از شوخی‌های مرضیه برومند با ایرج طهماسب تا خاطرات بامزه رضا کیانیان

بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دیشب (شنبه ۳۰ آذر) هم‌زمان با شب چله و با حضور قصه‌گویان، هنرمندان و علاقه‌مندان به کار خود پایان داد.

اخبار چهره ها - در آغاز این مراسم، سروش صحت، دبیر هنری جشنواره قصه‌گویی روی صحنه آمد و گفت: «در این دوره از جشنواره، شاهد افزایش قابل توجه شرکت‌کنندگان علاقه‌مند نسبت به دوره گذشته بودیم که این نکته، نشان از تاثیرگذاری این رویداد دارد.»

در ادامه، محمدرضا زمردیان، رییس بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی هم با تایید سخن سروش صحت گفت: «از طریق این جشنواره و با حضور ۱۷هزار قصه‌گو، امسال ۲۶هزار و ۵۱۵ بار در کشور قصه‌گویی انجام شد و مخاطبان نیز استقبال چشمگیری داشتند و ما شرمنده مردم و خانواده‌هایی شدیم که از ۲۶ آذر که همزمان با آلودگی هوا و تعطیلی مدارس بود، به جشنواره آمدند و فضای کوچک در حد بضاعت ما، ظرفیت پذیرایی از آن‌ها را نداشت.»

تقدیر از محمدحسین قدمی، طلایه‌دار قصه‌های دفاع مقدس که معلم و نویسنده کتاب‌ «شب خاطره» است، ادامه بخش این مراسم بود. ​

سپس نوبت به رضا کیانیان، مهمان و قصه‌گوی ویژه این مراسم رسید که روی صحنه حاضر شود. او قصه‌ای از دوران دبستان تا دبیرستان خود را برای حاضران تعریف کرد که با تشویق‌های بسیار روبه‌رو شد.

در ادامه، مرضیه برومند با همراهی موسیقی برنامه عروسکی «خونه مادر بزرگه» وارد صحنه شد. او ابتدا تاکید کرد: «امیدوارم عدالت بهتر در کشور ما رعایت شود و مردم ما مسئولان دلسوزتری داشته باشند و مسئولان از مردم فاصله نگیرند.»

برومند که برای تجلیل از ایرج طهماسب روی صحنه آمده بود، ادامه داد: «اینجا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و من کارم را از اینجا با رضا بابک و بهرام شاه‌محمدلو شروع کردم. جوانی محجوب در آن سال‌ها در کلاس‌های تئاتر شرکت می‌کرد و امروز یکی از بزرگترین هنرمندان این مملکت است. او در «مدرسه موش‌ها» عروسک‌گردان و صداپیشه بود و در سریال «آرایشگاه زیبا» با هم همکاری کردیم. این بازیگر بداخلاق و «لایتچسبک»(!) است، اما برایم عجیب است که مردم تا این حد او را دوست دارند. اکنون هم خبر ندارد که قرار است از او تقدیر شود!»

سپس با پخش موسیقی فیلم «کلاه قرمزی»، ایرج طهماسب روی صحنه آمد که ورود او با تشویق پرشور و پی‌درپی حاضران همراه شد.

ایرج طهماسب در صحبت‌هایی کوتاه گفت: «خجالت می‌کشم که روی صحنه می‌ایستم و شما تشویقم می‌کنید و از این بابت بسیار ممنونم.»

سخنرانی فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادامه بخشِ این مراسم بود.

او با بیان این‌که دوست دارد حالِ خوب و فضای شاد این مراسم را با یک سخنرانی طولانی خراب نکند، گفت: «ترجیح می‌دهم به جای صحبت‌های معمول، به ارائه سه پیشنهاد بسنده کنم. پیشنهاد اول من به دوستان تصمیم‌گیر در حوزه کلان مدیریت کشور است. با توجه به اینکه شب یلدا یک شب تاریخی برای ماست و به یک فرهنگ صحیح گره خورده، روز بعد از شب یلدا را یک تا دو ساعت دیرتر شروع کنند.»

نظری پیشنهاد دوم خود را چنین بیان کرد: «به دوستان تصمیم‌گیر در شهرداری، سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش و... پیشنهاد می‌دهم که به سنت قصه‌گویی در شب یلدا اهتمام ورزند.»

او در ادامه به ارائه پیشنهاد سوم پرداخت و گفت: «همچنین پیشنهاد می‌کنم خانواده‌ها برای فرزندان‌شان قصه‌های خود را بگویند. باور کنید قصه مساله مهمی است. در بعضی از شهرهای دنیا یک خیابان را یک قصه حفظ کرده است.»

برترین‌های بخش ملی

​هیات داوران بخش ملی متشکل از بهرام شاه‌محمدلو، ایرج طهماسب، حمیدرضا شاه‌آبادی، رویا نونهالی و آزیتا حاجیان، در سه گروه زنان و مردان، دختران و پسران ۱۲تا ۱۸ سال و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، برگزیدگان خود را به این شرح اعلام کردند:

در بخش ملی (زنان و مردان)، حسین کاظمی با قصه «شال و مشت حسن» از استان مازندران به عنوان نفر اول، زهرا دهستانی بافقی با قصه «حاکم نادان و دزد بدجنس» از استان یزد رتبه دوم و فریده محمودی با قصه «دُر صدف» از استان مرکزی به عنوان سوم شناخته شدند.

همچنین در این بخش هادی رفیعی با قصه «قصه فیروز» از استان زنجان و احمد عسگری با قصه «یک راه بهتر» از استان همدان به عنوان انتخاب ویژه هیات داوران در این بخش معرفی شدند.

در بخش دختران و پسران نیز مریم منصوری با قصه «آقا هزارپا و کفش‌دوز» از استان کرمان در رتبه نخست ایستاد. مریم بساطی با قصه «رستم و سهراب» از استان ایلام مقام دوم را کسب کرد و رتبه سوم به هانیه اعتمادیان با قصه «دزدی که خر شد» از استان یزد اختصاص یافت.

همچنین در این بخش مرجان حسینی‌نشتایی با قصه «بیژن و منیژه» از استان مازندران به عنوان انتخاب ویژه هیات داوران شناخته شد.

در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، فاطمه سیدرضایی با قصه «روباه مرغ ندیده» از استان قزوین در رتبه اول جای گرفت و زهرا رضایی‌طرهانی با قصه «جادوگر سبز» از استان بوشهر و محمد کارگرشورکی با قصه «چلچراغ» از استان یزد به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این جشنواره را در این بخش به خود اختصاص دادند.

برگزیدگان بخش بین‌الملل

گیتی خامنه، مرتضی سرهنگی و اشکان خطیبی، هیات داوران بخش بین‌الملل پس از بررسی آثار، برگزیدگان این بخش را معرفی کردند:

ساره قصیر با قصه «جوجه» از لبنان و مهدی محمدیان با قصه «در بهای آزادی» از تهران در این بخش به صورت مشترک به مقام نخست دست یافتند.

این بخش هیچ اثری واجد دریافت جایزه دوم شناخته نشد. رتبه‌ سوم نیز به صورت مشترک به مریم فهیم‌پور با قصه «این کدوی پیرزن نیست» از خوزستان، کیمیا یعقوبی گودرزی با قصه «بیژن و منیژه» از تهران و سولماز صادق‌زاده‌نصرآبادی با قصه «قدم یازدهم» از آذربایجان شرقی اختصاص یافت.

برگزیدگان بخش قصه‌ ۹۰ ثانیه

هیات داوران بخش قصه‌ ۹۰ ثانیه متشکل از گلاره عباسی، رسول صدرعاملی، حبیب رضایی، مسعود فروتن و مهدی رجبی، برگزیدگان بخش «قصه زندگی من» را به شرح زیر معرفی کردند:

 ساره وفا از استان مرکزی با قصه «سیامک و سیاوش» به عنوان نفر اول شناخته شد. منصور خانی از استان تهران نیز با قصه «آرزوهای من» در جایگاه دوم قرار گرفت و بیتا شهبازی از استان آذربایجان شرقی با قصه «زندگی من» موفق به کسب مقام سوم شد.

قصه‌های برتر از نگاه مخاطبان

همچنین در فرآیند رای‌گیری انتخاب قصه برتر از نگاه مخاطبان به ترتیب محسن وظیفه پشتکوه با قصه «زلزله تا زلزله» از استان اردبیل، لی‌لی‌ناز زین‌وند لرستانی با قصه «دعای مستجاب شده» از استان خوزستان و آوا عزیزپور با قصه «من و بابام و آجیل» از استان اردبیل به عنوان قصه‌گوهای برتر در مقام‌های اول تا سوم قرار گرفتند. دیپلم افتخار این بخش نیز به علی بندیمه با قصه «لب، لب ندیده» از قم و مریم ابراهیمی‌فر از گیلان با قصه «لحظه‌های شیرین» رسید.

برترین قصه‌های کانون زبانی‌ها

در این بخش، حسین زنگنه با قصه «پند سعدی» از تهران به عنوان رتبه اول شناخته شد. مریم کریم‌نژاد رنجبر با قصه «تعارف چیست» از کرمان، فروزان غفاریان با قصه «بهترین دوست» از خراسان رضوی و کاظم خواجوی با قصه «خاطره از مطالعه در کتابخانه ملک» از تهران به صورت مشترک رتبه دوم را به خود اختصاص دادند. همچنین درسا قوام‌زاده با قصه «پلاستیکی در اقیانوس» از خراسان رضوی در جایگاه سوم، محمد طاها الماسی‌زاده یاقوتی با قصه «زال و سیمرغ» از بوشهر در جایگاه چهارم و مبینا مسلم یزدی با قصه «باد و خورشید» از یزد در جایگاه پنجم این بخش از جشنواره قرار گرفتند.

خبرنگارانی که خوب قصه می‌گویند

در بخش قصه خبرنگاران، رتبه اول به سمیه بافتی‌یزدی با قصه «خاطره آب» از استان فارس اختصاص یافت. شیرین محمدی با قصه «هر اتفاقی حکمتی‌داره» از ایلام به مقام دوم دست یافت و مهدی عسکری فرسنگی با قصه «قصه» از خراسان رضوی در جایگاه سوم قرار گرفت.

قصه‌گویان برتر تهرانی

همچنین در بخش «قصه‌های شهر من» ویژه شهروندان تهرانی، جایزه نفر نخست به وندا زاهدی با قصه «داستان تهران من»، جایزه دوم به کیمیا یعقوبی گودرزی با قصه «مرشد بلقیس» و جایزه سوم به سمانه پورغلامی با قصه «بانوی دستفروش مترو» تعلق گرفت.

منتخبان داوران نوجوان

داوران نوجوان بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی متشکل از سجاد اسماعیلی‌علیایی، زحل موذن، آتنا چراغی، علی سلیقه و سارا پورعبدالله نیز مهدی محمدیان با قصه «در بهای آزادی» از تهران و میرهادی احمدوندی فرزانه‌پور با قصه «عاقبت اندیشی» از آذربایجان شرقی را به ترتیب حائز رتبه‌های اول و دوم این جشنواره معرفی کردند.

انتخاب‌ ویژه رییس جشنواره

منیژه واحدقازیانی با قصه «گلبهار» از گیلان و مصطفی جعفری‌جوزانی با قصه «آلن کوچولو و جعبه ابزار» از اصفهان به عنوان آثار منتخب از سوی محمدرضا زمردیان رییس جشنواره و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شناخته شدند.

بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد.