سرداری که آسمانی شدنش سکوت جهانیان را شکست/ تصاویر

شوک آور بود؛ البته نه فقط یک بار. هر چند وقت یک بار که یادمان می‌افتاد بامداد جمعه شهید شده است، مجدد شوکه می‌شدیم. این قدر شجاع و کاریزماتیک بود که تصور می‌کردیم تا پایان کسی جرأت به شهادت رساندنش را نداشته باشد. البته آن قدر در خط مقدمِ مبارزه با دشمن حضور داشت که هر لحظه امکان وقوع چنین حادثه‌ای بود. این بار غصه غروب جمعه از بامداد این روز شروع شد و حاج قاسم سلیمانی به دیدار کسانی رفت که مدت‌ها آرزوی دیدنشان را داشت؛ شهید کاظمی، شهید باکری و دیگران.

اخبار فرهنگ و هنر - این اولین بار نبود که خون مردی از این خطّه به ناحق ریخته می‌شد؛ اما مدت‌ها بود چهره آمریکا این قدر واضح برای همه نمایان نشده بود. برای رو شدن دست آمریکا پس از این اتفاق زمان زیادی لازم نبود. همه اخبار نشان می‌داد آمریکا محرک اصلی ترور بوده و رئیس جمهورِ بی پروای این کشور علنی به ترور حاج قاسم و چند تن از فرماندهان ایرانی و عراقی اعتراف کرد.

 

خونی که پیش از همه دوستی را در داخل آورد / چقدر منتظر چنین روزی بودیم سردار!

 

فرسنگ‌ها آن طرف‌تر شادمانی سیاستمداران آمریکایی بود اما در کشور همه یک صدا حامی یک شخص بودند. از مردم عادی تا جامعه نخبگانی، سیاستمداران، ورزشکاران، هنرمندان و ... همه یک صدا شده بودند. دیگر خبری از تضارب آراء و تحلیل‌های متفاوت از یک رویداد نبود. دیگر خبر از انقلابی و غیرانقلابی نبود. دیگر چپ و راست در گیر و دار سیاست با هم نبودند و خبری از خط و نشان‌های نابخردانه نبود.

بعد از آن همه درگیری‌ها و اختلاف نظر‌ها خون قاسم سلیمانی شبیه مِی نابی که مولوی، سعدی و حافظ از آن حرف می‌زدند، اثری مشترک را در دل همه ایجاد کرد. کسی از شرایط روز گلایه نمی‌کرد و خبر از روزمرگی‌های همیشگی نبود. دو کلیدواژه مشترک در زبان همه شکل گرفت؛ سردار شهید؛ انتقام سخت.

از دقایقی بعد از شهادت حاج قاسم، طوماری از دلنوشته‌ها منتشر شد. شاید هیچ خونی مانند خون شهادت حاج قاسم سلیمانی نمی‌توانست اینگونه همه را به وحدتی تکرار نشدنی وادار کند. فضای مجازی هم که محلی برای دعوا‌ها و تسویه حساب‌های شخصی بود، حالا میعادگاه داغداران شهادت حاج قاسم و یکدل شدن برای انتقامی بزرگ بود.

آن کسانی که بار‌ها در صفحه شخصی خود از شرایط کشور انتقاد می‌کردند، این بار پیکان انتقاداتشان به سوی یک شخص بود.

همچنین جمعی از سینماگران با امضای بیانیه‌ای نسبت به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند.

در متن این بیانیه که جمع‌آوری امضا برای آن همچنان ادامه دارد، آمده است:

«ما هنرمندان ایران از تمامی طیف‌ها و دیدگاه‌ها، ترور را در هر شکل محکوم می‌کنیم، ایجاد تنش‌های جدید توسط دولت آمریکا که تنها در جهت به خاک و خون کشیدن دوباره خاورمیانه و گسترش فروش اسلحه و نابودی منابع انسانی و مادی ملت‌های مظلوم می‌باشد از طرف همه آزادگان جهان امری مذموم و محکوم است. از همه اندیشمندان، هنرمندان و صلح‌طلبان ایران، منطقه و جهان می‌خواهیم که با محکوم کردن این عمل تروریستی، که منجر به #شهادت سردار #قاسم_سلیمانی شد، در عمل، نشان دهند که ترور خوب و بد، نباید به هیچ بهانه‌ای در جهان مورد تایید قرار گیرد؛ ترور محکوم است.»

امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از:

پرویز پرستویی ، احمدرضا درویش، همایون اسعدیان، کامران ملکی، محمد متوسلانی، کمال تبریزی، سیدرضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، فرهاد اصلانی، فرهاد توحیدی، حبیب احمدزاده، عبدالحسن برزیده، مهرداد فرید، محمدحسین مهدویان، مهدی سجاده‌چی، خسرو نقیبی، عبدالرضا منجزی، مسعود نجفی، بهاره رهنما، علیرضا شجاع‌نوری، بهروز شعیبی، مصطفی کیایی، محمدحسین حقیقی، علی سرتیپی، نرگس آبیار، مجید امانی‌زاده، علی نیک رفتار، خسرو دهقان، علیرضا داوودنژاد، میثم مزلقانی، مهدی جعفری، ایرج تقی‌پور، محسن خان‌جهانی، سید علی احمدی، مرتضی رزاق کریمی، مجتبی فرآورده، محسن شایانفر، جابر قاسمعلی، سیروس تسلیمی، محسن تنابنده، دانش اقباشاوی، علی مردانه، محمد رضا منصوری، رضا سخایی، علیرضا نجف‌زاده، حسن آقا کریمی، سیامک شایقی، علیرضا تابش، محمد حمزه‌ای، محمدرضا شفیعی، امیر سیدزاده، محمدحسین فرح‌بخش، محمدرسول صادقی، اسماعیل آذر، لاله صبوری، فرزاد حسنی، بابک کایدان، سیاوش حقیقی، مسعود احمدیان، حامد جعفری، اکبر نبوی، بیژن امکانیان، مرتضی شایسته، سعید سعدی، سعید خانی، مهدی صباغ‌زاده، محمدحسین قاسمی، عادل معمارنیا، مهرداد افراسیابی، حسین روشنکار، مهدی حیدری قمی، هادی نائیجی، سید احد میکاییل‌زاده، مرجان ریاحی، گیتی قاسمی، روح‌الله حجازی، الهام غفوری، سیروس مقدم، مرتضی شعبانی، محمدعلی شعبانی، مهرداد خوشبخت و...

اگر به اسم‌های بالا خوب نگاه کنیم، شاید حضور برخی در این لیست تعجب برانگیز باشد، اما حقیقت دارد. مردم ایران حالا متحد‌تر از همیشه خالی از شعار و بزرگ نمایی، وحدت دارند و دشمن درجه یک آمریکا هستند. امروز امریکا برای همه استکبار جهانی است و در انتهای غصه از دست دادن عزیزی، میل به خونخواهی و انتقام از دشمنان ایران وجود دارد.

این عصبانیت از دولت ترامپ و سیاست‌های کثیف امریکا نه فقط در میان ایرانیان بلکه در خارج از ایران حتی میان هالیوودی‌ها دیده می‌شود؛ شاید یکی از سخت‌ترین انتقادات را مایکل مور، کارگردان مشهور آمریکایی مطرح کرده است. او ابتدا در اینستاگرامش مطلبی جالب به کنایه از سیاست‌های غلط امریکا نوشت که «ایران به دنبال جنگ است! ببینید چقدر کشورشان را نزدیک پایگاه‌های نظامی ما قرار داده‌اند.»

خونی که پیش از همه دوستی را در داخل آورد / چقدر منتظر چنین روزی بودیم سردار!

ریکی مارتین خواننده مشهور اسپانیایی نیز  با ۱۳ میلیون فالوور استوری از سردار سلیمانی در اینستاگرام منتشر کرد.

خونی که پیش از همه دوستی را در داخل آورد / چقدر منتظر چنین روزی بودیم سردار!

برای نشان دادن اتحاد داخل کشور و دشمنی جهان با آمریکا، باید سپاسگزار مردی باشیم که با بودنش داشتن آرامش و با شهادتش وحدت را به همه نشان داد. مردی که نمی‌میرد و حالا که در این دنیا نیست، اثرات وجودش در دل‌ها دیده می‌شود.