«دیدن این فیلم جرم است» حرام شد!/ قربانی شدن «لباس شخصی»

محسن دارسنج چهره‌پرداز سینما و تلویزیون با اشاره به تنها فیلمی که در ویترین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دارد، گفت: در فیلم سینمایی «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، حضور داشتم که این فیلم در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته می‌شود و این به آن معنا است که در هیچ رشته فنی نمی‌تواند رقابت کند.

اخبار فرهنگ و هنر - وی تاکید کرد: متاسفانه طبق معمول به دلیل مهندسی غلط انتخاب فیلم‌ها توسط هیات داوران، «لباس شخصی» به بخش سودای سیمرغ راه پیدا نکرد.

این هنرمند توضیح داد: « لباس شخصی » از نظر گریم، طراحی صحنه و فضا نزدیک به فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان است و می‌توانست با راه یافتن به بخش سودای سیمرغ در بخش‌های فنی نیز مورد داوری قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل نظر شخصی و نگاه اشتباه هیات انتخاب، یک سری از فیلم‌های کارگردانان فیلم‌اولی قربانی می‌شوند، بیان کرد: سال گذشته نیز با چنین مشکلی مواجه بودیم و با اعمال نظر شخصی هیات انتخاب، فیلمی مانند «دیدن این فیلم جرم است» در جشنواره فیلم فجر دیده نشد و نتوانست به آنچه که لیاقت این فیلم بود دست پیدا کند و به تعبیری حرام شد! از این نظر معتقدم سال‌ها است که جشنواره فیلم فجر، دیگر یک جشنواره تخصصی نیست.

این طراح چهره سینما و تلویزیون که تجربه طراحی چهره در فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را هم در کارنامه خود دارد، ادامه داد: زمانی که فیلم‌ها یک مقطع از تاریخ را به تصویر می‌کشند، ناخودآگاه گریم‌ها و نوع پوشش‌ها شبیه هم می‌شوند. «لباس شخصی» و «ماجرای نیمروز» نیز یک برهه خاص از تاریخ معاصر کشور را به تصویر کشیده‌اند و این بعید نیست که فضا، گریم و طراحی لباس‌ها در این دو فیلم شبیه هم شود.

وی افزود:در روایت تاریخی فیلم «لباس شخصی» نیز شاهد حضور شخصیت‌های واقعی تاریخ معاصر هستیم که از آن جمله می‌توان به ناخدا بهرام افضلی و یا نورالدین کیانوری از جمله رهبران حزب توده اشاره کرد.

دارسنج در پایان گفت: تاکید می‌کنم واقعاً متاسم که «لباس شخصی» نتوانست به بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیل فجر راه پیدا کند.