امام علی (ع) فرد خائن را چگونه سرزنش کرد؟
امام علی (ع)در نامه 71 کتاب شریف نهج البلاغه به منذر بن جارود فرماندار خود که در بیت المال خیانت کرده است می فرماید:ای منذر، درستکارى پدرت مرا در انتصاب تو بفریفت و پنداشتم که تو از روش او پیروى مى کنى و به راه او مى روى . ولى ، آن سان ، که به من خبر رسیده تو فرمانبردارى از نفس خود را فرو نمی نهى و براى آخرتت اندوخته اى نمى نهى و با ویران ساختن آخرتت مى خواهى دنیایت را آبادان سازى و به بهاى بریدن از دینت به عشیره خود مى پیوندى . 

سپس امام در ادامه می فرماید:اگر آنچه مرا خبر داده اند ، درست باشد ، پس اشتر قبیله ات و بند کفشت از تو بهتر توانند بود . کسانى همانند تو هیچ مرزى را استوار نتوانند داشت و لایق آن نیستند که بر رتبه و مقامشان افزوده شود یا در امانتى شریکشان سازند یا از خیانتشان در امان تواند بود . این نامه من که به تو رسید بر فور به نزد من در حرکت آى . ان شاء الله . 

در توضیحات کتاب نهج البلاغه نسبت به این خطبه آمده است:این منذر همان است که امیر المؤمنین درباره او فرمود : از روى خودپسندى پیوسته به چپ و راست خود مى نگرد و در دو برد گرانبهاى خود مى خرامد و کفشهاى خود را فوت مى کند که گرد از آنها بزداید.