تنگ شیرز، نگین اقلیم کوهدشت

تنگ شیرز در شمال شهرستان کوهدشت و در محیطی کوهستانی و مرتفع شامل کوه‌های سر به فلک کشیده و دره‌های عمیق واقع شده است.

 

این منطقه را می‌توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع و نگین اقلیم کوهدشت و به واسطه زیبایی‌های خدادادی آن، نگین سبز لرستان دانست.

 

فرسایش سنگ‎ها و کوه‎ها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است.

 

ارزش بسیار بالای منطقه و وجود سایت‌های غنی دوره‌های سنگ(عصر حجر) و دوره برتر در این دره موجب شده که سازمان میراث فرهنگی در طرح جامع گردشگری استان توجه ویژه‎ای به این منطقه در شهرستان کوهدشت داشته باشد.

 

منطقه شیرز، با اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و هوای معتدل و مناسب در فصل بهار و تابستان دارای پوشش گیاهی و جنگلی خوبی است که این شرایط موجب شده زیستگاه مناسبی برای جانوران فراهم شود.

 

موقعیت جالب، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره‎ای داده است.

 

رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

 

در طول سال و به‌ویژه فصل بهار آبشار شیرز بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع‎آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌روند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می‌کنند.