مرکز فتنه وهابیت عربستان است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امشب در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدارس و مراکز تخصصی تحت اشراف خود که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند کسی که می‌خواهد پیشوای مردم باشد اول باید خودش را بیاموزد و معلم خویشتن باشد پیش از آنکه معلم دیگران باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه تأدیب عملی اثر بسیار زیادی دارد، گفت: در ادامه این حدیث آمده کسی که خودش را تربیت کرده احترامش بیش از کسی است که دیگران را تربیت کرده است.

 

این مرجع تقلید افزود: اگر این کلام امام علی(ع) عمل شود تحولی در جامعه ایجاد می‌شود و در ابتدا باید عیوب را بفهمیم؛ سه راه در این مسیر وجود دارد و نخست اینکه واقع بین باشیم، دوم اینکه از دوستانمان سؤال کنیم که عیوبمان را به ما بگویند و سوم اینکه از عادات و سنت‌های بزرگان الگو گرفته و عمل کنیم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های مراکز تخصصی زیرمجموعه مدرسه علمیه امام کاظم، گفت: کتاب‌ها، مجلات، مقالات و فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده که آن‌ها رضایتمندی و خوشحالی امام زمان را در پی داشته است.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: نخستین برنامه‌ای که در این مدرسه اجرایی شد دروس آزاد بود که سعی داشتیم با کلاس‌های متعدد، دروس متعددی که امکان برگزاری در فضاهای دیگر نیست اینجا اجرایی شود.

 

وی با تاکید بر اهمیت حضور و غیاب در کلاس‌های حوزه تصریح کرد: این آسیبی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد و در مدرسه امام کاظم این مشکل برطرف شده و بر حضور و غیاب طلاب نظارت می‌شود.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه در گذشته تمام علوم در تمام موضوعات در یک کتاب جمع آوری شده بود، تصریح کرد: روز به روز علوم گسترش پیدا کرد و تفکیک شد و در بخش‌های جزئی‌تر نیز فعالیت شد.

 

وی با اشاره به گسترش علوم دینی گفت: عده‌ای باید متخصص در تفسیر، شیعه‌شناسی، پاسخگویی به شبهات و... باشند وگرنه از دیگران عقب می‌مانیم.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آسیب‌های تفسیر گفت: یکی از مشکلات این بخش تفسیر به رأی است که باید نسبت به آن هوشیار بود؛ ما باید شاگرد قرآن باشیم نه استاد قرآن.

 

وی با اشاره به اشتیاق میلیون‌ها نفر به مسجد مقدس جمکران افزود: در کنار عبادت باید مرکز فرهنگی و علمی باشد و عبادت و معرفت کنار هم باشد، تصمیم بر این شد در کنار این مرکز که این همه جاذبه دارد مرکز شیعه شناسی را ایجاد کنیم و در صدد تکمیل آن هستیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت کشف استعدادهای حوزه‌های علمیه افزود: باید آن‌ها را کشف و مورد آموزش‌های خاص قرار داد و با برنامه رشد پیدا کنند تا از میان آن‌ها مجتهدینی برخیزند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد نخبه باشند و اساتید درست عمل کنند و برنامه محور فعالیت کنند نهایتاً این افراد سرمایه‌های آینده خواهند بود.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آسیب‌های تربیت مجتهدان گفت: ممکن است برخی افراد مستعد که در بخش تخصصی فقه درس می‌خوانند خود را از بقیه برتر بدانند و متکبر شوند که این باید مراقبت شود و در پذیرایی آن‌ها نیز طوری عمل شود که رفاه زده نشوند؛ البته زندگی در حد معمول مشکلی ندارد.

 

وی با اشاره به شرایط زندگی طلبگی در گذشته گفت: در دوران زندان ما سختی‌های فراوانی کشیدیم اما چون در دوران طلبگی آن‌ها را تجربه کرده بودیم آنقدر به ما سخت نگذشت.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه طلاب باید قناعت را در دستور کار خود قرار دهند گفت: طلاب سختی را تجربه کنند و اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهند.

 

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین خطر برای دنیای اسلام وهابیت است، گفت: این‌ها مشتی آدم کش و وحشی هستند که بدون قید، آبروی اسلام را می‌برند و ویران می‌کنند و می‌کشند.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه وهابیت باید به عالم اسلام و بشریت معرفی شوند و گفته شود که اینها جزو مسلمین نیستند تصریح کرد: این کار تنها با نیروی نظامی امکان پذیر نیست و باید آموزش را مورد توجه قرار داد.

 

وی با بیان اینکه باید به تمام مسلمین آموخته شود که این افراد جزو مسلمین نیستند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید در این زمینه شاگردان خوبی را پرورش دهند، البته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده که باید گسترش یابد.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: بر اساس فعالیت ما نیز اخیراً اهل سنت هم برنامه‌هایی را شروع کرده‌اند؛ در چچن برخی علمای اهل سنت و شیوخ الازهر جمع شدند و بیانیه نهایی آن‌ها این بود که وهابیت جزو اهل تسنن نیست و عربستان از این اقدام بسیار عصبانی شد.

 

وی با اشاره به اینکه اهل تسنن هم خط خود را از وهابیت جدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: منابعی جمع آوری شده که نشان دهیم مرکز این فتنه وهابیت، عربستان است و این اطلاعات را در اختیار تمام دنیا قرار خواهیم داد که این افراد از مسلمین نیستند و دنیا نیز دیگر تکرار نکند که اسلام دین خشونت است؛ پاپ هم اخیراً این را متوجه شده و اعلام کرده است که اسلام دین رحمت است و داعش ربطی به اسلام ندارد و من در نامه‌ای در این مورد از او تشکر کردم.