به گزارش افکارنیوز، در جريان كاوشهاي باستانشناسان بلغارستاني در بقاياي شهر تاريخي سوزوپل، در كرانهي درياي سياه در كشور بلغارستان، زيورآلات ۲۴۰۰ ساله در بقاياي يك ويلاي رومي كشف شدند.

به گزارش بالکان نیوز، زیورآلات کشف شده در ویلای رومی که تاکنون از تاراج قاچاقچیان آثار تاریخی در امان مانده است، شامل چندین گردنبند، بازوبند و چند برگ ساخته شده از طلا است که به احتمال فراوان در هزاران سال قبل بخشی از یک تاج بوده‌اند.

مدتی قبی نیز باستان‌شناسان فرانسوی پس از ۵۰ سال کاوش در مرکز شهر تاریخی سوزوپل و در محلی که از آن به عنوان بازار غیرقانونی این شهر نام برده می‌شد، موفق به کشف بقایای یک دروازه‌ی چند هزار ساله در بهترین شرایط ممکن شدند.

هرچند بلغارستان از نظر داشتن محوطه‌های تاریخی کشوری غنی است، اما بیش‌تر محوطه‌های این کشور بدون حفاظت به حال خود رها و به منبع درآمد قاچاقچیان آثار تاریخی تبدیل شده‌اند.

کارشناسان برآورد کرده‌اند در بلغارستان بین ۳۰ تا ۳۳ هزار نفر به کاوش غیرقانونی در محوطه‌های تاریخی و قاچاق آثار کشف‌شده مشغول هستند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. کارشناسان دلیل اصلی این امر را نبود حفاظت کافی از محوطه‌های تاریخی بلغارستان و وجود معضل بیکاری در برخی مناطق این کشور می‌دانند.

كشور بلغارستان روي قسمتي از قارهي اروپا واقع شده كه از حدود ۴۰۰۰ سال پيش از ميلاد تا سه قرن بعد از ميلاد زيستگاه مردمي از فرهنگهاي مختلف بوده است. انتهاي پيام