سایه سنگین امتحانات نهایی بر سر آموزش‌وپرورش

همواره نام خردادماه در اذهان مردم زمانی برای تلاش و کوشش برای پشت سر گذاشتن امتحانات پایان سال و گرفتن نتیجه نه ماه تحصیل در یک پایه تحصیلی را زنده می‌کند؛ اما امسال با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان در هفته سوم خردادماه، فصل داغ امتحانات زودتر از راه رسید و از بیست و پنجمین روز اردیبهشت امتحانات آغاز شد و کم‌کم به انتهای آن نزدیک می‌شویم.

دانش آموزان سال سوم متوسطه نیز با توجه به حساسیت‌های بالای امتحانات نهایی و تأثیر بالای آن بر سوابق تحصیلی و کنکور، تلاشی دوچندان را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما امتحانات امسال برای دانش آموزان سال سوم متوسطه رنگ و بویی دیگر داشته و اکثر آنان از سخت بودن امتحانات نهایی گله‌دارند.

پس از برگزاری برخی از امتحانات نهایی موجی از اعتراضات برپا شده و دانش آموزان سختی و در برخی از موارد مسئله خارج از کتاب بودن را مطرح می کنند اما در مقابل مسئولان آموزش‌وپرورش عقیده‌ای خلاف نظر دانش آموزان دارند و می‌گویند که سؤالات از کتاب و در سطح دانش آموزان بوده است.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش در این خصوص می گوید: ازنظر ما، امتحانات سخت نیست و سؤالات از محتوای کتابی است که دانش‌آموزان در طول سال، آن را خواندند. در راهنمای تصحیح که به حوزه‌های تصحیح اوراق امتحانات نهایی ارسال می‌کنیم، پاسخ‌ها را با ذکر منبع دقیق یعنی صفحه کتاب اعلام می‌شود. طراحان سؤالات امتحانی، افراد باتجربه‌ای هستند و چندین سال است کتاب درسی را تدریس می‌کنند و امتحان می‌گیرند؛ ضمن اینکه، توجه به امکانات آموزشی همه دانش‌آموزان در طراحی سؤالات، لحاظ می‌شود. دانش‌آموزان باید درس‌هایشان را در طول سال تحصیلی بخوانند و وقتی آن را به پایان سال موکول می‌کنند، ممکن است در روز امتحان نتیجه خوب نگیرند؛ از سویی بسیاری دانش‌آموزان به‌جای متن کتاب درسی از جزوات استفاده می‌کنند که ما همیشه توصیه می‌کنیم کتاب درسی را بخوانند چون امتحان از محتوای کتاب درسی است.

وی در ادامه تأکید می‌کند: یک دلیل اعتراضات این است که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های اخیر خیلی بالا رفته است و نتایج امتحانات دانش‌آموزان در این سوابق تحصیلی تأثیر دارد، به همین دلیل دانش‌آموزان نسبت به این مسئله حساس‌تر شدند؛ ضمن اینکه امکان اطلاع‌رسانی و هماهنگ کردن برای اعتراض در فضای مجازی، به‌راحتی فراهم‌شده است.

عمادی می‌افزاید: بررسی هایی که روی نتایج امتحانات تاکنون داشتیم نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان خوب است و نتایج پایینی نیست؛ ضمن اینکه از اول امتحانات تا الآن گزارشی از یک دبیر، حوزه امتحانی یا گروه آموزشی مبنی بر اینکه سؤال سخت بوده است، نداشته ایم.

اما باوجوداین اظهارات، دانش آموزان همچنان معتقدند که امتحانات نهایی امسال سخت‌گیرانه بوده و بر همین اساس تجمعاتی را در مقابل برخی از ادارات کل آموزش‌وپرورش انجام داده‌اند.

به هر صورت کارشناسان باید نسبت به‌سختی و یا آسانی سؤالات و نیز انتخاب یا عدم انتخاب از کتاب درسی نظر بدهند اما آنچه مسلم است این‌که برخی از دانش آموزان دارای سطح علمی بالا نیز نتوانسته‌اند در این امتحانات پاسخگوی بعضی از سؤالات باشند.

به‌هرحال در فضای مجازی درخواست‌های مختلفی برای ادامه اعتراضات در حال دست‌به‌دست شدن است؛ اعتراضاتی که نتیجه‌بخش بودن آن مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان مسئول ذی‌ربط در این اتفاقات باید هرچه زودتر نسبت به برطرف شدن این مشکل اقدام نماید.