متفاوت ترین خانه تاریخی بروجرد، در حال فرو ریختن است+عکس

در شهرستان بروجرد خانه های تاریخی بسیار زیبا و منحصر به فردی با معماری خاص و بی نظیری وجود دارد که هر کدام تاریخ زیبای معماری گذشتگان را نشان می دهند.

 حدود 50 خانه تاریخی در بروجرد وجود دارد که هر کدام دارای چهره ای زیبا بوده و آنقدر منحصر به فرد و با هنر و ذوق گذشتگان ساخته شده که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.

  خانه های تاریخی بروجرد یکی از ظرفیت های مهم گردشگری  است به طوری که هم اکنون بسیاری از گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال از خانه های تارخی بروجرد مانند خانه افتخار الاسلام ، خانه بیرجندی و حاج آقا کمال طباطبایی بازدید می کنند .

 حالا گَرد تخریب آرام آرام بر سر هر یک از خانه های تاریخی فرو می نشیند و در سایه کمبود اعتبارات این خانه ها یکی پس از دیگری تخریب می شوند.

 خانه های تاریخی بروجرد که یادگار گذشتگان هستند ، این روزها حال و روز خوبی ندارند و ممکن است بر اثر تخریب و فرو ریختن بخش های مختلف یک خانه، چند سال دیگر آثاری از خانه های تاریخی در بافت های تاریخی نباشد.

 یکی از خانه های تاریخی بروجرد که در حسرت مرمت و بازسازی نظاره می کشد ، خانه مرحوم حاتمی است که این خانه تاریخی با یکهزار و 300 متر وسعت در محله تاریخی بروجرد و در خیابان بحرالعلوم قرار دارد که سالهاست بر اثر بی توجیها زنگ تخریب آن به صدا درآمده است.

 این خانه تاریخی با وجود یک حیاط بزرگ و زیبا و با درختانی تنومند و مثمر و یک ساختمان با معماری بی نظیر همچنان رها شده و هر روز وضع این خانه برای تخریب وخیم تر می شود.

 "حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: خانه مرحوم علی حسین حاتمی مربوط به قبل از دوران زندیه است و قدمت زیادی دارد و یکی از خانه های تاریخی بروجرد می باشد.

وی اضافه کرد: این خانه دو بخشی است و بخش عمده قسمت جنوب این خانه است که بر اثر بارندگیها به تدریج تخریب شده ولی پی های قدیمی این خانه مشاهده می شود و  قابلیت احیا را دارد.

به گفته وی قسمت اصلی این خانه ضلع شمال آن است که دارای یک ایوان رفیع به ارتفاع 6 متری با دو ستون چوبی و دو راه پله قدیمی و چند اتاق تو در تو می باشد.

 یارمحمدی اظهار داشت: زیر ایوان این خانه تاریخی چند اتاق وجود دارد که یک تالار ورودی و یک پس تالار نیز در این خانه مشاهده می شود و تزیینات چوبی و گچی این خانه بسیار متفاوت و زیبا می باشد.

 وی بیان کرد: شواهد موجود در این خانه تاریخی نشان می دهد که معماری و مصالح استفاده شده برای ساخت این خانه از یادگاران دوران زندیه و قبل از آن می باشد و این خانه از نوع معماری با عمده خانه های تاریخی بروجرد متفاوت است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: در حال حاضر این ملک شخصی است اما اداره میراث فرهنگی به دنبال تملک این خانه تاریخی است که بعد از تملک کار مرمت و بازسازی آن را انجام دهد.

 به گفته وی البته با توجه به بارندگیهای فروردین امسال در بروجرد متاسفانه سقف طبقه اول این خانه تاریخی فرو ریخت و تلاش می شود تا قبل از اینکه اتفاقات بدتری و تخریب برای این خانه رخ دهد، این خانه تملک شود و سپس مرمت آن آغاز گردد.

 یارمحمدی اضافه کرد: قرار بود کار تملک در سال 94 انجام شود اما با توجه به کمبود اعتبارات این امر محقق نشد و امسال قرار است که در صورت شرایط لازم و اعتبارات این خانه تملک شود.

به گزارش بازتاب بروجرد امیدواریم هر چه سریعتر اعتبارات لازم برای تملک این خانه تاریخی تخصیص یابد تا شاهد احیا و مرمت دوباره این خانه باشیم.