حمام عامل اعتدال بدن

سرویس مذهبیافکارنیوز- امام رضا(ع) می فرمایند:
و منفعة عظیمة یؤدى الى الاعتدال و ینقى الورک و یلین العصب و العروق و یقوى الاعضاء الکبار و یذیب الفضول و یذهب العفن.
حمام منافع بزرگى دارد، مزاج آدمى را به اعتدال می کشاند چرک و پلیدى را برطرف می کند، رگها و پى را نرم می کند، اعضاى بزرگ بدن را تقویت می نماید، فضولات بدن را زایل و عفونات را نابود می سازد.

مقصود از اعتدال که به وسیله حمام نصیب بدن می گردد ظاهرا نتیجه تصرفات چهارگانه و پى در پى است که حمام در مزاج مى‏ کند، انسان وقتى وارد حمام مى‏ شود لباس خود را می کند تحت تأثیر هواى سرد و خشک است چون وارد گرمخانه شد احساس سرما مى ‏کند و تر است مدتى که گذشت در گرما، و ترى واقع مى‏ شود چون خارج شد در حالى که گرم است خشک مى‏ شود از ترکیب این احوال یک نوع اعتدالى در مزاج پدید مى ‏آید که نشانه آن سبکى و نشاط است.

این خاصیتى است که بیشتر نصیب پوست بدن می گردد و اما سایر قسمت‏هاى بدن هر کدام بهره زیادى از حمام میبرند نتیجه خدمت هائى که حمام بما مى‏ کند سلامتى و صحت مزاج است که به قیمتى ارزان می فروشد.

بنابراین حمام یک‏ بیمارستان مجهز و کامل است که کشته و مرده ‏اى بیرون نمى‏ دهد و تمام کسالت هائى که بعد از حمام دیده مى‏ شود در خارج از حمام بر اثر عدم مراقبت و سهل انگارى در غذا و لباس و کار و شرایط بعدى گریبان ما را می گیرد.

منبع:طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقى، ص: 255.