اعمال و دعای ام داوود
حجت الاسلام و المسلمین حمید قربانپور معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران گفت: نیمه رجب سومین روز ایام البیض که یکی  از دعاهای ویژه و مخصوص که در این روز وارد شده، معروف به ام داوود است .
 
وی ادامه داد: این دعا بر این اساس وارد شده که داوود سید حسنی ومادر داوود به نام فاطمه در زمانی که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام طفل شیرخوار بودند، به امام شیر داده بود وهنگامی که حضرت امام صادق علیه السلام بیمار شدند، فاطمه مادر داوود به ملاقات امام علیه السلام مشرف شدند.
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در آن ملاقات، امام جویای حال داوود شدند و مادر داوود از زندانی بودن پسرش بسیار ناله وانابه داشت و چنین عرضه داشت که خبر داده اند در سیاه چال های زندان پسرم را کشته اند و من بی خبر هستم.
 
وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در این لحظه امام فرمودند: خیر. ایشان سپس دعایی را جهت نجات داوود قرائت کردند که معروف به ام داوود است.
 
حجت الاسلام و المسلمین قربانپور یادآور شد: خواندن این دعا را در نیمه رجب سفارش کرده اند که به نام ام داوود مشهور شده است.
 
وی توضیح داد: از امام اینگونه پرسش شده که آیا در زمان های دیگر هم می توان این دعا را خواند؟ امام نیز فرموده اند: اگر  روز عرفه با روز جمعه مصادف شود نیز بر خواندن این دعا سفارش شده است.
 
معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران افزود: این دعا را ام داوود خواند و سپس پسرش داوود آزاد شد. پس از آزادی داوود این دو نفر نزد امام آمدند و امام فرمودند: می دانی چگونه آزاد شدی ؟! وبعد ادامه داد که منصور دوانیقی در خواب مولا امام علی علیه السلام را دید وامام فرمودند که سید داوود را آزاد کن و گرنه در آتش جهنم سوخته خواهی شد و سپس این خلیفه از ترس، شما را آزاد کرد.
 
وی همچنین گفت: سپس این دعا معروف به ام داوود شد و معتکفان به هنگام ظهر روز 15 رجب جهت روا شدن حاجت و تضمین بهشت این دعا را می خوانند. 
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: البته اعمال دیگری هم برای روز آخر اعتکاف وجود دارد که بر این اساس، در روز آخر انجام دادن غسل، خواندن زیارت امام حسین علیه السلام، اقامه نماز سلمان و نمازهایی که در مفاتیح برای این ایام تاکید شده، آمده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در این روز همچنین تامل و تفکر برعاقبت وآخرت نیز از دیگر اعمالی است که به انجام دادن آن ها سفارش شده است و همچنین می توان چگونگی طی صراط الحق را برای معتکفان به عنوان اهداف غایی در نظر بگیریم.