آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور در کنترل و مهار قرنطینه ای است

مهدی خلج در سفر یک روزه به استان قزوین برای بررسی وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با فریدون همتی استاندار قزوین دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دامپزشکی کشور درحاشیه این دیدار اظهارداشت:آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری است که توسط پرندگان مهاجر وارد کشورهای مختلف می شود و بسیاری از جوامع را درگیر خود کرده است.

خلج تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۸ کشور جهان مانند آلمان، انگلیس، چین، روسیه و تمامی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آلوده بوده و در برخی از کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن و مجارستان این بیماری به وضعیت هشدار رسیده است.  

 

وی افزود: البته انتقال ویروس توسط پرندگان مهاجر طبیعی است اما آنچه اهمیت دارد این که بتوانیم با اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای با بسیج همه امکانات و اطلاع رسانی مناسب و بموقع از خسارتهای احتمالی کمک کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: با توجه به شیوع این بیماری در برخی از استان های کشور تا کنون مورد انسانی این بیماری در سطح کشور مشاهده نشده اما، در صورت رعایت نشدن مسائل بهداشتی احتمال انتقال آن به انسان نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: با اقدامات پیشگیرانه، نمونه برداری، قرنطینه و معدوم کردن به موقع طیور آلوده هم اکنون می توان گفت بیماری در کشور کاملا در کنترل است اما باید مراقبت ها و رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم و مرغداران جدی گرفته شود.

خلج بیان کرد:باهمکاری همه دستگاههای ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، نیروهای انتظامی و رسانه ها بویژه مرغداران وتولیدکنندگان توانسته ایم به دستاوردهای خوبی برسیم و شرایط را کنترل کنیم.

وی گفت: ماهیت این ویروس به گونه ای است که هرچند پرندگان مهاجر آن را جابجا می کنند امااین بیماری می تواند سایر پرندگان مانند غاز، اردک و آزادپروازها مانند کلاغ و گنجشک رانیزآلوده کند که بااین وضعیت احتمال سرایت بیشتر می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: با تشکیل جلسه ستاد ملی پیشگیری از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ریاست دکتر جهانگیری برای اقدامات پیشگیرانه وارد فاز عملیاتی شده ایم.

وی بیان کرد: حمایت استانداران محترم به عنوان روسای ستاد استانها برای ما بسیار مهم است و در برخی استانها شاهد کاهش روند بیماری هستیم.

خلج افزود: این بیماری به دلیل شرایط گستردگی و دربرگیری باید به محض مشاهده و کنترل آن گزارش مربوطه به مجامع بین المللی هم داده شود که ما نیز این کار را انجام می دهیم.

مردم نگران مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ نباشند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: با اقدامات قرنطینه ای و کنترلی صورت گرفته اعلام می کنیم که مردم کشور در مصرف گوشت مرغ وتخم مرغ خریداری شده از مراکز مجاز ورسمی هیچ مشکلی ندارند و نگران نباشند.

مرغ زنده نخرید/ در خانه کشتار نکنید

خلج ضمن هشدار شدید به مردم اضافه کرد: از مردم انتظار داریم به هیچ وجه مرغ زنده خریداری نکنند و از ذبح طیور در داخل منازل هم جدا خودداری کرده و بویژه در مناطق شمالی کشور از شکار پرندگان مهاجر جدا خودداری کنند.

رئیس سازمان دامپزکشی کشور یادآورشد:اگرپرنده تلف شده ای در محلی بویژه روستاها مشاهده شد باید بلافاصله به دامپزشکی محل اطلاع داده شود و از عرضه مرغ و پرندگان در داخل منازل بویژه شهرهای شمالی هم باید پرهیز شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به وجود این بیماری در دیگر کشورها و پیش بینی احتمال شیوع آن در سطح کشور و ایجاد خسارت های مالی و اقتصادی به مراکز تولید گوشت سفید و تخم مرغ از تولید کنندگان خواسته ایم تا محصول خود را در برابر بیماری های واگیردار بیمه کنند تا در صورت بروز این بیماری و خسارت بتوانند از مزایای بیمه بهره مند شوند.

دکتر خلج خاطر نشان کرد: خسارات مراکز آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که عملیات معدوم کردن توسط دامپزشکی در آن ها صورت گرفته تحت یک فرمول خاص از طریق سازمان دامپزشکی و دولت پرداخت می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم منابع آن تامین شود.  

جذام مرغی صحت ندارد/ تکذیب می شود

خلج در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار خبری در شبکه های اجتماعی مبنی بر شیوع جذام مرغی گفت: این بیماری اصلا وجود ندارد بلکه گاهی به دلیل نامناسب بودن بستر پرورش طیور زخمهایی در پرنده ایجاد می شود که برای گوشت آن خطری ندارد که این زخم در کشتارگاه از بین می رود و چیزی به نام جذام کذب محض است.

مشاهده کانون بیماری فوق حاد پرندگان در ۱۱ استان کشور

وی افزود: در حال حاضر در ۱۱ استان کشور کانونهایی از بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان دیده شده که بلافاصله وارد عملیات مهار و کنترل شده ایم و قرنطینه واحدها و کانون ها آغاز شده است و طیور الوده نیز بلافاصله تلف شده اند.

خلج بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار واحد صنعتی پرورش طیور و ۲۴ هزار واحد مرغ گوشتی و ۱۷۰۰ واحد مرغ تخم گذار در کشور داریم که رصد و کنترل آنها با همکاری تولیدکنندگان انجام می شود.

وی اضافه کرد: تولید سالانه تخم مرغ در کشور ۹۰۰ هزار تن در سال، گوشت مرغ دو میلیون تن است و با پیش بینی ذخیره سازی محصول نسبت به مهار مشکلات و تنظیم بازار اقدام خواهیم کرد.

خلج در خصوص مشاهده بیماری در استان قزوین هم گفت: دو کانون در استان مشاهده شد که بیش از ۳۶۰ هزار قطعه مرغ آلوده جمع آوری و تلف شدند و با قرنطینه واحدهای اطراف کاملا این بیماری را در مهار و کنترل خود داریم.