش‌های رادیویی ورود خواهیم کرد.

وی افزود: ما از این به بعد از تهیه کنندگان طرح نمایشی دریافت می‌کنیم چراکه در گذشته نویسنده طرحی ارائه می‌داد، اما حالا تهیه کننده است که این طرح را می‌آورد و نویسنده باید سراغ تهیه کنندگان برود.

افتخاری بیان کرد: بخش های مختلفی در رادیو داریم و اولویت ما این است که فرم و گونه‌های جدیدی داشته باشیم.

وی گفت:ماموریت اصلی اداره کل هنر‌های نمایشی تولید نمایش است پیش از این هم کار طنز تولید شده است، اما اکنون قرار است اتفاقات جدیدی رخ دهد و برای بعد از محرم و صفر یک سریال ۳۰ قسمتی طنز نمایشی داریم که از دهم آبان پخش آن شروع می‌شود.

افتخاری پیرامون آرشیو رادیو نمایش بیان کرد: آرشیو رادیو نظم درستی ندارد اگر چه موجودی ما از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است ولی هنوز قابل استفاده نیست و خود ما باید ساز و کاری طراحی کنیم که از زحمات دوستان بهره بگیریم.

اضافه شدن برنامه های جدید از ابتدای مهر به کنداکتور

وی درباره برنامه های رادیو نمایش تصریح کرد: برنامه ریزی هایی داریم و قرار است برنامه هایی از ابتدای مهر به کنداکتور اضافه شود این روزها دو برنامه زنده غیرنمایشی داریم که در حدود ۴ ساعت است و در آینده بیش از ۱۰ عنوان برنامه خواهد داشت.

افتخاری درباره جشنواره نوایش توضیح داد: اولین دوره است که جشنواره نوایش با این نام برگزار می شود، رادیو نمایش پیش از این دو جشنواره در حوزه نمایش های کوتاه رادیویی اجرا کرده بود که با نام های دیگری برگزار شدند.

وی با بیان اینکه از ۲۵ تیر دریافت آثار را شروع کردیم و در زیرساخت ها مشکلاتی داشتیم، گفت:بعد از تغییر سایت، آثار را دریافت کردیم که جمع آثار به ۴۸۶ رسید و ۳۶۸ اثر به بخش داوری راه پیدا کرد. ۲۲۴ اثر در بخش حرفه ای و ۱۴۴ اثر هم در بخش مردمی کار رسید که این آثار از ۲۰ استان بودند؛ چهارمحال بختیاری ، اصفهان و کرمانشاه بیشترین آثار استانی را داشت.

مدیر رادیو نمایش درخصوص اهداف این جشنواره گفت: بخش مردمی جشنواره نوایش با هدف کشف استعداد طراحی شده است و قرار است برگزیده های این آثار در دهه ولایت از رادیو نمایش پخش شود البته ما اینجا فضایی را هم برای کارهای دانشجویی دیده ایم.

افتخاری درباره همکاری با دیگر شبکه ها گفت: سیاست ما در دوره جدید تعامل با شبکه ها است و نسبت به نیاز آنها نمایش تولید می کنیم. البته تعامل را با رادیو ورزش شروع کردیم و قرار است با رادیو سلامت و دیگر شبکه ها هم همکاری کنیم. همچنین ممکن است برخی رادیو تئاترها را با تلویزیون تولید کنیم که باید خود شبکه ها این درخواست را مطرح کنند.

در ادامه نشست خبری به قدیمی ترین استودیو دعوت شدیم و شاهد تمرین نمایش «شب تاریک» به کارگردانی رضا عمرانی بودیم.

عمرانی پیرامون تفاوت بازیگر رادیو با سینما گفت:بازیگر نمایش های رادیویی باید آی کیو بالایی داشته باشد.

وی بیان کرد: نمونه هایی داشتیم که از سینما به رادیو آمدند و برخی ها موفق بودند اما برخی ها هم که انصاف داشتند اعلام کردند که نمی توانند در رادیو کار کنند.

عمرانی توضیح داد: نمی خواهم بگویم کار ما مهمتر از کار آنها است تفاوت ها را می گویم. در نمایش رادیویی رج نمی زنیم بلکه طبق متن شروع می کنیم و به ترتیب صحنه ها را ضبط می کنیم، به همین دلیل نیاز است که بازیگر رادیو این مسیری که باعث تحول نقش می شود را حفظ کند که این یک تخصص است.

این کارگردان پیرامون لهجه بازیگران اظهار کرد:بستگی به کار دارد به طور مثال ما یک متن درباره دوران جنگ داریم و لزوما باید این لهجه حفظ شود اما در متن های دیگر خیلی نیاز به لهجه نیست بلکه لحن را باید تغییر بدهیم.