بازگشت جسورانه «جانی دپ» به هالیوود/ عکس

 فیلم سینمایی «در انتظار بربرها» ساخته سیرو گرا با بازی جانی دپ، مارک ریلنس و رابرت پتینسون که در جشنواره ونیز سال گذشته نمایش داده شد؛ در ابتدا قرار بود در سینماها اکران شود، اما بنا به اعلام ساموئل گلدوین فیلمز به دلیل شیوع ویروس کرونا از ماه آگوست (مرداد ماه) در پلتفرم‌های دیجیتال در دسترس خواهد بود.

اخبار فرهنگ و هنر - داستان این فیلم بر اساس یک رمان با همین نام، نوشته‌ی جی. ام. حول یک دادستان می‌گذرد که دهه‌ها است به امپراطوری وفادار مانده است. او مسئول یکی از سازمان‌های یک شهر کوچک مرزی است که درگیر جنگی ناگهانی با وحشی‌ها می‌شود و از این نبرد سر باز می‌زند.

جانی دپ در این فیلم نقش افسر سرد و بی‌رحمی را بازی می‌کند که به گفته کارگردان گرچه داستان آن در یک پاسگاه دور مرزی در دل صحرا اتفاق می‌افتد، به دنیای امروز ما کاملا مرتبط است.

«در انتظار بربرها» بر اساس داستانی به همین نام نوشته «جان ماکسول کوتسی» نویسنده معروف اهل آفریقای جنوبی ساخته شده است. کوتسی علاوه بر جایزه نوبل ادبیات، دو دوره برنده جایزه ادبی «من بوکر» شده است.

کوتزی برندهٔ جایزهٔ نوبل ۲۰۰۳ است. این اثر وی در سال ۱۹۸۰ به چاپ رسید و در مجموعهٔ «آثار بزرگ قرن بیستم» انتشارات پنگوئن جای گرفت.

«در انتظار بربرها» برندهٔ ۲ جایزهٔ Geoffrey Faber Memorial و James Tait Black Memorial در قالب داستان خیالی شده‌است. آهنگساز مینی‌مالیستِ آمریکایی، فیلیپ گلس نیز در سال ۲۰۰۵ اُپرایی را به همین نام با اقتباس از این کتاب در ارفورتِ آلمان برگزار کرد.

کوتزی نامِ این رمان خود را از شعری به همین نام از کنستانتین کاوافی شاعری که اصلیت یونانی/مصری دارد انتخاب کرده‌است. ممکن است عنوان این کتاب اشاره ای به نمایش نامهٔ «در انتظار گودو» اثر سَمیوئل بکت، اندیشمند و نویسندهٔ شهیر ایرلندی باشد که کوتزی از زمان تحصیلات دانشگاهی اش شیفتهٔ سبک نگارشی او شده بود.

در این کتاب همچنین الهام‌پذیری کوتزی از رُمان «صحرای تاتارها» (Il deserto dei Tartari) اثر دینو بوتزاتی نویسندهٔ شهیر ایتالیایی چه در عنوان و چه در طرح داستان مشهود است.