خواب سنگین پروژه شهید کاظمی!

از منوریل گرفته تا پروژه های ریز و درشتی که در طی سال های اخیر تنها شاهد کلنگ زنی آن در شهر قم بودیم و بر خلاف وعده های مسئولان زمان بهره برداری از آن ها بارها به تعویق افتاده است، حتی سفر رییس جمهور در اسفندماه 92 به قم هم نتوانست قفل پروژه های استانی قم را باز کند.

پروژه شهید کاظمی یکی از پروژه های است که از زمان شروع به کار آن بیش از دو سال می گذرد اما با این حال پیشرفت این پروژه برخلاف وعده های مسولان بسیار کند بوده است.

این پروژه با مساحت ۲۷ هزار و ۵۴۶ متر مربع از جمله پروژه‌های مهم استان است که پس از تکمیل در قالب خیابان ۳۰ متری خیابان شهید منتظری را به خیابان شهدا متصل می‌کند و بر اساس پیش بینی ها قرار است 3 هزار پارکینگ در آن ایجاد شود.

در روزهای آغازین اجرای این پروژه که با سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفت صحبت از زمان بندی و اجرای به موقع پروژه بود به طوری جهانبخش نجف زاده شهردار وقت منطقه 7 شهرداری قم بهمن ماه 93 در این باره گفته بود:  به جهت کمبود نقدینگی در شهرداری ۷۰ درصد از عملیات احداث پروژه شهید کاظمی به یک شرکت خصوصی داده شده و ۳۰ درصد از آن در اختیار شهرداری است که در غیر این صورت اجرای این پروژه ۱۰ سال به طول می‌انجامید.

حجت الاسلام آتش زر نیز بهمن ماه 93 در گفتگو با خبرنگار ما از زمانبندی 3 الی 5 ساله برای این پروژه خبر داد و گفت: طبق زمانبندی پیمانکار گفته است که بین 3 الی 5 سال این پروژه به بهره برداری برسد،البته ما مشوق هایی را در نظر گرفته ایم که اگر پروژه در کوتاه ترین زمان به پایان برسد.

این در حالی است که با گذشت بیش از دو سال هنوز خبری از پیشرفت در این پروژه نیست و هر روز اخبار متناقضی از روند پیشرفت این پروژه شنیده می شود.

در این میان روایت سخنگوی شورای اسلامی شهر قم از سرمایه گذار این پروژه هم در نوع خود جالب توجه است به طوری که عواطف رستمی خبر از تغییر سرمایه گذار این پروژه را داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص دلایل کندی پیشرفت این پروژه گفت: یکی از اشکالاتی که برای این پروژه پیش آمد، مشکل تملک و سرمایه‌گذار بود،به طوری که بعد از شروع به کار آن  با تغییر سرمایه‌گذار مواجه شد در واقع  سرمایه‌گذار اصلی که یک موسسه مالی خصوصی بود به دلیل اشکالاتی که بانک مرکزی گرفت، نتوانست ادامه کار دهد و هم‌اکنون سرمایه‌گذار دوم که آن هم موسسه مالی و خصوصی بوده، واردشده است.

عواطف رستمی خاطرنشان کرد: در فرایند کار و در تملک املاک همه تملک‌ها صورت گرفته به غیر از چند پلاک که برخلاف پیش‌بینی‌ها بود و درواقع این پلاک‌ها اضافه شدند که این مشکل هم در حال برطرف شدن است.

تغییر سرمایه گذار این پروژه در حالی رخ می دهد که پیش از این هم سقائیان نژاد شهردار قم  از واگذاری پروژه های شهری به پیمانکاران و سرمایه گذاران انتقاد کرده بود.

به هرحال آن چیزی که کاملا مشخص است طولانی بودن زمان بهره برداری از پروژه شهید کاظمی خواهد بود که البته این موضوع در سال های اخیر برای شهروندان قمی کاملا عادی شده است.