سه عملی که نجات دهنده فرد است

سرویس مذهبیافکارنیوز- خداوند میفرماید: «هر چه انفاق کنید خداوند عوض آن را عنایت خواهد کرد، که خداوند بزرگترین روزى دهندگان است» ۱

و خداوند انفاق‏ کنندگان را مدح کرده می فرماید: «دیگران را در طعام اختصاصى خود بر خویشتن بر مى‏ گزینند، و آنها که از بخل مصون بمانند، رستگار خواهند بود.» ۲
پیغمبر(ص) فرمود: آنکه سیر باشد و برادر مؤمن او گرسنه بماند ایمان ندارد، و هم آن کس که پوشیده باشد و برادر مؤمن او برهنه بماند ایمان ندارد، و حضرت این آیه را تلاوت فرمود: «هر که یقین داشته باشد که خداوند احسان‏هاى او را عوض می دهد سخى مى‏ گردد.» ۳

امیر مؤمنان از مردى شنید که بخیل از ظالم معذورتر است، فرمود: دروغ گفتى که ظالم گاه توبه و استغفار میکند و مال مردم را بر مى‏ گرداند، ولى بخیل بواسطه بخل از صدقه و زکاة و صله رحم و مهماندارى و انفاق در راه خدا و کار نیک سرباز مى‏ زند، و بهشت بر بخیل حرام است.
از امام صادق(ع): نجات دهنده انسان سه چیز است: اطعام کردن و بلند سلام گفتن، و نماز شب خواندن در وقتى همه در خوابند.
و از آن حضرت: اگر انسانى هزار درهم براى غذایى خرج کند که فقط یک‏ مؤمن از آن بخورد اسراف نمیباشد.

پیغمبر(ص) فرمود: هر که بخدا و آخرت مؤمن باشد مهمان را گرامى مى دارد، و هر که بخدا و جهان دیگر ایمان دارد، یا سخن نیکو گوید، و یا سکوت نماید.
و مى‏ فرمود: میهمان خود را بآنچه زحمت اوست ملزم مکن.

از امیر مؤمنان(ع): اول چیزى که در آخرت مورد رسیدگى و پاداش قرار مى‏ گیرد صدقه و احسان است.
از امام باقر(ع): خداوند سیراب کردن تشنه را دوست دارد، و هر که تشنه ‏اى سیراب کند(از چهار پا و غیر آن) در روزى که جز سایه عرش پناهى نیست خداوند در پناه عرش پناهش دهد.
از امام صادق(ع): هر که کسى را در جایى که آب یافت شود سیراب کند چنان است، که بنده‏ اى آزاد کرده، و هر کس در جایى که آب وجود ندارد بکسى آب دهد چنانست که انسانى را زنده کرده «و هر کس انسانى را زنده کند چنان است که همه مردم را زنده نموده».

و از آن حضرت:از محبوبترین کارها نزد خداوند متعال سیر کردن مؤمن، و بر طرف نمودن اندوه و اداء بدهى اوست.
از حضرت موسى بن جعفر(ع): هر که قدرت ندارد بما صله و احسان کند شیعیان فقیر ما را صله و احسان کند، و هر کس نمى‏ تواند قبور ما را زیارت نماید، قبور برادران صالح ما را زیارت کند.
از امام صادق(ع): پیغمبر(ص) فرمود: صدقه ده برابر و قرض دادن هجده، و صله برادران(مؤمن) بیست، و صله رحم به بیست و چهار برابر(پاداش دارد).

پی نوشت:
۱ - سوره سبا / ۳۸.
۲ - سوره حشر / ۹.
۳ - سوره حشر / ۹.
۴ - مائده / ۳۵.
5- مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج‏۱، ص ۲۵۳ .