تهیه‌کنندگانی که سود را در تولید می‌بینند نه اکران!

بهمن کامیار تهیه کننده و کارگردان سینما، با تحلیل و بررسی فضای کرونا زده سینما و آینده‌ای که در انتظار آن خواهد بود، گفت: سینمای ما مانند دیگر فعالیت‌های کشورمان به شدت عجیب و غریب است؛ در اوج کرونا که جزو کشور‌هایی هستیم که بالاترین فوتی را داریم، بالاترین تولید فیلم‌های سینمایی را هم داریم! البته که این موضوع فرضیه قدیمی «سود در تولید است» را برای عوامل مالی و تهیه‌کننده‌ها ثابت می‌کند؛ چون می‌بینیم حتی در این شرایط وخیم فیلم تولید می‌کنند. شرایطی که اکران ، جشنواره و انگیزه‌ای برای تماشای فیلم از سوی مردم وجود ندارد؛ اما در عین حال تولید فیلم ادامه دارد.

کامیار افزود: تولید فیلم در این شرایط هیچ توجیهی ندارد؛ فیلم‌های ساخته شده کهنه می‌شوند و از همه مهمتر صف اکران طولانی با مشکلات فراوان ایجاد می‌شود. سینمای ما در بهترین حالت تا دو سال آینده هم به حالت طبیعی خود بر نمی‌گردد.

کارگردان «در وجه حامل» اظهار کرد: اکران فیلم برای آن‌هایی که از تولید سود می‌برند، مهم نیست. برخی فیلم‌ها که در دوران کرونا اکران شدند، جزو آثار پرهزینه در تولید بودند. چرا این آثار در شرایطی که از سینما استقبال نمی‌شود، با فروش ده یا بیست میلیون تومانی به کار خود پایان می‌دهند یا اکران آنلاین می‌شوند و با فروش صد یا دویست میلیون تومانی کنار می‌روند؟! این یعنی سودشان را در تولید برده اند. مقوله‌ای که در دنیا برعکس است؛ کمپانی‌های بزرگ دنیا و صاحب سینما سودشان در اکران است و تا قبل از آن فقط هزینه می‌کنند.

تهیه‌کننده سینمایی «سد معبر» در پایان گفت: در این شرایط تمام انرژی سینما و مسئولانی که بودجه‌ها دستشان است، فقط باید روی معیشت اهالی آسیب پذیر سینما صرف شود؛ نیروهای متخصص را باید حفظ کنیم و در ادامه به وضعیت ایده‌آل که رسیدیم به تولید فکر کنیم.