اولین تجربه در گویندگی یک مسابقه تلویزیونی/«کارساز» روی آنتن شبکه نسیم

 «کارساز» مستندمسابقه‌ای به کارگردانی مشترک احسان عمادی و امین کفاش‌زاده است که با موضوع کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوآفرین تولید شده و از شب گذشته۲۳ اسفند روی آنتن شبکه نسیم رفته است.

اخبار فرهنگ و هنر - در این برنامه تلویزیونی ۶ گروه منتخب از میان ۲۰ گروه شرکت کننده با راهنمایی مربیان، روی ارائه طرح یا ایده اولیه خود کار می‌کنند تا درنهایت از بین‌شان سه گروه انتخاب شوند. از این مرحله به بعد، برنامه از فضای استودیویی خارج می‌شود و شاهد تلاش شرکت‌کنندگان برای به ثمر رسیدن ایده هایشان خواهیم بود.

فرزین فردیس، محسن باستانی و علی اصغر سعدآبادی سه مربی متخصص و باتجربه در حوزه کسب‌وکارهای نوآفرین هستند که داوری این مسابقه را برعهده دارند. همچنین گویندگی و در حقیقت روایت این مستندمسابقه به عهده مهبد قناعت پیشه  است که سابقه گویندگی بازیگری طنز در نمایش های رادیویی و دوبله را در کارنامه خود دارد.

قناعت‌پیشه با اشاره به این که پیش از این در جریان تولید مستندمسابقه «فرمانده» نیز با سازندگان «کارساز» همکاری داشته است، بیان کرد: البته آن همکاری محدود و مقطعی بود، اما در مستندمسابقه «کارساز» به عنوان گوینده و راوی اختصاصی مسابقه حضور دارم. ضبط برنامه کاملاً به پایان رسیده و فقط بخش‌های کوتاهی از گویندگی ۲ قسمت آخر باقی مانده که در همین روزها انجام می شود.

اولین تجربه در گویندگی یک مسابقه تلویزیونی

وی اظهار کرد: « کارساز » اولین تجربه من در گویندگی یک مسابقه تلویزیونی است که برایم بسیار خوب و جذاب بود. گروه سازنده کارساز یک گروه منسجم و هماهنگ هستند چون پیش از این هم در تولید چند برنامه تلویزیونی در کنار هم بودند. علاوه بر این، برای کارخودشان ارزش قائل‌اند و نسبت به آن تعصب دارند. یعنی صرفاً کار را از سر رفع تکلیف انجام نمی دهند و این موضوع برای من اهمیت زیادی داشت.

قناعت پیشه گفت: برای رسیدن به یک لحن مناسب برای گفتار متن این برنامه تلویزیونی، با مشورت کارگردان و تهیه‌کننده نمونه‌های مختلفی را به محک آزمون گذاشتیم؛ حتی  بعد از این که یکی دو قسمت را گرفته بودیم دوباره از ابتدا کار را ضبط کردیم چون هم من و هم سازندگان برنامه احساس کردیم که آن گونه که می خواستم نشده بود که خوشبختانه نمونه نهایی به معیارهای مدنظر ما رسید. 

وی با تأکید بر این‌که سعی کرده تا در مستندمسابقه «کارساز» تا آنجایی که امکان دارد لحن تازه‌ای به کار بدهد، اظهار کرد: لحنی که من به عنوان راوی  استفاده کرده ام نه خیلی مستندگونه و نه کاملاً صمیمی و طنز است؛ راوی به نوعی یک دانای کل است. یعنی علاوه بر آن چه بینندگان می بینند، از مشکلات و اتفاقاتی که برای شرکت کنندگان رخ می دهد و حتی خصوصیت های اخلاقی آنها اطلاع دارد و این به جذابیت کار می افزاید.

این گوینده رادیو با اشاره به این که لحن مستندمسابقه «کارساز» بیش از آن که طنز باشد با نشاط است، افزود: البته من سابقه اجرا و بازیگری طنز در رادیو را دارم، اما متن گویندگی  این برنامه صرفاً طنز نیست. برای تنوع محتوای برنامه و تأمین ذائقه مخاطبان رگه های از طنز در آن هست تا مخاطب در فواصل هر مرحله به نوعی خستگی درکند.

«کارساز» کمک می کند ترس را کنار بگذارید

این صداپیشه فیلم‌ها و سریال های تلویزیونی گفت: مخاطبان اصلی مستندمسابقه «کارساز» کسانی هستند که احساس می‌کنند ایده و طرحی دارند، اما برای اجرای آن دچار تردید شده و یا از نزدیک‌شدن به آن می ترسند. این برنامه به آنها کمک می‌کند تا ترس را کنار بگذارند و با یک دید باز به سمت شروع یک کسب و کار یا فعالیت‌های تولید بروند.

گوینده مستندمسابقه «کارساز» خطاب به بینندگان تلویزیونی از هر قشر و با هر سطح تحصیلات گفت: «کارساز» را ببینید چون علاوه بر این که یک برنامه استاندارد و با کیفیت است، به داشته‌های شما نیز می افزاید. با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی سال های اخیر، بحث تولید و حمایت از فعالیت های تولیدی درجامعه ما بسیار مهم است. این گونه کسب و کارها که بر مبنای تولید قرار دارد نیاز به آموزش هایی دارند که در برنامه به خوبی به آنها پرداخته شده است. شاید برخی مباحثی که در این برنامه و در قالب یک رقابت مطرح می شود در برنامه ‌های جدی و روتین تلویزیون هم ارائه شده باشد اما آن جذابیت لازم را برای مخاطب ندارد.

مستندمسابقه «کارساز» تولید جدید استودیو نوبین و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج از شنبه ۲۴ اسفند هر شب ساعت ۲۱ در ۱۰ قسمت از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۹ صبح بازپخش می‌شود.