حیرت تاریخ از کار جسورانه یک شیرزن/ نمایشی با شاخصه های ایرانی

آرش فلاحت پیشه کارگردان نمایش « پنهان خانه پنج در» که در تلاش برای حضور در سی و هشتمین جشنواره تئاترفجر و قرار است نمایش «پنهان خانه پنج در» در جشنواره تئاتر  استان تهران به اجرا ببرد, در خصوص این نمایش، گفت: نمایش «پنهان خانه پنج در» بیست سال پیش و در سال ۱۳۷۸, زمانی که من و حسین کیانی هر دو دانشجوی هنر‌های زیبا بودیم، برای جشنواره تئاتر فجر آماده کردیم که در آن سال با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و برای جشنواره پارمای ایتالیا نیز انتخاب شد و سال بعد نیز در سالن سایه تئاتر شهر به اجرا رفت. نمایش «پنهان خانه پنج در» یک نمایش ایرانی با همان شاخصه‌های نمایش ایرانی است.

اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: این نمایش داستان زنانی است که در طول تاریخ مورد هجمه قرار گرفته اند. در زمانی که آگاهی برای زنان جرم بود, «عطری جان» زن میانسالی  بود که خانه خود را وقف آموزش زن‌ها کرد. مرد‌ها یک بار در لباس شوهران این خانم‌ها و بار دیگر در لباس حکومتی‌ها و بار سوم در لباس مغول‌ها به این پنهان خانه وارد می‌شوند اما این زنان با حمایت «عطری جان» و با ترفند‌های مختلف به این مرد‌ها غلبه می‌کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه بعد از بیست سال و در دل کلاس‌های بازیگری «تمرکز تا باور» به فکر تولید این اثر افتادیم تا آموزه‌های هنرجویان را به شکل جدی با مخاطب مواجه کنیم، بیان کرد: متن و نمایشنامه «پنهان خانه پنج در» بستری مناسب را برای ما ایجاد می‌کرد،  هشت نقش در این نمایش وجود دارد که حتی بازیگران حرفه‌ای نیز علاقه به ایفای این نقش‌ها دارند. از دو سال پیش با هنرجویان کلاس‌ها،کار‌ها را شروع کردیم که تغییرات زیادی در آن ایجاد شد؛ برعکس شرایط حاکم بر تئاتر امروز که باید خیلی سریع تئاتر را تولید کنید و به فکر فروش بیشتر باشید و به ساحت واقعی تئاتر توجه نکنید، من عجله‌ای برای تولید این اثر نداشتم و البته بسیاری از بازیگران نمایش نیز این موضوع را نپذیرفتند، زیرا می‌خواستند یک شبه و یا یک ماهه روی صحنه بروند، با این حال ما آهسته جلو رفتیم و بازیگران تحت آموزش‌های مختلف پیش رفتند.

وی ادامه داد: در طی دو سال سه مرتبه ریزش جدی در گروه بازیگران داشتیم و بازیگران جدیدی به ما اضافه شدند و حالا این هشت بازیگر اولین بازی حرفه‌ای خود را تجربه می‌کنند که البته سعی شده این حس در نمایش «پنهان خانه پنج در» ایجاد نشود. در نمایش «پنهان خانه پنج در» سعی شده فراتر از رویکرد‌های معمولی نمایش‌های ایرانی باشد و با حفظ شاخصه‌های نمایش‌های ایرانی مقداری فضا را متفاوت کنیم، زیرا این اثر را حسین کیانی با نهایت دقت انجام داده است. سعی شده در این اثر تعریف تازه‌ای از تجربه کلاس‌های بازیگری را برسانیم و به همین علت مدت زیادی برای آن صرف شد.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه برای اجرای نمایش «پنهان خانه پنج در» عجله‌ای نداشتیم، گفت: تصمیم گرفتیم هر زمان احساس کردیم که کار برای اجرا آماده شده آن را ارائه بدهیم که در طی این مسیر این اثر ابعاد بزرگتری یافت و ما با تالار مولوی برای اجرا وارد مذاکره شدیم. حتی حضور ما در جشنواره تئاتر استان تهران چیزی نبود که برای آن برنامه ریزی شده باشد، ولی ما مسیر درست را پیش گرفتیم و اتفاق‌های خوبی برای نمایش رخ داد. بسیاری از دوستان بی منت کنار ما بودند با اینکه می‌دانستند ما با کمترین‌ها پیش می‌رویم.