چرا قتل خاشقچی حساس است؟/ تحلیل دو نماینده مجلس

گروه سیاسی- همین ماجرا به روابط عربستان و آمریکا لطمه وارد کرد زیرا ترامپ به ماجرای قتل خاشقجی واکنش نشان داد و گفت، اگر عربستان سعودی مسئول قتل وی باشد، سزاوار تنبیهات سخت است، پادشاهی عربستان تهدید کرده است، هر نوع تحریمی که علیه این کشور از سوی غرب وضع شود، تلافی‌ خواهد کرد.
به گزلرش افکارنیوز، دهقانی فیروزآبادی نماینده مجلس درباره ماجرای خاشقچی می گوید: بنا بر اعلام نظر دولت ترکیه این واقعه تلخ در کنسولگری عربستان رخ داده است اما اینکه با رژیم سعودی برخورد شود یا خیر جای بحث و بررسی دارد.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه عربستان سعودی بارها این چنین اقدامات را انجام داده اما در مورد جمال خاشقجی، اتفاق در زمان و مکان بدی برای عربستان انجام گرفت زیرا موجب کنار رفتن نقاب از چهره واقعی سعودی‌ها شد.
وی افزود: در حال حاضر فشار افکار عمومی در داخل کشورهای آمریکا و اروپا سبب شده تا دولت‌ها پرده از واقعیت بردارند و عربستان را برای افکار عمومی تشریح کنند، متاسفانه دولت‌ها شاهد جنایات جنگی بی شمار حکومت عربستان در یمن بودند اما تاکنون چشم بر روی واقعیت های تلخ تجاوز عربستان در یمن بستند و این همه کودک کشی علیه بشریت و بمباران بیمارستان و مدرسه را ندیدند اما این روزنامه نگار مورد توجه قرار گرفت لذا از این بعد هم موضوع قابل بررسی است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با بر ملا شدن ابعاد ماجرای مرموز خاشقجی دولتمردان آمریکایی و دیگر حامیان حاکمان عربستان باید شرمنده و پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند زیرا سعودی‌ها همه قوانین را زیر پا گذاشته و این روزنامه نگار را کُشته‌اند.
دهقانی فیروزآبادی در ادامه تاکید کرد: افکار عمومی دنیا باید عربستان را در این جنایت و جنایت مشابه که در طول سال‌های اخیر مرتکب شده مورد بازخواست قرار دهد.
وی یادآور شد: تهدید ترکیه مبنی بر اخراج دیپلمات‌های سعودی از این کشور امکان دارد منجر به نتیجه شود، علاوه بر این سایر حکومت‌ها و دولت‌ها از دولت ترکیه برخورد قاطع با دیپلمات‌های سعودی را به زودی مطرح می‌کنند بنابراین کارکنان کنسولگری عربستان در ترکیه و دیپلمات سعودی باید پاسخگو باشند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پشت پرده این نوع جنایات سعودی‌ها عموما پول‌هایی است که در اختیار رسانه‌ها و مقامات قرار می‌گیرد تا بر جنایات سر پوش بگذارند اما در مورد ماجرای خاشقچی به نوعی غفلت کردند لذا افکار عمومی جهان متوجه جنایات سعودی‌ها شد.
همچنین بیکی دیگر نماینده مجلس با اشاره به ضرب الاجل ترکیه به عربستان مبنی بر تفتیش کنسولگری این کشور در آنکارا گفت: قتل خاشقجی موضوع حساسی است و جامعه بین الملل نسبت به آسیب ها درباره خبرنگاران واکنش نشان می دهد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت کشته شدن جمال خاشقجی برعهده دولت ترکیه است چرا که این اتفاق در این کشور افتاده، عنوان کرد: دولت این کشور در مقابل سازمان ملل و خانواده او مسئول است و باید اطلاعات دقیق به افکار عمومی بدهد از این رو برخورد جدی با عربستان دارد که قصد ندارند اجازه تفتیش از این کنسولگری را به مقامات ترکیه بدهند.
وی در ادامه با بیان اینکه مراکز بین المللی نیز نسبت به کشته شدن افراد، تحدید حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق خبرنگاران وظایفی دارند که باید پیگیری شود، اظهار داشت: حکومت عربستان سعودی باید درباره این اقدام نسبت به جامعه بین الملل پاسخگو باشد چرا که آزادی بیان و حتی حقوق بشر را رعایت نکرده است.

حسن بیکی در ادامه با تأکید بر اینکه تا این ساعت مشخص است حکومت سعودی مقصر اصلی جنایت علیه خبرنگار سعودی بوده، یادآور شد: مستندات نشان می دهد گروهی از عربستان با دو هواپیمای اختصاصی به ترکیه سفر کرده و به کنسولگری عربستان در آنکارا رفته و پنهانی از این محل خارج و خاک ترکیه را ترک کرده اند که تمامی این شواهد دال بر دست داشتن مستقیم بن سلمان در این جنایت است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم ادامه داد: اگر ترکیه روز اول پیگیری جدی تر داشت می توانست آلات قتل را در محل کنسولگری عربستان در آنکارا کشف کند لذا در حال حاضر نیز نباید پیگیری ها قطع شود تا باعث باب شدن سرکوبی مخالفان در هر کشوری نشود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی از قبل از ورود خاشقجی به کنسولگری این کشور از برنامه او مطلع بودند و بر همین اساس برای قتلش برنامه ریزی کردند.