ویژگی های خاص ماه مبارک رمضان
حجت الاسلام محمد حسن الهی‌فر در خصوص ویژگی های ماه مبارک رمضان گفت: وجود انسان از دو بخش مادی و معنوی تشکیل شده است. وجود مادی ما به امور روز مره مان در دنیا نظیر خوردن و آشامیدن و وجود معنوی ما به مسائل آخرتی مربوط است اما ما به اجبار در این دنیا زندگی می کنیم. بنابراین به منظور آنکه ما انسان ها وجود معنوی مان شکل پیدا کند و ساخته بشود، باید تلاش کنیم.  
 
وی ادامه داد: برای آنکه وجود معنوی ما ساخته بشود، خداوند متعال در وجود ما یک موهبتی را به نام عقل قرار داده که جسم آن ماده است اما برای این عالم نیست. همچنین خداوند در وجود ما روح قرار داده که جنس  آن هم این دنیایی نیست. رسول خدا(ص) نیز به مسلمان دستورات آخرتی در این دنیا را داده است تا روح معنوی انسان رشد پیدا کند که یکی از این دستورات روزه است.  

الهی فر درمورد شباهت ماه رمضان به آموزشگاه معنوی تأکید کرد: خداوند روزه یعنی پرهیز از خوردن و آشامیدن را که یک مفهوم آخرتی است، در این ماه قرار داده است تا که ما رشد بکنیم. مانند آن که ما در آموزشگاه نظامی تمرین های مختلفی را انجام می دهیم تا برای دفاع آماده شویم. آموزشگاهی که زمان آموزشی خاصی دارد. پس ما باید خودمان را برای یک جریان معنوی آماده بکنیم. بنابراین آن شاکله معنوی و آخرتی مؤمنین در این ماه شکل می گیرد.

وی افزود: دستور نماز، صدقه و کار های دیگر که هرکدام گوشه ای این جریان معنوی را درست می کرد، وجود داشت. اما خداوند متعال برنامه ای ویژه را ایجاد کرد به نام شهر الله که به شهر امتحان معروف شده است. امتحانی برای اشخاصی که نماز می خوانند، صدقه می دهند و برای امام حسین(ع) گریه می کنند مانند فینال فینالیست ها، امتحانی سخت آن هم در ماه های گرم با روزهای طولانی.  

حجت الاسلام محمد حسن الهی فر در خصوص شرایط ماه رمضان برای مؤمنین تصریح کرد: اگر مؤمن به دستورات این ماه عمل کرد و طبق برنامه جلو رفت، آن وقت است که نفس کشیدنش ثواب است. ثوابی که در ماه های دیگر وجود ندارد.این درحالی است که به صورت مشخص گفته نشده است که نفس کشیدن در مسجد ثواب دارد. همچنین خواب روزه دار هم عبادت محسوب می شود چرا که مؤمن برای یک امر مهم خودش را آماده می کند.

وی افزود: برای همین است که تمام دستورات دینی در ماه رمضان شکل بهتری پیدا می کند. کیفیت نماز خواندن ها بهتر می شود، نماز های اول وقت آن هم در مساجد افزون می گردد. محافل قرآن در امام زاده ها و حرم های متبرک بیشتر می شود. چرا که این ماه، ماه بهار قرآن است. همچنین خیرخواهی، بخشش و اطعام در این ماه است که شکوفا می شود. برای همین است که ماه خدا نام دارد و همه ویژگی هایش با بقیه فرق می کند.

در پایان حجت الاسلام محمد حسن الهی فر در مورد ایام خاص این ماه افزود: علاوه بر ویژگی های مذکور، در این ماه شب های قدر وجود دارد که بالاتر از هزار ماه است که دو شب از آن، شب ضربت خوردن و شهادت حضرت امام علی(ع) می باشد. در آخر این ماه روزی وجود دارد به نام عید فطر، شب هایی هستند که در آن خداوند به اندازه تمام ماه رمضان، گناهان مؤمنان می بخشد. شب های غفران، رحمت و خودسازی.