آنچه در «دورهمی» دیشب گذشت/ میزبانی مهران مدیری از جراح پلاستیک نیکوکار

شب گذشته مهران مدیری میزبان پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی جراح پلاستیک بود.

اخبار فرهنگ و هنر - او یکی از بهترین‌ها در حوزه کاری خود است و بیشترین عمل جراحی را انجام داده است.

هرمزی متولد رامهرمز استان خوزستان درباره زندگی شخصی خود گفت: تا دهم دبیرستان در شهر خودمان بودم و برای ادامه تحصیل به اهواز رفتم و در همان جا دانشگاه پزشکی قبول شدم.

وی افزود:دوران پزشکی من در زمان جنگ بود و بلافاصله به خاطر نیاز به پزشکان جراح با توجه به رتبه ممتازی که داشتم در این رشته ادامه تحصیل دادم.

هرمزی درباره ۳۲ سال تحصیل خود گفت:بعد از مدتی که در این رشته رتبه خوبی به دست آوردم بورسیه انگلستان و بعد فرانسه را گرفتم و بدون توقف ۳۲ سال تا دوره فوق تخصص را بدون اینکه مطب داشته باشم، سپری کردم.

هرمزی تعریف متفاوتی از زیبایی داشت و در ادامه گفت: زیبایی در وهله اول زیبایی رفتار، گفتار، اخلاق، بینش و نیک اندیشی است. همیشه به مریض‌ها می‌گویم اگر شما به قیافه مهربان مادر بزرگتان نگاه می‌کنید هرگز به طول بینی، به صورت افتاده او نگاه نمی‌کنید موی سفید او را می‌بوسید؛ این زیبایی است، اما در کنار این تعریف، اعتقاد دارم علمی وجود دارد به نام جراحی زیبایی که انسانها حق دارند در مقابل مسیر‌های طبیعی زندگی و ناهنجاری‌هایی که «همراه تولد» وجود دارد، از جراحی استفاده کنند؛ نگفتم «مادرزادی» چرا که باید یاد بگیریم، کلمه مادرزادی را‌ به احترام مادران این مرز و بوم از ذهنمان پاک کنیم و از کلمه «همراه تولد» استفاده کنیم.

مهران مدیری درباره اینکه عمل جراحی گران است، اما شما این کار را رایگان انجام می‌دهید از او سوال کرد که در پاسخ گفت: زمانی که استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی شدم، شاهد حضور آدم‌های مختلفی بودم که از شهر‌های دور به تهران می‌آمدند، به همین دلیل تصمیم گرفتم به روستا‌ها بروم و عمل جراحی را به صورت رایگان برای افراد بی بضاعت انجام بدهم البته باید بگویم این تیمی که امروز ما شاهد آن هستیم با هفت نفر از سال ۸۷آغاز کردیم و امروز این هفت نفر به ۵۰۰ نفر رسیده که ۵۰ جراح پلاستیک عضو این تیم هستند.

وی افزود:این تیم به هیچ نهاد، ارگان، سازمان دولتی و غیردولتی متصل نیست، شماره حسابی هم ندارد و از هیچ کسی هم پولی نمی‌گیرد و این می‌شود بزرگترین تیم نیکوکار پزشکی دنیا در ایران که در روستاها کار انجام می دهد.ما تا کنون ۲۶ سفر رفته ایم و ۲۵ هزار ویزیت رایگان، چهار هزار و ۸۰۰ عمل شکاف لب و کام داشتیم که هزینه آن میلیارد‌ها تومان می‌شود، اما این گروه در نزدیکترین بیمارستان آن شهر حضور پیدا می‌کنند و به صورت رایگان، افراد را عمل می‌کنند.

میزبانی مهران مدیری از جراح پلاستیک نیکوکار/ پزشکی که استفاده از کلمه «مادرزادی» راقدغن کرد

دکتر هرمزی ادامه داد:مردم ایران خیلی خوب همراهی کردند حتی فردی برای بیماران ما خانه‌ای را اجاره کرد تا آن‌ها در خانه استراحت کنند، سه وعده غذا به بیماران ما دادند. مردم عزیز ایران همیشه همراه بودند.

مدیری درباره ازدواج او سوال کرد و پروفسور هرمزی پاسخ داد:ماندن من در اهواز باعث شد که هم ازدواج کنم و هم از سربازی معاف شدم،  رئیس دانشگاه پزشکی که من در آن تحصیل می کردم بعد‌ها پدر خانم من شد؛ در جنگ ایران و عراق، من داوطلبانه در اهواز ماندم و همراه رئیس دانشگاه بودم که بعد از مدت‌ها من دختر رئیس دانشگاه را دیدم و با هم آشنا شدیم و ازدواج  کردیم.

هرمزی درباره هزینه‌های عمل‌های جراحی گفت:شعار ما اهدای وقت و تخصص است. در روزهای اول، خودم هزینه ها را پرداخت می کردم ولی الان صدمین نفری هستم که هزینه می‌دهم و اعضای گروه همیشه پیشتاز هستند.

مدیری درباره فعالیت کاری این روز‌های او سوال کرد و هرمزی پاسخ داد:در تهران مطب دارم، یک روز و نیم کار خصوصی و سه روز و نیم کار دانشگاهی می‌کنم، به اندازه نیازم از خداوند طلب می‌کنم. در این میان سفر‌هایی به انگلستان، آمریکا،آلمان و سوئیس داشتم که رشته‌های تخصصی من در آنجا است و دوره‌هایی را می‌بینم. اینگونه نیست که وقتی وارد یک کار می شویم از کار‌های دیگر غافل شویم.

در بخش پایانی برنامه هرمزی درباره اولین پیوند دست در ایران گفت:سال ۱۳۹۰ اولین پیوند دست را از یک بیمار مرگ مغزی به بیماری که دستش در چرخ گوش رفته بود، انجام دادیم، این عمل به ۱۱ سال تجربه برمی گردد و ۱۱ سال تشریح انجام دادیم؛ این پیوند را چهار صبح شروع کردیم و ۸ صبح تمام شد. اگر این کار‌ها را دسته جمعی انجام دهیم اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد.

میزبانی مهران مدیری از جراح پلاستیک نیکوکار/ پزشکی که استفاده از کلمه «مادرزادی» را قدغن کرد

گرشا رضایی هم از دیگر مهمانان برنامه بود که دو قطعه برای مخاطبان خواند.