زیربار نرفتن آموزش‌وپرورش مازندان برای اجرای یک مصوبه قانونی

به نقل از بلاغ، آموزش و پرورش مازندران از اجرایی شدن مصوبه‌ای سر باز می‌زند که نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دوره نهم پیگیر آن بوده است.

مصوبه‌ای که ظاهراً الحاقیه به مصوبه استخدام مربیان پیش‌دبستانی و زیربار نرفتن نظام آموزشی در این بخش و به نوعی تخفیف درباره اینکه حالا که آموزش و پرورش توانایی استخدام را ندارد، این مربیان پیش‌دبستانی تبدیل وضعیت شوند و به حق‌التدریسی تبدیل شوند، اما این مصوبه نیز زورش به مسئولان فرهنگ‌نشین اداره کل آموزش و پرورش استان نرسید.

 

مربی، پایه اساسی مهدکودک‌

 

 

تا چند مدت پیش راه‌اندازی پیش‌دبستانی در مهدکودک‌های زیرنظر بهزیستی مشکلی نداشت، اما ظاهراً آموزش و پرورش با این استدلال که پیش‌دبستانی باید به آموزش و پرورش الحاق شود، مسئولیت پیش‌دبستانی را رسماً به عهده گرفته است، اما فقط اسم مسئولیت است.

 

سیما . م یکی از مربیان کمکی دوره پیش‌دبستانی درباره مشکلاتش می‌گوید: ماهی 150 هزار تومان دستمزدم در دوره پیش دبستانی و سال تحصیلی 94 . 95 بوده است.

 

وی با اعلام اینکه دانش‌آموخته کارشناسی مربی پیش‌دبستانی‌ام، اضافه کرد: هشت سال مشغول به کارم از ماهی 50 هزار تومان دستمزد گرفتم تا امسال که در اوایل مهر حکمم را مربی کمکی رد کردند.

 

وی با اشاره به اینکه به کارم علاقه دارم، می‌گوید: با 20 نوآموز روستایی سال را به پایان بردیم ولی فقط 4 ماه بیمه برای ما رد شده است.

این مربی خواستار پاسخگویی مسئولان درباره وضعیت خود شد.

 

مسئولیتی خطیر با حقوقی ناچیز

 

آرزو . ک، که به همراه این مربی به عنوان مربی اصلی فعالیت می‌کند، سابقه کاری‌اش را 10 ساله عنوان کرد و می‌گوید: ماهانه به عنوان مربی 280 هزار تومان حقوق دریافت کردم.

 

وی با اعلام اینکه ما متولی خاصی نداریم، اضافه می‌کند: ابتدا زیر نظر آموزش و پرورش بودیم، اما اکنون کارفرمایی داریم که خودش مالک مدرسه غیرانتفاعی است.

 

این مربی دوره پیش‌دبستانی با اعلام اینکه امسال از خانواده‌ها 350 هزار تومان بابت هر نوآموز شهریه دریافت شد، اظهار کرد: این پول‌ها را خودمان از خانواده‌ها دریافت و به حساب کار فرما واریز می‌کردیم.

 

توجه به مربی، سرمایه‌گذاری برای آینده کودک

 

آرزو . ک با سابقه پیش‌دبستانی با اشاره به اینکه در واقع دوره پیش‌دبستانی برای کارفرما و آموزش و پرورش با این شیوه بسیار مقرون به صرفه‌تر است و شاید به همین دلیل زیربار تغییر شرایط نیست.

 

در هر صورت مربیان پیش دبستانی که طی سال گذشته چندین تحصن و تجمع در استان و حتی در مجلس داشتند، انتظاراتی دارند که چندان ناممکن نیست.

 

حدود یک‌هزار مربی پیش‌دبستانی در استان مازندران وجود دارد که مدیران مدرسه با وجود سرانه حضور دانش‌آموزان پیش دبستانی، که به آنها تعلق نمی‌گیرد، چندان تمایل به حضور مربیان و دانش‌آموزان پیش‌دبستانی ندارند.

 

سود برد برد برای آموزش و پرورش

 

با یک حساب سرانگشتی و با احتساب میانگین دریافتی آموزش و پرورش از خانواده دانش‌آموزان پیش‌دبستانی به ازای یک سال 400 هزار تومان با همان نرخ سال گذشته و پرداخت ماهانه 250 هزار تومان به مربیان پیش‌دبستانی و رد کردن بیمه 15 روزه برای این مربیان، بی‌سرانجامی وضعیت این مربیان و قرار گرفتن در همین شرایط شرکتی کلاً یک سود برد برد برای آموزش و پرورش است.

 

لازم به ذکر است طی تماس با یکی از مربیان پیش‌دبستانی، که سال گذشته حق‌التدریس شده است، عنون کرد که از وی در پایه‌های دیگر آموزشی استفاده شده است و باز به جای وی جایگزینی با ماهانه 150 هزار تومان از مربیان جوان و علاقه‌مند استفاده می‌شود.