روایت بازیگر فیلم «لباس شخصی» از شخصیت «یاسر»

«مهدی نصرتی» بازیگر نقش یاسر در فیلم سینمایی لباس شخصی گفت: من از اوایل دهه 80 به بازیگری تئاتر علاقه مند بودم و با کار کودک کارم را آغاز کردم. بلافاصله با گروه های دانشجویی آشنا شدم و اغلب هم کاندیدا می شدم و جایزه میگرفتم. بعد از آن خبرنگاری و عکاسی خبری را هم تجربه کردم و در اوایل دهه نود کارهای جدید کوتاه آغاز کردم و در نهایت به لباس شخصی رسیدم.

اخبار فرهنگ و هنر- وی درباره آشنایی خود با امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم نیز عنوان داشت: آقای خیرالله تقی پور که تئاترهای مرا دیده بود یک شب تماس گرفت و گفت بیا صحب کنیم. من ابتدا فکر می کردم برای کار تئاتر خودشان است اما وقتی رفتم دیدم موضوع یک فیلم در میان است. تست دادم. اما برای یک نقش دیگر مرا خواسته بودند و در تمرین ها به این نتیجه رسیدند که من نقش اول را بازی کنم.

وی درباره اطلاعات تاریخی خود برای ایفای نقش یاسر نیز عنوان داشت: اطلاعات تاریخی من خیلی کم بود و در آن حد که باید مطلع می بودم، از گروهک ها شناخت داشتم. بعد از آن کمی تحقیق کردم ولی به این شکل و با جزئیات چیزی نمی دانستم.مستندهای بسیاری دیدم و مطالعاتی روی افراد داشتم. از فضای دانشگاه ها در آن زمان بی اطلاع بودم.

نصرتی درباره اینکه بازی او و شیوه دیالوگ گویی اش شباهت بسیاری با نوید محمدزاده دارد نیز تصریح کرد: باعث افتخار است که شبیه بازیگر خوبی مثل نوید محمدزاده باشی ولی خوب من خودم این شباهت را نمی بینم. امیدوارم در کارهای بعدی ام این شباهت وجود نداشته باشد. شاید بخشی از این تصور به خاطر این باشد که فیلم 120 دقیقه متحرک بود و آتش. احتمالا چون آقای نوید محمدزاده بیشتر نقش هایی داشته اند که میزان تحرکش بالا بوده و به همین دلیل احساس شباهت ایجاد شده است. درباره تن صدا هم باید بگویم که این موارد خدادادی است و من دیگر نمی توانم کاری در این زمینه انجام بدهم.

نصرتی درباره اینکه آیا نقش یک آدم واقعی را در فیلم ایفا کرده یا خیر؟ نیز گفت: ساختمان کلی شخصیت یاسر فردی است که وجود خارجی دارد اما 50 درصد آن برگرفته از ذهنیات نویسنده و آدمهایی است که نزدیک به این شخصیت بوده اند. من ما به ازا یاسر را می شناختم ولی نرفتم که ایشان را ببینم.

وی افزود: شناخت کمی هم نسبت به بهرام افضلی داشتم و درباره ماجرا تحقیق کردم. چند ماه مانده به پیش تولید سراغ پیگیری ماجرا رفتم و با کسانی هم صحبت کردم که در دهه 30 حضور داشتند و می دانستند که ماجرا چه بوده است.

این بازیگر درباره ترکیب فیلم و حضور جوانان کمتر دیده شده نیز افزود: من از این ترکیب خیلی راضی بودم و دوست دارم که با بازیگران تراز اول بازی کنم ولی در این گروه هم بازیگران خوبی حضور داشتند که متعلق به تئاتر هستند. همه ما تقریبا فیلم اولی به حساب می آمدیم و تقریبا تجربه های متفاوت داشتیم ولی خیلی یک دل بودیم که این فضا در سینما کمتر اتفاق می افتد. آرزو می کنم در اکران هم موفق باشد. نقص هایی در کار وجود داشت که به نظر می رسید برای رساندن فیلم به جشنواره بوده که در آینده رفع خواهد شد.