برداشت آتش از زمین های کوهدشت+تصاویر

 آتش سوزی در مزارع کشاورزی شمال شرقی شهرستان کوهدشت از ساعت 13 عصر روز جمعه آغاز و پس از گذشت 4 ساعت مهار شد.

این آتش سوزی در منطقه «هرین خلیفه» در هفت کیلومتری شرق کوهدشت شروع شده و به ارتفاعات چنگری کشیده شد و پس از آن به منطقه دالاب رسید تا به دلیل وزش شدید باد، دامنه ی آتش از جاده «اولاد قباد» نیز عبور کند و به کوههای «گدار پهن» شمالی و «سرسورن» نزدیک شود.

آتش سوزی در کشتزارهای کوهدشت

وزش باد و سرعت آتش سوزی در مزارع

سرپرست فرماندار کوهدشت در خصوص آتش سوزی در مزارع کشاورزی شهرستان کوهدشت در این رابطه به خبرنگار ما گفت: آتش سوزی روز جمعه در ساعت 13 از مسیر جاده ی اولادقباد شروع شد.

احسان جهانیان با اشاره به مسیر وزش باد در جهت غربی، شرقی افزود: با توجه به سرعت وزش باد، دامنه ی آتش سوزی به سمت منطقه ی تنگ قلعه کشیده شد.

آتش سوزی در کشتزارهای کوهدشت

رئیس ستاد بحران شهرستان کوهدشت با بیان اینکه در ساعات اولیه ی آتش سوزی، مردم، کشاورزان، دهیاری ها و بخشداری ها و نیروی انتظامی در محل آتش سوزی حاضر شدند؛ اظهار کرد: در همان ساعات اولیه به صورت رسمی مدیریت بحران شهرستان کوهدشت تشکیل شد.

وی بیان داشت: تمام دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران و حتا دستگاه هایی که عضو ستاد بحران نبودند؛ اما از گذشته برای همکاری آنها پیش بینی شده بود در منطقه ی آتش سوزی حاضر شدند و با تمام توان برای مهار آتش تلاش کردند.

آتش سوزی در کشتزارهای کوهدشت

عامل وقوع آتش سوزی در دست بررسی 

سرپرست فرماندار کوهدشت، عامل وقوع آتش سوزی را در دست بررسی دانست و خاطرنشان کرد: گمانه های زنی های مختلفی در خصوص علت وقوع آتش سوزی وجود دارد؛ اما تشخیص عامل وقوع آتش سوزی نیازمند کار کارشناسی می باشد.

 احسان جهانیان با اعلام وسعت و میزان خسارات آتش سوزی از سوی کشارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان؛ تصریح کرد: وسعت آتش سوزی 800 هکتار برآورد شده که نیمی از این 800 هکتار، زمین برداشت شده و نیمی دیگر زمین برداشت نشده بوده است.

آتش سوزی در کشتزارهای کوهدشت

برآورد اولیه میزان خسارات، 22 میلیارد ریال

رئیس ستاد بحران شهرستان کوهدشت، محصولات دچار آتش سوزی را گندم و جو دانست و بیان داشت: برآورد اولیه میزان خسارات، 22 میلیارد ریال تعیین شده است.

سرپرست فرماندار کوهدشت، ضمن تقدیر از حضور و تلاش خودجوش مردم و دستگا ه های اداری در محل اطفای حریق خاطرنشان کرد: آتش سوزی در ظرف 4 ساعت مهار شد.

احسان جهانیان با بیان اینکه کشاورزی دیمی که در منطقه صورت گرفته اغلب تا دامنه ی اراضی ملی و ارتفاعات کشیده شده؛ اظهار کرد: بخش از نیروها در ارتفاعات حاضر شدند تا از دامنه ی آتش سوزی به مراتع جلوگیری کنند.

آتش سوزی در کشتزارهای کوهدشت

سرپرست فرماندار کوهدشت با تأکید بر برنامه ریزی های صورت گرفته برای خرید تجهیزات جهت مقابله با بحران در این شهرستان بیان داشت: هنر مدیریتی در بحران، استفاده از ظرفیت های موجود است.

مردم، پیشتاز در وقوع بحران در شهرستان کوهدشت

وی، حضور مردم در هنگام وقوع بحران در شهرستان کوهدشت را پیشتاز دانست و تصریح کرد: استاندار لرستان، توجه ویژه ای به مقابله با بحران داشته و در صورت تحقق تکالیف دستگاه های استانی، تجهیزات مقابله با اطفای حریق در اختیار امدادگران این شهرستان قرار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش، کل مساحت اراضی کشاورزی شهرستان ۱۹۱۵۷۲ هکتار، معادل ۲۵ درصد اراضی زراعی استان است که از آن ۱۹۲۹۷ هکتار آبی و ۱۷۲۲۷۵ هکتار دیگر دیم می‌باشد که سالانه ۱۵۴۱۴۵ هکتار از آن زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود؛ میزان ۳۰۹۲۰۵ تن تولید یعنی ۷/۱۶ درصد تولید محصولات زراعی استان و هم‌چنین با ۲۳۹۴ هکتار سطح باغات مثمر با تولید سالانه ۲۸۰۰۰ تن یعنی معادل ۵/۱۲ درصد تولید باغات استان و با دارا بودن ۶۵۰ هزار واحد دامی با تولید ۲۵ هزار تن محصولات دامی را به خود اختصاص داده‌است.

آتش سوزی در کشتزارهای کوهدشت

علیرغم وسعت مساحت اراضی کشاورزی شهرستان کوهدشت، آتش سوزی در کشتزارهای این شهرستان در ادامه ی آتش سوزی ها در سال گذشته در این شهرستان رخ داده تا بار دیگر مرثیه ی آتش بر جان کشتزارهای کوهدشت نواخته شود.

به هنگام وقوع آتش سوزی، دود منطقه را فرا گرفت و در همین حال تعدادی از کشاورزان و بومیان روستاهای منطقه، اعضای انجمن مردم نهاد و مسئولان توانستند پس از 4 ساعت مهار کنند.

آتش سوزی در کشتزارهای کوهدشت

آتش سوزی های وسیع کشتزارها و مراتع در این چند سال اخیر در شهرستان کوهدشت، اگرچه در نوع خود بی سابقه یا کم سابقه بوده؛ اما قطعا آخرین مورد در این زمینه نخواهد بود و خسارات عمده ای را به این شهرستان وارد کرده است.