شناسایی بیش از 1400 مِلک متصرف در آبیک

مهدی بنائی در جلسه شورای اداری شهرستان آبیک که عصر امروز در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: در شهر آبیک یک پلاک دارای مشکل بوده و مابقی پلاک‌ها مشخص است و مشکلی ندارد.

وی افزود: 40 تا 50 سال پیش، اراضی شهر آبیک ملی اعلام می‌شود که این موضوع سبب شد شهروندان آبیکی در ثبت اراضی با کش و قوس‌های بسیاری مواجه شوند.

رئیس اداره املاک و بانک زمین اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین خاطرنشان کرد: دو سال پیش تصرفات اراضی دولتی به عنوان بحثی داغ در این استان مطرح شد و در این اداره‌کل مورد بررسی قرار گرفت.

بنائی اذعان کرد: بخشی از اراضی شهر آبیک در دهه‌های گذشته مورد تصرف شهروندان این شهر قرار گرفت و پس از گذشت 20 تا 30 سال حقی ایجاد شده و مردم مالکیت را از آنِ خود می‌دانند.

وی افزود: حدود 5 سال امکان صدور سند بر اساس ضوابط برای اراضی تصرفی انجام می‌شد اما در قانون تعیین تکلیف نشد و در حال حاضر امکان صدور سند برای اراضی قولنامه‌ای وجود ندارد.

رئیس اداره املاک و بانک زمین اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین ادامه داد: شرایطی در کشور فراهم شد و تمام اراضی تصرفی کشور مورد بررسی قرار گرفت و در مراکز استان‌ها تا 100 متر مربع و مازاد قیمت کارشناسی آن به استان‌ها اعلام شد.

بنائی اضافه کرد: تیمی برای ارائه آمار تصرفات استان قزوین تشکیل شد و تمام اراضی تصرف شده مورد پیگیری و آمارگیری قرار گرفت و تجمیع آن صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با آمارگیری صورت گرفته بیش از یک هزار و 400 مِلک متصرف در شهرستان آبیک شناسایی شده و ارسال آن به سازمان ملی اراضی انجام شده است.

این مسؤول بیان کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در هیأت‌مدیره سازمان اراضی ملی، پیشنهاد شده بررسی مجدد در خصوص متصرفات صورت بگیرد که دستورالعمل، نحوه واگذاری و بازنگری در دستور کار قرار گرفته اما هنوز ابلاغ صورت نگرفته است.

رئیس اداره املاک و بانک زمین اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: با ابلاغ دستورالعمل و پرونده‌سازی لازم متصرفات شهر آبیک، مشکل شهروندان این شهر رفع می‌شود.

بنائی ادامه داد: آخرین مکاتبه برای ابلاغ دستورالعمل متصرفات مهر ماه امسال با سازمان ملی اراضی کشور صورت گرفته و تا آخر سال جاری هم ابلاغ صورت می‌گیرد؛ گرچه پیگیری مستمر این موضوع در دستور کار قرار دارد.