90 درصد سرطان‌ها مربوط به مصرف دخانیات است

سولماز فرخ‌زاد در همایش پیشگیری و کنترل سرطان که ظهر امروز در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: سبک زندگی، مصرف سیگار و دخانیات، مصرف الکل، ژنتیک، سن بالا، عوامل محیطی، عوامل عفونی و عوامل شغلی مهم‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به انواع سرطان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به عامل ژنتیک در ابتلا به سرطان افزود: اگر به صورت ارثی قابلیت ابتلا به سرطان در خانواده وجود داشته باشد، نمی‌توانیم روی آن مداخله کنیم اما همچنان با رعایت مسائل دیگر می‌توانیم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.

مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اضافه کرد: در سنین بالا هم با توجه به اینکه امکان دارد سلول‌ها نظم موجود خود را بهم بزنند، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد.

فرخ‌زاد با بیان اینکه مصرف الکل و سیگار عامل اصلی بروز بیش از 30 درصد از سرطان‌ها است، ادامه داد: هر آن چه که ماده اصلی آن توتون و تنباکو باشد می‌تواند عامل اصلی سرطان به‌شمار رود و هر بار مصرف قلیان معادل 40 تا 80 نخ سیگار است.

وی با تأکید بر اینکه نباید تصور شود که مصرف قلیان بی‌ضرر بوده و موجب بروز سرطان نمی‌شود، عنوان کرد: با کمال تأسف شاهد افزایش آمار مصرف قلیان در بین بانوان هستیم که این امر به سهم خود در افزایش ابتلای آن‌ها به انواع سرطان‌ها مؤثر بوده است.

مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه 90 درصد سرطان‌ها مربوط به مصرف دخانیات است، تصریح کرد: کمتر از 15 درصد سرطان‌ها به صورت ارثی و از طریق ژن منتقل می‌شود.

فرخ‌زاد گفت: ابتلا چند نفر از اعضای یک خانواده به سرطان، ابتلا به گونه‌ای نادر یا غیرمعمول سرطان و ابتلا به سرطان در سنی پایین‌تر از سن معمول ابتلا به آن سرطان مهم‌ترین مواردی است که در صورت مشاهده آن‌ها باید به ارثی بودن سرطان شک کرد.

وی با اشاره به عوامل مؤثر در بروز سرطان‌ها بیان کرد: مصرف الکل به ویژه زمانی که با سیگار مصرف شود موجب بروز سرطان‌های دهان و مری می‌شود و همچنین مصرف همزمان این دو ماده با یکدیگر احتمال ابتلا به سرطان‌های دهان، حلق، حنجره و مری را افزایش می‌دهد.

مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: سرطان کبد یکی دیگر از سرطان‌هایی است که احتمال بروز آن به دلیل مصرف همزمان سیگار و الکل به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

فرخ‌زاد اضافه کرد: مواد غذایی هم ارتباط مستقیمی با سرطان معده و مری دارد و برخی از سرطان‌ها همانند سرطان کولون هم با رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر مرتبط است.

وی ادامه داد: 15 درصد از سرطان‌ها با برخی از عفونت‌ها و ویروس‌ها ارتباط دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هپاتیت اشاره کرد زیرا بیماری هپاتیت احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: با کنترل تغذیه نامناسب، سیگار، الکل و بی‌تحرکی می‌توان احتمال ابتلا به سرطان را 40 درصد کاهش داد.

فرخ‌زاد با اشاره به برخی از پیشگیری‌های اولیه در ابتلا به سرطان مطرح کرد: عدم مصرف دخانیات، واکسیناسیون برخی از بیماری‌های ویروسی و عفونی، امتناع از مصرف الکل، اصلاح عادات نادرست غذایی، انتخاب غذای سالم، رعایت دستورهای ایمنی در محیط کار، حفاظت مؤثر در برابر نور خورشید و کنترل استرس از مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان به‌شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه باید به علائم اولیه سرطان توجه کرد، یادآور شد: تغییرات طولانی در تنظیم و دفع مدفوع یا ادرار، هر زخم سطحی که بعد از 10 روز بهبود نیابد، هر نوع خونریزی و ترشح غیرطبیعی، پیدایش توده‌ای در بدن و تغییرات واضح در شکل و رنگ خالی که از قبل وجود داشته جزو علائم اولیه سرطان است که باید به دقت بررسی شود.